خبرگزاری کار ایران

بشری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

کیم به دنبال جلب حمایت تاکتیکی روسیه و چین/ احتمال وجه‌المصالحه قرار گرفتن کره‌شمالی میان مسکو و واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۹۹۴

اگرچه ممکن است روسیه در پرونده کره‌شمالی تا حدودی از این کشور فاصله بگیرد اما بدون تردید چین برای جلوگیری از پیشروی هژمونیک آمریکا به حمایت از رهبر کره‌شمالی ادامه خواهد داد.

«اسماعیل بشری» کارشناس مسائل شرق آسیا در تشریح ابعاد و دلایل سفر رهبر کره‌شمالی به روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل سفر اخیر «کیم جونگ اون» به روسیه باید کمی به عقب و به رابطه دو کشور قبل و بعد از فروپاشی شوروی رجوع کنیم. واقعیت این است که پیش از فروپاشی شوروی کمک‌های زیادی از ناحیه روسیه به کره‌شمالی صورت می‌گرفت که بیشتر این کمک‌ها اقتصادی و برخی دیگر مشاوره‌های تسلیحاتی و نظامی بود. در آن زمان کره‌شمالی با بهره‌گیری از این کمک‌ها توانست وضعیت نسبتاً خوبی را در کشور به وجود آورد و حتی در بسیاری از محورها از کره‌جنوبی جلو افتاد و وضعیت بهتری نسبت به سئول داشت. اما این روند پس از فروپاشی شوروی وارد فاز دیگری شد و پس از دهه ۹۰ میلادی ما شاهد روابط جدید میان دو طرف بودیم.

وی ادامه داد: اصل ماجرا این است که پس از فروپاشی شوروی، مقام‌های روسیه تا حدی به آمریکا نزدیک شدند و مجبور بودند تا برای ترمیم اقتصاد شکننده خود به صورت نامحسوس همراه با بازارهای اقتصادی غرب گام بردارند. در نتیجه این تغییر راهبرد نسبی، کره‌شمالی خود را تنها دید و همین موضوع باعث شد تا پروژه‌های اقتصادی و عمرانی پیونگ‌یانگ با مشکل‌های عظیم و موانع بسیار زیادی روبه‌رو شود. طبیعی است که این روند کره‌شمالی را به سمت نظامی‌گری سوق داد و در همین راستا ارتش و تحرکات هسته‌ای این کشور نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد. در این بین به وضوح شاهد آن بودیم که آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی روز به روز افزایش پیدا می‌کرد و در نهایت کار به جایی کشید که ایالات متحده برای تقابل با این کشور علناً وارد میدان شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کره شمالی با تنگ شدن حلقه تهدید‌ها و تحریم‌ها، اقدام‌های خود را بیش از گذشته فعال کرد، گفت: زمانی که کره‌شمالی به سمت هسته‌ای شدن پیش رفت و گام به گام این روند را بیش از گذشته پیمود، به یکباره نیازمند تولید حامل‌های دریایی و هوایی موشک‌های بالستیک و هسته‌ای شد و آن زمان خصوصاً در محور هوایی فاقد توان و تجربه لازم برای تولید حامل‌ کننده‌های هوایی بود و در بُعد دریایی هم با مشکلات زیادی روبه‌رو بود. در این میان ایالات متحده متوجه این ضعف پیونگ‌یانگ شد و خطر را به راحتی حس می‌کرد و با کنشگری در شورای امنیت سعی کرد تا چندین قطعنامه را علیه این کشور صادر کند و نهایتاً حلقه تحریمی این کشور را تنگ‌تر کرد. در این میان روسیه و چین هم زیر فشار قرار گرفتند و چاره‌ای جز همراهی با ایالات متحده را نداشتند.

بشری افزود: مسکو و پکن سعی داشتند تا لحظ آخر کره‌شمالی را به نفع خود هدایت کنند اما نظم بین‌المللی این اجازه را به آنها نداد و نهایتاً با روی کار آمدن دونالد ترامپ فضا برای گفت‌وگو میان رهبران دو کشور باز شد. تا جایی که کیم جونگ اون و ترامپ دوبار با یکدیگر دیدار کردند و تمام دنیا منتظر خلع سلاح کره‌شمالی بودند که متاسفانه زیاده‌خواهی ایالات متحده کار را خراب کرد و فضای مسکوت بر پرونده مذکور سایه انداخت. کره‌شمالی طی مذاکره با آمریکا خواهان رفع تحریم‌ها بود و در مقابل ایالات متحده دست بر روی کم شدن و تقلیل توانمندی کره شمالی گذاشت و همه چیز به یکباره خراب شد. از این منظر بود که دولت کره‌شمالی دست به تحرک‌های دیپلماتیک جدید زد و به این دلیل است که سفر اخیر اون به روسیه تدارک دیده شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روسیه در حال استفاده کرده از کارت کره‌شمالی علیه ایالات متحده است. مسکو به دنبال آن است تا از بحران روابط میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن به نفع خود استفاده کند و اهرم قدرت را علیه واشنگتن به کار بگیرد که نهایتاً بتواند فضا را برای معامله با آمریکا بر سر تحریم‌ها به نفع خود مدیریت و بهره‌برداری کند. در این راستا باید متوجه بود که کیم جونگ اون به خوبی می‌داند که نمی‌تواند به گذشته بازگردد لذا تغییر رفتار او کاملاً مردود است. او در شرایط فعلی نیازمند کمک و حمایت‌های روسیه و چین است و به این منظور به دنبال کسب برخی از امتیازها و حمایت‌ها است. بدون تردید در این مدت تحریم‌ها ادامه خواهد داشت و حتی امکان دارد که روسیه از پرونده کره‌شمالی به عنوان وجه المصالحه میان خود و آمریکا استفاده کند اما چین برای جلوگیری از پیشروی آمریکا و تضعیف هژمونی اقتصادی، نظامی و سیاسی خود در شرق آسیا به هر ترتیب از پیونگ‌یانگ حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز