خبرگزاری کار ایران

تأکید کویت بر حق تمام کشورها در استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته‌ای

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۹۹۳

کویت بر حق تمام کشورها برای توسعه پژوهش‌ها،‌ تحقیقات و نیز برخوردادری و استفاده از تکنولوژی هسته‌ای با اهداف صلح آمیز تأکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از کونا،‌ «منی بهبهانی» دبیر هیأت نمایندگی کویت در سومین کمیته مقدماتی کنفرانس کشورهای همسایه در پیمان عدم نشر سلاح هسته‌ای بر حق تمام کشورها در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و نیز توسعه و گسترش تحقیقات لازم در این زمینه تأکید کرد. 

بهبهانی در سخنرانی خود گفت: «کویت تأکید می‌کند که استفاده عملی از این حق باید با تعهدات بین‌المللی و توافق‌های امضا شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا هماهنگ باشد». 

وی در این راستا با تقدیر از نقش آژانس بین المللی اتمی بر اهمیت برنامه‌های همکاری فنی با این آژانس که سهم بسزایی در ایجاد توان ملی کشورهای پیشرفته و دارای تکنولوژی هسته‌ای صلح آمیز دارد، تأکید کرد. 

بهبهانی در ادامه توضیح داد که کویت دیر زمانی است که اهتمام ویژه‌ای به فعالیت‌های همکاری فنی نشان داده و در حمایت از فعالیت‌های آژانس و به روز کردن آزمایشگاه‌ها و استفاده صلح‌آمیز از آنها سهم بسزایی داشته است.

وی تأکید کرد: «تحقق سیستم جهانی ضمانت‌های فراگیر برای آژانس بین‌المللی اتمی و الحاق به پروتکل اضافی و معاهده امنیت هسته‌ای از جمله ابزارهای تقویت معاهده عدم انتشار سلاح هسته‌ای است».

دبیر هیأت نمایندگی کویت  با تأکید بر لزوم تبعیت تمام امکانات و ابزارهای هسته‌ای در خاورمیانه از نظام ضمانت‌های کامل آژانس گفت: «اسرائیل نیز به عنوان رژیمی که از سلح غیر قانونی هسته‌ای برخوردار است،  باید به معاهده عدم انتشار بپیوندد و تمام تأسیسات و امکانات آن از نظام ضمان‌های فراگیر آژانس تبعیت کنند».

بهبهانی تأکید کرد که کویت ادامه حضور اسرائیل خارج از پیمان عدم انتشار سلاح هسته‌ای و عدم تبعیت از قوانین آژانس را نه تنها یک خطر امنیتی  می‌بیند بلکه آن را خطری در تهدید امنیت هسته‌ای و سلامت انسانی می‌داند به ویژه اینکه رآکتورهای هسته‌ای فرسوده  آن یک خطر استراتژیک برای منطقه خاور میانه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز