خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

آزمایش اخیر کره‌شمالی به منزله اعلام وجود و هشدار بود/ توکیو به دنبال مذاکره مستقیم با پیونگ‌یانگ

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۹۶۱

تنها ابزار کره‌شمالی برای به چالش کشیدن و دیده شدن، آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی است و انتظار نداشته باشید که از این موضع کوتاه بیاید.

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه با اشاره به جدیدترین آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد کره شمای و پیامدهای آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آزمایش موشکی که روز گذشته توسط کره‌شمالی انجام شد به خوبی نشان می‌دهد که مواضع این کشور در این مورد همچنان به قوت خود باقیست و تغییر نکرده است. پیونگ یانگ و شخص «کیم جونگ اون» به خوبی می‌داند که تنها ابزاری که می‌تواند با استفاده از آن به چانه‌زنی خود در برابر آمریکا و متحدین آن در شرق آسیا ادامه دهد همین موضوع است؛ به عبارتی دیگر کره‌شمالی آزمایش هسته‌ای و موشکی خود را تنها کارت بازی خود در برابر حریف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود می‌داند و اگر این عناصر را از دست بدهد باید به هر ترتیب تسلیم خواسته‌های آنها شود. از این منظر آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی بیش از آنکه ایالات متحده را تکان دهد، زلزله بر اندام متحدین آن در شرق آسیا می‌اندازد.

وی ادامه داد: کره شمالی فعلاً قصد ضربه زدن جدی به ایالات متحده یا متحدین او ندارد اما اگر به این نتیجه برسد که سودی از قبال مذاکرات عایدش نمی‌شود بدون تردید اقدام‌های خود را تشدید و جدی‌تر خواهد کرد. معتقدم که کیم جونگ اون در وضعیت فعلی اقدام به ارسال کُد هشدار علیه ایالات متحده و شرکای آن کرده اما از سوی دیگر عملکرد ژاپن در این میان و خصوصاً پس از آزمایش اخیر معنادار است. سخنان اخیر نخست‌وزیر ژاپن در گفت‌وگو با روزنامه سانکی ژاپن به خوبی نشان می‌دهد که توکیو تا در مورد کره‌شمالی تا حدودی از ایالات متحده فاصله گرفته است. مشابه این وضعیت هم در مورد ایران صدق می‌کند که می‌توان به تکاپوی ژاپن برای خرید نفت از ایران اشاره کرد. به نظر می‌رسد ژاپن به این مفهوم دست پیدا کرده که برای حل و فصل مشکلات خود با کره‌شمالی باید به صورت مستقل وارد مذاکره با پیونگ‌یانگ شود؛ لذا مواضع اخیر نشان از متمایل شدن سیاست‌های این کشور به سوی ژاپن دارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کره‌شمالی از منظر اقتصادی زیر شدیدترین فشارها قرار دارد اما به دنبال سازش یکجانبه نیست، گفت: رهبر کره‌شمالی به این درک و مفهوم رسیده است که در شرایط بسیار نا مطلوب اقتصادی نمی‌تواند بازی مورد نظرش را ادامه دهد و بدون تردید هزینه‌های زیادی را متحمل خواهد شد اما همانطور که گفتم حاظر به از دست دادن ابزارهای فشار خود مانند آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی نیست. مصداق عینی این موضوع را باید در عدم امحاء مراکز ساخت و آزمایش موشک‌های هسته‌ای و کروز دنبال کرد؛ او به دنبال آن است تا در قبال بسیاری از عقب‌نشینی‌های خود بتواند امتیازگیری کند. داده‌هایی که اخیراً منتشر شد مشخص کرد که مراکز موشکی و هسته‌ای مذکور همچنان فعال است اما در این بین ژاپن به دلیل احساس ترس، با اتخاذ یک شیب ملایم فاصله خود از ایالات متحده را در مورد پرونده کره‌شمالی زیاد کرده است.

ساداتیان افزود: تیم ترامپ از ناحیه چین و کره‌جنوبی احساس خطر می‌کند و از این جهت سیاست مستقل بر مبنای تامین منابع یک جانبه را در دستور کار گذاشته است. این بدان معناست که ترامپ بر خلاف تمام روسای جمهور آمریکا، به هیچ وجه از مواضع خود کوتاه نمی‌آید و این می‌تواند حوادث خطرناکی را رقم بزند. بسیاری معتقدند که آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی می‌تواند بر وضعیت مذاکرات میان دو طرف تاثیر بگذارد اما باید بفهمیم که واشنگتن و پیونگ‌یانگ در مرحله بده و بستان سیاسی و گام نخست مناسبات خود هستند و این آزمایش نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر مذاکرات بگذارد. تا جایی که مقامات چین، واشنگتن و حتی ژاپن در این خصوص موضع برابر با یکدیگر گرفتند و تا جایی که می‌توانستند از شدت عمل جلوگیری کردند. بنابراین احتمال دارد در روزها و هفته‌های آینده شاهد لفاظی میان دو طرف باشیم اما باید دید که آیا تیم ترامپ تدارک دیدار سوم را خواهد داد و در صورت مثبت بودن این فرضیه باید منتظر واکنش رهبر کره‌شمالی باشیم.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز