خبرگزاری کار ایران

نوربخش در گفت‌وگو با ایلنا:

رسوایی سیاسی در اتریش، آینده راست‌افراطی را به خطر انداخت/ روسیه حامی این جریان در اروپا است

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۴۹۹

انتشار ویدئویی از مذاکره رهبر حزب آزادی اتریش با سرمایه‌دار روس و وعده‌های آنها به یکدیگر موجب شد تا صدراعظم اتریش خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

«سیدنادر نوربخش» تحلیلگر مسائل اروپا در تشریح دلایل رسوایی جدید سیاسی در دولت اتریش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در درجه نخست باید توجه داشته باشیم که اتریش دارای نظام سیاسی پارلمانی است، لذا مقام صدراعظم به عنوان بالاترین جایگاه اجرایی کشور مشروعیت خود را از پارلمان و بر اساس میزان آرای کسب شده توسط حزب متبوعش در انتخابات سراسری کسب می‌کند. بر همین اساس هم اکنون دو حزب مردم اتریش (راست میانه) و حزب آزادی اتریش (راست افراطی) به شکل ائتلافی از سال ۲۰۱۷ دولت را در اختیار دارند. در چنین ساختاری هرگونه مشکل در ادامه ائتلاف بین طرفین احزاب در دولت ائتلافی باعث بحران سیاسی خواهد شد. بحران کنونی از هنگامی آغاز شد که طی چند روز گذشته رسانه‌های آلمانی ویدئویی را فاش کردند که طی آن «هانس کریستین اشتراخه» رهبر حزب آزادی اتریش ( راست افراطی) و معاون صدر اعظم که به عنوان دومین مقام اجرایی کشور شناخته می‌شود در حال مذاکره با یک سرمایه‌دار روس دیده می‌شود و از جمله وعده اعطای پروژه‌های ساخت و ساز را در ازای حمایت آنها از حزب آزادی ارائه می‌کند.

 وی ادامه داد: رهبر حزب آزادی همچنین در این ویدئو امیدوار به حمایت رسانه‌ای مشابه آنچه که ویکتور اوربان (نخست‌وزیر فعلی مجارستان) از آن برخوردار شده، بوده است.  این فیلم درز کرده، مربوط به سال ۲۰۱۷ است و چند ماه بعد از آن انتخابات اتریش برگزار شد. افشای این مسئله باعث استعفای وی شده و صدراعظم (سباستین کورتز ) نیز خواهان برگزاری انتخابات زود هنگام شده است. این موضوع همچنین حیثیت اتریش را در ابعاد زیادی زیر سوال برده و پرسش این است که اهمیت افشای رابطه راست افراطی اتریش با روس‌ها در چیست؟ این مسئله از دو نظر اهمیت دارد؛ نخست اینکه در برهه کنونی تنها چند روز به انتخابات مهم پارلمان اروپا باقی مانده است. انتخابات پارلمان اروپا هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سال‌های اخیر راهیابی احزاب راست افراطی در این نهاد فراملی است که آنها را قادر به همکاری بین‌المللی با یکدیگر ساخته که از آن جمله می‌توان به ارتباطات میان حزب راست افراطی فرانسه (جبهه ملی فرانسه) به رهبری مارین لوپن و حزب لیگ ایتالیا به رهبری سالوینی و حزب آزادی اتریش اشاره کرد. حال این افتضاح سیاسی احتمالاً باعث کاهش میزان رشد راست افراطی در انتخابات اتریش خواهد شد. لازم به یادآوری است احزاب راست افراطی با ویژگی‌هایی نظیر مهاجرستیزی، بیگانه‌هراسی و مخالفت با اتحادیه اروپا شناخته می‌شوند.

این پژوهشگر مسائل اروپا با بیان اینکه روسیه به دنبال حمایت از احزاب راست افراطی در اروپا است، گفت: نکته دوم، اهمیت روابط روسیه با جناح راست افراطی در اروپا است. همانگونه که می‌دانید روسیه به طرق مختلف از حمایت‌های رسانه‌ای علنی گرفته تا ایجاد کمپین‌ در فضای مجازی، از احزاب راست افراطی در اروپا حمایت می‌کند و آنها هم کرملین را متحد بالقوه خود می‌دانند. برای مثال در بسیاری از موارد از جمله بحران کریمه و تحریم‌های روسیه این احزاب به نفع مسکو موضع گرفته‌اند. حزب آزادی اتریش برای مثال حتی به طور رسمی با حزب حاکم پوتین در روسیه قرارداد همکاری امضا کرده است. این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که راست افراطی تا چه حد با مسکو هماهنگ است و این به معنای شنا کردن در خلاف جهت سیاست‌های اتحادیه اروپا و حتی ناتو به شمار می‌رود.  

نوربخش در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا رسوایی به بار آمده می‌تواند بر آینده راست افراطی در اتریش تاثیر منفی بگذارد یا خیر، عنوان کرد: حزب آزادی اتریش یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین احزاب راست افراطی در اروپا محسوب می‌شود که در اواخر دهه ۹۰ میلادی رشد چشمگیری داشت و در دولت کنونی وزارتخانه‌های مهم مانند وزارت دفاع و وزارت کشور را در اختیار دارد. در حال حاضر احزاب اپوزیسیون مانند سوسیال دموکرات‌ها و سبزها هم خواهان انتخابات زودهنگام شده‌اند. لذا به نظر می‌رسد هرگونه ضعف این‌چنینی در جناح راست‌افراطی به نفع احزاب هوادار اتحادیه اروپا خواهد بود و یکی از مهمترین پایگاه‌های راست افراطی در اروپا برای مدتی با ضعف روبه‌رو خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز