خبرگزاری کار ایران

نخست‌وزیر عراق در دیدار با چاوش اوغلو:

مشکلات بغداد- آنکارا دوستانه و به صورت مستقیم حل شود

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۷۹۶

نخست‌وزیر عراق عصر روز گذشته- یکشنبه- با تأکید بر لزوم احیای خط آهن از بصره به ترکیه و سپس به اروپا، از بغداد و آنکارا خواست تا اختلافات موجود را به صورت مستقیم حل کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از سومریه نیوز،‌ دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه­‌ای نوشت: «نخست وزیر در دفتر رسمی خود از مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه استقبال و نامه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور برای دیدار رسمی از آنکارا را دریافت کرد».

در این بیانیه آمده است: «عبدالمهدی در این دیدار، تأکید کرد که کشور عراق قدرت و سلامت خود را بازیافته و صف وحدت خود را احیا کرده است، همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم موفق عمل کرده که این خود دستاورد بزرگی برای عراق،‌ منطقه و جهان است».

عبدالمهدی در ادامه افزود: «ما نمی­‌خواهیم در کنار محوری علیه محور دیگر قرار گیریم و فقط به دنبال ایجاد روابط همکاری متمایز و متوازن با تمام کشورهای همسایه هستیم، ‌بنابراین با تمرکز بر وجوه مشترک و تقویت آنها از اختلافات عبور می­‌کنیم».

عبدالمهدی در این دیدار تأکید کرد که ترکیه همسایه عزیز و کشور مهمی در منطقه است و ما روابط متمایز و بسیاری از وجوه مشترک و منافع اقتصادی و موضوعات مهم مشترک در زمینه آب، ‌تجارت، مرزها و مبارزه با تروریسم با یکدیگر داریم».

 وی خواستار احیای خط آهن مواصلاتی از بصره به ترکیه و از آنجا به اروپا شد.

نخست وزیر عراق در ادامه افزود: «ما فقط به افزایش حجم تبادل تجاری  بین دو کشور اکتفا نمی­‌کنیم بلکه بازرگانان و شرکت­‌های ترک را به تأسیس کارخانه‌­ها و منافع و شرکت­‌های اقتصادی داخل عراق در زمینه صنعت، ‌تجارت، ‌عمران و سرمایه‌گذاری در زمین­ه کشاورزی دعوت می­کنیم تا پایه‌­های همکاری تقویت و منافع دو کشور و دو ملت تأمین شود، بازارهای دو کشور نیز در مقابل تولیدات عراق و ترکیه و محصولات مشترک باز شود. ما باید چشم‌انداز مشترکی برای آینده به منظور تحقق منافع دو کشور و دو ملت داشته باشیم».

عبدالمهدی در این دیدار دعوت کرد که مشکلات موجود بین دو کشور به صورت مستقیم حل شود و توافق‌­هایی در زمینه آب، نفت و امنیت امضا شود،‌ همچنین به موضوع حضور نیروهای ترکیه در منطقه بعشیقه بدون موافقت دولت عراق پایان داده شود».

وی در پایان بر اهمیت آغاز مرجله جدید همکاری برادرانه بین دو کشور و دو ملت و تبادل منافع و راه اندازی کمیته هماهنگی مشترک تأکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار گفت:‌«عراق برای ما کشور مهمی است و با اهتمام فراوان منتظر دیدار شما از عراق هستیم. ثبات داخلی و امنیت و بازگشائی راه­‌ها و جاده‌­ها در عراق مایه خرسندی ماست. وجود دفتر شما خارج از منطقه سبز حاوی پیام مهمی از نزدیکی با شهروندان و شکسته شدن موانع است».

اوغلو در این دیدار تصریح کرد که ترکیه از بهبود روابط با تمام کشورهای همسایه و ایفای نقش اثرگذار در منطقه توسط کشور عراق استقبال می­‌کند.

وی از سیاست دولت عراق برای ایجاد روابط خارجی متوازن و پایدار تقدیر و ابراز امیدواری کرد که موضوعات معلق بین دو کشور در فضای دوستانه و به صورت مستقیم حل شود.

اوغلو در پایان خواستار افزایش سطح تبادل تجاری و گسترش راه­‌های زمینی و خط آهن و نیز همکاری در زمینه‌­های مبارزه با گروه‌­های تروریستی، موضوع نفت و آب و گمرک و افتتاح کنسولگری­‌ها شد.

وزیر خارجه ترکیه در پایان از آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه تجهیز عراق به انرژی برق، ‌تقویت ارتباطات، ‌مشارکت بازرگانان در دو کشور و استفاده از وام ترکیه که در کنفرانس کویت اعلام شد، ‌خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز