خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو سیاست «مشت آهنین» را در دستور کار گذاشته است/ پایان پرونده فلسطین جنگ است، نه صلح

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۴۶۰

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تثبیت قدرت خود پس از انتخابات اخیر به دنبال عملیاتی کردن مشت آهنین علیه غزه بود اما چشم او به معامله قرن دوخته شده است.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و پیامدهای حمله‌های رژیم‌صهیونیستی به غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: درگیری‌های نظامی میان فلسطین و اسرائیل موضوع جدید به حساب نمی‌آید بلکه این آتش از گذشته تا به امروز برافروخته شده و طی ادوار گذشته فراز و فرودهای متنوعی را تجربه کرده است. به عنوان مثال روزی شاهد انتفاضه بودیم و امروز نظاره‌گر برپایی راهپیمایی بازگشت توسط فلسطینی‌ها هستیم اما دور جدید حمله‌های اسرائیل به غزه (آن  هم در فضای سیاسی و امنیتی فعلی) قطعاً ابعاد جدید در بطن خود دارد که بخشی از آن مربوط به داخل سرزمین‌های اشغالی است و قسمت دیگر از آن مربوط به مسائل خارجی خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این موضوع را از دید شکلی بررسی کنیم بدون تردید به این مفهوم می‌رسیم که حمله‌های اسرائیل به غزه، نوعی رونمایی از سیاست تهاجمی جدید «بنیامین نتانیاهو» به شمار می‌رود. این روند به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل نه تنها به دنبال پاک کردن صورت مساله (پرونده فلسطین) است بلکه تشدید و تعمیق سناریوی‌های سیاسی و امنیتی را در دستور کار خود قرار داده است. ریشه این مساله را باید پیروزی نتانیاهو در انتخابات اخیر کنست اسرائیل جست‌وجو کرد؛ او به هر ترتیب با حمایت و پشتیبانی ایالات متحده و زمینه‌سازی‌های تیم ترامپ پیروز انتخابات اخیر اسرائیل شد. به عنوان مثال اعلام مالکیت اسرائیل بر جولان یکی از موضوع‌هایی بود که توانست در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی، بُرد رسانه‌ای و سیاسی بزرگی به نفع نتانیاهو رقم بزند اما بحث مهمتر این است که حالت انتقام‌جویی جریان‌های مقاومت فلسطین به قوت خود باقی خواهد ماند و هزینه‌های زیادی برای اسرائیل خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به شدت عمل اسرائیل در مواجه‌های جدید خود با فلسطینی‌ها، گفت: نتانیاهو به دنبال اجرای مشت آهنین علیه غزه و مقاومت فلسطین است؛ این بدان مفهوم است که اسرائیل و خصوصاً دولت آینده آن به دنبال حل و فصل پرونده صلح فلسطین از طریق زور و شدت عمل گاه و بیگاه رفته و تا حدودی از منطق مذاکره و مصالحه دور شده است. شاید بسیاری از مخاطبان و حتی کارشناسان اظهار کنند که نمی‌توان از روی چند حمله هوایی و موشکی به این جمع‌بندی رسید که اسرائیل به دنبال شدت عمل است. اگر نیم نگاهی به دستور روز گذشته نتانیاهو مبنی بر شدت عمل نظامی علیه غزه بیاندازیم، به خوبی می‌بینیم که او دستور شدت عمل نظامی را به واحدهای پیاده نظام، توپخانه و هوایی صادر کرده که به معنای سناریوی همه‌جانبه و بسیار خطرناک قلمداد می‌شود.

زرگر افزود:. به نظرم عاقبت فلسطین صلح نیست بلکه جنگ خواهد بود. در این راستا بسیاری از کشورهای عضو جامعه ملل به این روند معترض هستند و حتی اخیراً سازمان ملل هم از وضعیت غزه اظهار نگرانی کرده اما واقعیت این است که میزان حمایت‌های آمریکا از اسرائیل با میزان حمایت‌های جامعه ملل از فلسطین برابر نیست و طبیعی است که خروجی آن هم متفاوت خواهد بود. به گونه‌ای که مصری‌ها به صورت مستقیم از فلسطین حمایت نمی‌کنند بلکه تنها خواستار آتش‌بس می‌شوند. این بدان معناست که در روزهای آینده شاهد شدت عمل رژیم صهیونیستی خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی نتانیاهو در انتخابات زودهنگام کنست که اخیراً نتایج آن اعلام شد، او رسماً عنوان کرد که قصد دارد به غیر از جولان مناطق دیگری از سرزمین‌های اشغالی را به عنوان خاک اسرائیل اعلام کند. این بدان معناست که تجاوز از سوی تل‌آویو ادامه خواهد داشت و حتی مجدداً هیچ نگاهی به قرارداد اسلو نخواهد شد؛ به عبارتی دیگر اسرائیل به دنبال شخم زدن فلسطین است، چراکه بر اساس برنامه‌ریزی آمریکا بعد از ماه رمضان شاهد اجرایی شدن «معامله قرن» خواهیم بود که داماد ترامپ (جرد کوشنر) محوریت آن را به عهده خواهد داشت. یکی از سوال‌ها این است که چرا آمریکا یک ایالت خود را تقدیم یهودی‌ها نمی‌کند و آنها را در آنجا اسکان نمی‌دهد؟ پاسخ مشخص است؛ سناریوی اسرائیل ضمیمه کردن بخش‌های دیگری از سرزمین‌های اشغالی به نام اسرائیل است که می‌تواند تبعات خطرناک داشته باشد. لذا بر اساس معادلات فعلی و سوابق گذشته به نظر می‌رسد که درگیری‌ها کوتاه مدت خواهد بود؛ چراکه اسرائیل نمی‌خواهد چهره خود را در آستانه اجرای معامله قرن مخدوش کند.               

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز