خبرگزاری کار ایران

ناکامی حفتر در طرابلس/ مواضع جدید بین‌المللی درباره جنگ لیبی

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۱۱۵

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی شب گذشته موفق شدند اردوگاه «یرموک» در جنوب طرابلس را پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز با نیروهای موسوم به ارتش ملی این کشور باز پس گیرند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، برخی منابع نظامی گزارش دادند که نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی دوباره کنترل اردوگاه «یرموک» واقع در جنوب طرابلس را در دست گرفتند.

این منابع افزودند که درگیری‌های عصر روز گذشته- دوشنبه بسیار شدیدتر از قبل بوده و صدای سلاح‌های سنگین و توپ و تانک‌ها در نواحی مختلف پایتخت شنیده شده است. ش

نیروهای وابسته به «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی سعی کردند با استفاده از آتش سلاح سنگین در محور یرموک پیشروی کنند اما نیروهای دولت وفاق با پیشروی به سمتی فراتر از اردوگاه یرموک، کنترل این اردوگاه را در دست گرفتند.

عملیات نظامی خلیفه حفتر تا کنون هیچ پیشرفت ملموسی در عرصه میدانی نداشته و بلکه در برخی مناطق نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

رویترز نیز اخیرا نوشت که نیروهای دولت وفاق هزار و ۵۰۰ متر پیشروی کرده‌اند اما حفتر نتوانسته از پایگاه‌های دولت وفاق در اطراف پایتخت عبور کند و این موضوع موجب عقب‌نشینی نیروهایش در برخی مناطق شده است.

«فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی تأکید کرد که با تمام قدرت از پایتخت و گزینه مردم برای دولت مدنی دفاع می‌کند و تا زمان عقب نشینی کامل متجاوزان به جنگ ادامه می‌دهد.

وزات بهداشت وابسته به دولت وفاق از بر جای ماندن چهار کشته و ۳۷ زخمی بر اثر بمباران برخی مواضع داخل طرابلس خبر داد.

دولت اتهام خود را علیه هواپیماهای خارجی در بمباران هوائی طرابلس برای حمایت از حفتر تکرار کرد و کشورهای حامی این جنایتکار جنگی را مسئول اصلی این حملات خواند.

«غسان سلامه» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی به کشورهای حامی حفتر نسبت به ادامه حمایت از حفتر در حمله به طرابلس هشدارد داد و با اشاره به اینکه اکثریت مردم لیبی برنامه سیاسی حفتر را تأیید نمی‌کنند، ‌وی را فردی غیر دموکرات توصیف کرد.

سلامه در گفت و گو با رادیو فرانسه گفت: «روش‌های حفتر بسیار نگران کننده است،‌ چرا که با نرمی و ملایمت رفتار نمی‌کند و زبانی غیر از زور در مناطق تحت سلطه خود نمی‌شناسد».

وی درباره پیش‌نویس طرحی که روسیه و آمریکا هفته گذشته به آن اعتراض کردند،‌ گفت: «وجود شکاف بسیار عمیق در شورای امنیت  وابسته به سازمان ملل مانع تصویب پیش‌نویس طرح پیشنهادی انگلیسی برای برقراری آتش‌بس در لیبی است».

به نظر می‌رسد که فرانسه بزرگ‌ترین کشور حامی حفتر است و به همکاری با امارات، مصر و عربستان سعودی برای خروج دولت قانونی وفاق ملی ادامه می‌دهد.

«استفان دوگریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نسبت به ادامه بمباران و حملات هوایی در مناطق مسکونی پایتخت لیبی ابراز نگرانی شدید کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز حمله نیروهای حفتر به طرابلس را محکوم و در گفت‌وگوی تلفنی با السراج بر حمایت از دولت قانونی لیبی و انجام توافق‌های مشترک تأکید کرد.

«احمد بن سیف آل ثانی» سفیر قطر در سازمان ملل با اعلام حمایت کامل از دولت وفاق ملی از شورای امنیت خواست تا تدابیر سختی را برای مقابله با تشدید بحران در لیبی در نظر گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز