خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

جزئیات جدید معامله قرن به مثابه «نسل‌کشی» است/ تمام تبعات سیاسی و امنیتی این طرح به عهده اعراب خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۰۲۴

اینکه آیا جزئیات جدید معامله قرن درست است یا نادرست، جای ابهام دارد اما اصل ماجرا این است که هیچ‌کس نمی‌تواند این طرح را با چنین محتوایی اجراء کند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به جزئیات منتشر شده از معامله قرن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روز گذشته یک رسانه‌ عبری زبان اعلام کرده که اسنادی در دست دارد که در آن به جزئیات طرح معامله قرن اشاره شده و جز به جز آن را مورد تحلیل و اشاره قرار داده است. اینکه آیا این سند صحت و سقم دارد یا فاقد اصالت است، موضوعی است که ستون فقرات این بحث را تشکیل می‌دهد اما اوضاع و احوال به صورتی است که نشان می‌دهد هم‌پیمانان اسرائیل نمی‌توانند بیش از حد بر اجرای این طرح اصرار کنند. بسیاری معتقدند که تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند این طرح را بپذیرد اما واقعیت این است که این جریان هم نمی‌تواند وارد این فرآیند شود و به نوعی از این موضوع واهمه دارد. این طرح توسط نتانیاهو، ترامپ و محمد بن سلمان نوشته شده و از این منظر نباید شک داشت که اجرای آن درست و سر موعد صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در مذاکرات و قول و قرارهای اولیه بحث بر سر این بود که ساکنان قدس شرقی به کرانه غربی منتقل شوند و ابودیس هم به عنوان منطقه تحت نظر تشکیلات خودگردان فلسطین به دنیا معرفی شود. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به هر ترتیب دنبال آن است تا بتواند تمام مزاحمت‌ها را از خود دور کند و به صورت انفرادی و مستقل به حیات خود ادامه دهد. موضوع دیگر این است که اسرائیل به دنبال منطقه عاری از هرگونه سلاح است؛ یعنی تنها سلاحی که در طرح مذکور مورد نظر است، سلاح‌های انفرادی پلیس خواهد بود و از این منظر آنها به دنبال غزه بدون خطر و سلاح هستند که از قدیم الایام تاکنون به فکر آن بوده‌اند. اما مساله دیگر این است که در سندی که به نظرم جعلی و فاقد اعتبار است تمام این بندها به نفع تل‌آویو مکتوب شده و اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، باید نام آن را نسل‌کشی بگذاریم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به نقش عربستان در اجرای معامله قرن، گفت: ریاض تعهد داده که سالانه رقم ۱۰ میلیارد دلار به تشکیلات خودگردان فلسطین کمک مالی کند اما این رقم به هیچ وجه نمی‌تواند خرج و مخارج‌ها برای گرداندن یک منطقه را تامین کند. در تمام بندها اینگونه پیام مخابره می‌شود که اسرائیل باید از فلسطینی‌ها باج‌گیری کند؛ حتی بحث این مطرح شده که شهرداری‌ فلسطین جدید باید مبالغی را به صهیونیست‌ها پرداخت کنند. این دقیقاً بایکوت حقوق مردم فلسطین به حساب می‌آید و متعجبم که چرا جامعه ملل هیچ واکنشی در این خصوص نشان نمی‌دهد. در سند جدید و هم در طرح قدیم دقیقاً به وفور می‌توان نقش کشورهای عربی رابه خوبی دید اما بحث این است که اگر جزئیات منتشر شده واقعیت داشته باشد، فاجعه به بار می‌آید.

وی در پایان تصریح کرد: در سند جدید گفته شده که آمریکا ۲۰ درصد، اروپا ۱۰ درصد و کشورهای عربی مجموعاً ۷۰ درصد از طرح مذکور حمایت خواهند کرد؛ این بدان معناست که تمام تبعات سیاسی، مالی، امنیتی و منطقه‌ای آن از سوی اسرائیل و آمریکا به اعراب خلیج‌فارس تحمیل شده است و مانند سیبل در خط مقدم به تخریب این پرونده خواهند پرداخت. تا جایی که قرار است قطر و کویت هم هزینه‌هایی در این خصوص متقبل شوند. اما آنچه مشخص خواهد بود، مخالفت اردن و همراهی مصر با این طرح است و من فکر می‌کنم که در آینده نزدیک شاهد درگیری در سرزمین‌های اشغالی باشیم اما نتانیاهو به دنبال سناریوی بی سر و صدا در این محور است.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز