خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

استیضاح ترامپ، یک توهم است/ آنها که به پیروزی دموکرات‌ها امید دارند در خواب به سر می‌برند

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۹۷۰

داده‌های داخلی آمریکا و پیوندهای خارجی که ترامپ با اسرائیل و سایر لابی‌ها دارد بدون تردید نه تنها او را از استیضاح فراری می‌دهد بلکه در سال ۲۰۲۰ هم پیروز میدان خواهد شد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا در تشریح ابعاد طرح استیضاح ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بحث استیضاح دونالد ترامپ مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه چندی پس از ورود وی به کاخ سفید جناح دموکرات ایالات متحده به دنبال این بود تا با محوریت قرار دادن پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تهدید خود بر ترامپ را تا حدی که می‌تواند ادامه دهد. لیبرال‌ها در همان موقع ادعاهای زیادی علیه ترامپ و نزدیکان وی به خصوص جرد کوشنر (داماد و مشاور ویژه ترامپ) مطرح کردند و حتی اقدام به موج‌سازی سیاسی و رسانه‌ای در مورد ملاقات او با روس‌ها کردند و نهایتا بحث رسیدگی به پرونده مذکور بالا گرفت. باید توجه داشته باشیم که بدنه اصلی و مدیران میانی سازمان سیا در آمریکا را دموکرات‌ها و افسران کهنه‌کار منتسب به این حزب تشکیل می‌دهند و از این منظر لیبرال‌ها به راحتی به تمام اسناد دسترسی داشتند.

وی ادامه داد: نفوذ دموکرات‌ها در جامعه اطلاعاتی و دستگاه قضایی ایالات متحده یکی از دلایلی بود که تا به این حد توانستند ترامپ را زیر فشار قرار دهند. این نفوذ به حدی بود که شاهد انتصاب «رابرت مولر» به عنوان مسئول تحقیق و بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا بودیم و نهایتاً در چند روز اخیر نتیجه تحقیق‌ها منتشر شد. پس از انتشار گزارش نهایی توسط مولر بسیاری از موسسات اقدام به نظرسنجی در مورد میزان محبوبیت ترامپ کردند که مشخص شد چیزی در حدود سه تا چهار درصد از محبوبیت وی پس از انتشار گزارش مولر کاهش داشته است. نکته اینجاست که در داخل کشورمان بسیاری از تحلیلگران و حتی تصمیم‌گیران سیاسی بر این عقیده هستند که گزارش مذکور باعث سقوط سیاسی ترامپ می‌شود؛ اما این موضوع به صورت کلی غلط و یک ساده‌اندیشی محض به حساب می‌آید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دموکرات‌ها پس از انتشار گزارش مولر به صورت کلی در موضع تدافعی قرار گرفته‌اند، گفت: ضرر گزارش مولر به حیثیت ترامپ بسیار کمتر از آن چیزی است که رسانه‌ها به آن دامن زده می‌شود. من قبول دارم که پرستیژ او تا حدودی پس از انتشار گزارش مذکور زیر سوال رفت اما نتیجه آن کاملاً به نفع ترامپ تمام شد. بعد از انتشار گزارش مولر بسیاری از دوکرات‌ها بر وزیر دادگستری اعمال فشار کردند و در نهایت او سوگند یاد کرد که نتیجه و روند تحقیقات بدون دخل و تصرف صورت گرفته است؛ اینجا دقیقاً به این مفهوم می‌رسیم که دموکرات‌ها، رو دست خوردند و حتی انتظار نداشتند که وزیر دادگستری در این مورد سوگند یاد کند. این در حالیست که بسیاری از دموکرات‌ها گزارش مولر را به صورت کامل مطالعه نکردند و ابهام‌های زیادی در این مسیر برای آنها به وجود آمده است.

بیگدلی افزود: سیاست فعلی دموکرات‌ها در داخل ایالات متحده بر پایه آزار رسانه‌ای و مخدوش کردن چهره ترامپ استوار است و در این بین اشخاصی مانند الیزابت وارن (نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاسن جمهوری ۲۰۲۰) یا دیوید سیسیلین (عضو کمیته قضایی سنا) به دنبال مطرح کردن مجدد طرح استیضاح ترامپ هستند. بحث اصلی این است که این اشخاص جایگاه خاصی در میان دموکرات‌ها ندارند و نمی‌تواند اجماع خاصی علیه ترامپ به وجود آورند. تنها کاری که آنها می‌توانند انجام دهند ضربه به پرستیژ ترامپ و هم‌قطاران وی است که این هم فقط در قالب دعوای سیاسی قابل تحلیل خواهد بود. از جهتی دیگر اوضاع برای آنکه دو سوم کنگره به استیضاح ترامپ رای بدهند هم مهیا نیست و از این منظر استیضاح وی کاملاً مردود است. داده‌ها نشان می‌دهد ترامپ در حوزه سیاست داخلی (اعم از مبارزه با بیکاری، جذب سرمایه خارجی و...) عملکرد خوبی داشته اما در بحث سیاست خارجی تا حد زیادی با مشکلات عدیده روبه‌رو است؛ لذا استیضاح کاملاً دور از ذهن است.

وی در پایان تصریح کرد: انتخابات آمریکا در همه سال‌ها غیر قابل پیش‌بینی بوده و انتخابات سال ۲۰۲۰ هم از این امر مستثنی نیست. در این میان پیروزی نتانیاهو در اسرائیل موجب تعمیق پیوندهای کلان میان لابی آمریکا و یهودیان خواهد شد و بدون تردید همین روند موجب پیروزی او خواهد شد. کسانی که امید به شکست ترامپ در انتخابات آتی آمریکا دارند یا منتظر استیضاح وی نشسته‌اند، سخت در اشتباه بر سر می‌برند. درست است که انتخابات در آمریکا غیرقابل پیش‌بینی است اما داده‌های داخلی آمریکا به خوبی بیانگر آینده سیاسی ترامپ است؛ چراکه نگاه جمهوری‌خواهان به داخل آمریکاست و بر خلاف دموکرات‌ها، به دنبال ترمیم مشکلات داخلی به نفع خود هستند. بنابراین نتیجه تا حد زیادی کاملاً مشخص است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز