خبرگزاری کار ایران

وال استریت ژورنال گزارش داد:

السیسی و بن سلمان دو ماسک ترامپ برای حمایت از حفتر

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۷۵۹

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت که دو رهبر مصر و عربستان موفق شدند با اعمال فشار بر رئیس جمهوری آمریکاوی را به حمایت از پیشروی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به سمت طرابلس سوق دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، روزنامه «وال استریت ژورنال» روز گذشته- یکشنبه- به نقل از یک مقام بلند پایه آمریکائی و دو مقام سعودی اعلام کرد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اوایل ماه گذشته توانستند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را به کنار گذاشتن سیاست معمول واشنگتن درباره لیبی و حمایت از نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» در حمله به طرابلس اقناع کنند.

این سه مقام مذکور به روزنامه گفتند: «بن سلمان به ترامپ اطلاع داد که گروه‌های مسلح وابسته به دولت وفاق ملی در طرابلس با دو گروه تروریستی داعش و القاعده ارتباط دارند». 

بر اساس گفته این مقام آمریکایی،‌ السیسی و بن سلمان به ترامپ گفته‌اند که او باید به حفتر نزدیک شود،‌ چرا که آنها نمی‌خواهند وی را در وسط معرکه تنها رها کنند. آنها بر همکاری طولانی مدت دو کشور عربستان و مصر با فرمانده ارتش ملی در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کرده‌اند. 

یک هفته پس از این، ترامپ با حفتر تماس تلفنی گرفته و درباره موضوع مبارزه با تروریسم و نقش وی در این روند و نیز دیدگاه‌های مشترک برای تبدیل لیبی به یک نظام سیاسی دموکرات ثابت با یکدیگر گفت‌وگو کردند. 

پیش از این بلومبرگ گزارش داده بود که ترامپ در این تماس تلفنی بر حمایت از حفتر در مقابل دولت وفاق ملی تأکید کرده است. این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا یک هفته پیش حمله ارتش ملی لیبی به طرابلس را محکوم کرد.

این روزنامه نوشت که طی سال‌های اخیر بارها به تسلط بر طرابلس تأکید کرده بود اما به دلیل مخالفت‌های بین المللی به ویژه از سوی آمریکا تا کنون این وعده‌ها و تهدیدها را عملی نکرده بود. 

«جاناتان وینر» فرستاده سابق آمریکا در امور لیبی و همچنین یک مقام بلند پایه آمریکائی در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» تأکید کردند که دو پسر حفتر به به دنبال انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا به این کشور سفر کردند تا نیت وی را درباره آغاز حرکت به سمت طرابلس اعلام کنند. 

دولت «باراک اباما» تلاش بسیار کرد تا از طریق راه‌های دیپلماتیک مانع جنگ شود و طرابلس را خط قرمز اعلام کرد.

یک مقام سعودی نیز در مصاحبه با این روزنامه گفت: «عربستان در کنار وحدت و ثبات لیبی ایستاده و تلاش‌هایی را برای مباره با تروریسم در خاک این کشور به کار می‌بندد. وی تأکید کرد که ریاض با تمام طرف‌ها برای تحقق این هدف همکاری می‌کند».

مصر از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است. 

پیش از این گزارش سازمان ملل، دو کشور مصر و عربستان را مسئول نقض تحریم اسلحه علیه لیبی، از طریق تأمین حمایت نظامی از نیروهای حفتر در سال‌های گذشته برشمرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز