خبرگزاری کار ایران

گمانه‌زنی‌ها درباره متن نامه احتمالی آیت الله سیستانی به رؤسای سه‌گانه در بغداد!

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۶۴۶

دیدارهای غیر منتظره فرماندهان عراقی با فرد نزدیک به مرجع عالی قدر این کشور در هفته گذشته بسیاری از گمانه زنی­‌ها را به ویژه پس از سلسله دیدارهای او با نخست وزیر، رئیس جمهوری و رئیس پارلمان عراق به همراه داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از العربی الجدید،‌ منابع سیاسی بلند پایه در بغداد تأکید کردند: «حکیم نامه بسیار مهمی را از جانب مرجعیت عالی قدر دینی در نجف به رؤسای سه گانه در بغداد منتقل کرده که مهم­ترین آنها برای عبدالمهدی بوده است».

به گفته یکی از رهبران ائتلاف «اصلاح»،‌ حکیم در دیدار نخستش با عبدالمهدی پیامی را از آیت الله سیستانی به عبدالمهدی منتقل کرده که در آن خواستار قاطعیت و اراده بیشتر در تصمیم گیری‌­ها و عدم عقب نشینی در مقابل فشار احزاب و منافع آنان شده است.

این رهبر ائتلاف اصلاح مدعی شد حکیم پیامی را درباره بحران فعلی تهران و واشنگتن به عبدالمهدی ابلاغ کرده است و این پیام بر لزوم اجتناب عراق از آتش درگیری­‌های آمریکا و ایران تأکید کرده است!

وی مدعی شد: «گروه­‌های مسلح عراقی مرتبط با ایران نیز موضع سیستانی را دریافت کرده‌­اند اما اطمینانی وجود ندارد که به آن پایبند باشند»!

این رهبر ائتلاف گفت: «دیدارهای مذکور موضوع اعمال فشارهای رهبران سیاسی بر مرجعیت دینی را با هدف جایگزینی عبدالمهدی بررسی کرده­‌اند»

وی تأکید کرد که دولت عبدالمهدی از سوی مرجعیت دینی در نجف حمایت مضاعف می­ ­شود و بر همین اساس مرجعیت به اطلاع وی رسانده که از عملکردش در برخی پرونده‌­ها به ویژه امور خدماتی راضی نیست.

بیانیه­‌های رؤسای سه گانه پس از انجام دیدارها با حکیم تقریبا به یک صورت آمده است. در بیانیه عبدالمهدی آمده است: «در این دیدار امور مختلف داخلی از جمله پرونده‌­های خدماتی و برنامه­‌های دولت در موضوعاتی چون سیل، کشاورزی، مبارزه با فساد و نیز روابط خارجی و توافق‌­ها و دو سفر اخیر عبدالمهدی به فرانسه و آلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دفتر رسانه‌­ای پارلمان عراق نیز با بیان دلایل دیدار حکیم با حلبوسی‌ رئیس پارلمان نیز اعلام کرد: «این دیدار تحولات سیاسی عراق و تلاش پارلمان در حمایت از دولت برای اجرای برنامه‌­هایش به منظور ارائه بهترین خدمات به شهروندان و بهبود وضعیت خدماتی و اجتماعی آنان را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

دفتر رسانه‌­ای برهم صالح، ‌رئیس جمهوری عراق نیز تأکید کرد: «در دیدار صالح با حکیم اوضاع داخلی سیاسی در حیطه وظایف دولت، پارلمان و قدرت­‌های سیاسی و جامعه مدنی و احزاب و نهادها مورد بررسی قرار گرفت،‌ همچنین درباره موضوع هماهنگی گسترده بین رؤسا و تشدید تنش در منطقه و نقش اساسی عراق در حل امور پیچیده بحث و تبادل نظر شد.

«جاسم الجباتی» نماینده جریان «حکمت ملی» گفت: «نامه‌­های مرجعیت دینی به رؤسای سه گانه از طریق حکیم به منظور آگاه کردن مقامات عراقی در دو بخش اجرائی و قانونی نسبت به ناراحتی مرجعیت از تشویش حاکم بر دولت به دلیل تأخیر در روند تکمیل کابینه و ریاست‌­های فراکسیون­‌ها و عدم توجه به قوانینی که دولت را تقویت می­‌کند،‌ بوده است».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز