خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

خروجی همه‌پرسی مصر، تولد فرعون جدید است/ شاهد ظهور نظامی‌ها در پوشش لباس شخصی‌ هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۵۳۶

رئیس‌جمهوری مصر و هم‌قطاران وی به دنبال مصادره قدرت و مطلق جلوه‌ دادن نظامی‌ها در این روند هستند و همه‌پرسی اخیر بخش اول این پروژه به حساب می‌آید.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دلایل و پیامدهای برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: هدف اصلی همه‌پرسی اخیر مصر، تغییر محتوای قانون اساسی این کشور به نفع «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری فعلی مصر است تا از این طریق بتوانند وی را به عنوان رئیس جمهور مادام‌العمر مصر به مردم معرفی کنند. باید توجه داشت که قانون اساسی مصر از سال ۲۰۱۱ تا به امروز سه مرتبه دستخوش تغییر قرار گرفته و در متن آن بسیاری از مسائل مربوط به انتخابات پارلمان و انتخابات ریاست‌جمهوری مورد تغییر قرار گرفته است. نباید اینگونه فکر کنیم که عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهور مصر تنها شخصی است که دستور تغییر قانون اساسی را داده، بلکه حلقه اول مرتبطین و هم‌قطاران او بخش اعظمی از پیاده‌سازی این پروژه را به صورت انحصاری به عهده گرفته‌اند. لذا همه‌پرسی اخیر را نباید یک روند سیاسی دانست بلکه این یک پروسه کاملاً هدایت شده به حساب می‌آید که روی آن فکر شده است.

وی ادامه داد: طرفداران السیسی دقیقاً به دنبال این هستند تا یک تغییر شگرف و برنامه‌ریزی شده در لایه‌های سیاسی، مدنی و حتی حاکمیتی به نفع خود و رئیس جمهور ایجاد کنند تا بتوانند حداقل او را به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال بهه عنوان رئیس جمهوری مصر در هرم قدرت این کشور ابقاء کنند. از این منظر ما شاهد بازگشت نظامیان در پوشش لباس شخص هستیم و بدون تردید مادام‌العمری عبدالفتاح السیسی در مصر تبعات بسیار سنگینی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این تبعات تنها در سیاست داخلی بروز و ظهور نمی‌کند بلکه در سیاست خارجی هم تبعات مذکور قابل مشاهده خواهد بود. باید متوجه بود که مصر، یک کشور عربی به حساب می‌آید و شاکله نظامی در قاهره از گذشته تا به امروز وجود داشته و درصدد مصادره قدرت بوده است. این شاکله نظامی از سال ۱۹۵۲ تاکنون به کار خود ادامه داده و در آن زمان علیه پادشاه این کشور دست به اقدام‌های گسترده‌ای زد که همین مسائل باعث تداوم سهم‌خواهی از سوی جریان نظامی – سیاسی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه تنها یک سال شاهد عدم حضور نظامی‌ها در ساختار قدرت مصر بودیم، گفت: جریان نظامی و شاکله برآمده از آن جریان تنها در دوره ریاست جمهوری «محمد مرسی»‌ نتوانست به قدرت دست پیدا کند و به نوعی باید بگویم که در تنها در زمان او بود که شاهد حاکمیت غیرنظامی‌ها در قاهره بودیم. طبیعی است که  مرسی برخاسته  از جریان اخوان‌المسلمین بود و همین موضوع برای عربستان و تا حدودی برای ایالات متحده ناخوشایند بود و در اینجاست که می‌بینیم سعودی‌ها چگونه علیه او سناریونویسی کردند. سال‌های سال از انقلاب مصر می‌گذرد و ابعاد جدیدی از آن پیدا می‌شود اما باید توجه داشت که عربستان با تحریک و پشتیبانی از شاکله نظامی مصر و ژنرال‌های آن دست به توطئه چینی علیه محمد مرسی  زد و نهایتاً وی را به  زندان انداخت. این بدان معناست که همه‌پرسی اخیر مصر هم تا حد زیادی با چراغ سبز ریاض و واشنگتن صورت گرفته است.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: نظام سیاسی و اجتماعی مصر کاملاً توسط حاکمیت نظامی این کشور مصادره شده است و حتی اگر عبدالفتاح السیسی هم کنار گذاشته شود، مجدداً شاهد به روی کار آمدن یک رئیس جمهور نظامی خواهیم بود. این جریان به دنبال آن است تا حاکمیت مطلق سیاسی، نظامی، مدنی و حتی اجتماعی در دستان خودش باشد. طبیعی است که در قانون اساسی جدید مصر حتی انتخاب رئیس پارلمان و بسیاری از نفرات سیاسی و حتی قضایی این کشور توسط رئیس جمهور انجام خواهد شد. عبدالفتاح السیسی و جناح نظامی‌های حاکم بر قاهره به دنبال آن است تا پس از همه‌پرسی قانون اساسی بتوانند مقامات و شاکله نهادهای قضایی اعم از دادگستری و دادگاه‌ها را به نفع خود مصادره و بر اساس سیاست‌هایشان، مهره‌های مورد نظر خود را در شطرنج قدرت بچینند. این بدان معناست که در آینده نزدیک حذف‌های سیاسی اتفاق خواهد افتاد و متاسفانه مردم این کشور هم توان مقابله با این وضعیت را نخواهند داشت.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز