خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتایج انتخابات کنست محصول توطئه دادستانی اسرائیل است/ خوش‌خدمتی ترامپ، برگ برنده نتانیاهو بود

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۲۷۸

تحلیگر سیاسی لبنان تأکید کرد که دستگاه به اصطلاح قضایی رژیم صهیونیستی با ایجاد تأخیر در روند لایحه توجیه اتهام‌ها علیه نخست‌وزیر و پیگرد قانونی او در این انتخابات توطئه کرد.

«حکم امهز» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در تشریح انتخابات کنست اسرائیل و زمینه‌­های اصلی حصول نتایج فعلی به خبرنگار ایلنا گفت: انتخاباتی که در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد، در حقیقت معرکه انتخاباتی بین احزاب راست افراطی بود، چرا که حزب چپ به اصطلاح میانه‌رو تقریبا به دلیل کسب تعداد بسیار اندک کرسی­‌های کنست از معادله انتخاباتی خارج شد.

وی در ادامه تأکید کرد که در هر دو حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و «حزب آبی-سفید» به ریاست «بنی گانتز» تعداد فراوانی از ژنرال­‌های اسرائیلی حضور دارند. «شائول موفاز»، وزیر جنگ پیشین و «دان ماریدور» معاون سابق نخست‌وزیر اسراییل و بسیاری دیگر از افسران اسرائیلی که مرتکب جنایت‌­های بسیاری علیه اعراب و به طور خاص مردم فلسطین شده‌­اند، از جمله آنها هستند.

امهز در ادامه گفت: دیگر احزاب وابسته به چپ میانه که به راهکار دو دولت معتقد هستند، مانند حزب «مرتص» و حزب «کار»  فقط ۱۰ کرسی کسب کردند و این موضوع به نوبه خود دال بر شکست سنگین حزب چپ میانه‌رو در انتخابات کنست است. احزاب عربی نیز که در انتخابات سال ۲۰۱۵ موفق به کسب ۱۳ کرسی شده بودند، در این دوره با بروز شکاف بین آنها سه کرسی را از دست دادند و در مجموع فقط ۱۰ کرسی را از آن خود کردند که این موضوع، خود نشان می­‌دهد میزان مشارکت رأی‌دهندگان عرب نیز به دلایل فراوانی چون شکاف بین احزاب عربی یا احساس یأس و ناامیدی نسبت به عدم امکان این احزب برای ایجاد تغییر کاهش یافته است.

وی گفت: نتیجه نهایی انتخابات که روز جمعه اعلام شد از صدر نشینی حزب لیکود حکایت دارد و بنابراین نتانیاهو با ائتلاف با احزاب حامی خود ائتلاف کرده و کابینه خود را تشکیل خواهد داد. داده­‌های اولیه حاکی از آن است که ۶۶ نماینده از نتانیاهو برای تشکیل کابینه حمایت خواهند کرد.

این کارشناس مسائل خاور میانه تأکید کرد که نتانیاهو این نتیجه را با حمایت گسترده بسیاری از کشورها به دست آورد که در صدر آنها آمریکا قرار دارد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور با به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی­‌های جولان، اعلام قدس به پایتختی این رژیم و قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در لیست تروریسم به اسرائیل و به طور خاص نتانیاهو خوش‌خدمتی کرده است چنانچه شخص نتانیاهو خود اعتراف کرد که ترامپ به درخواست او حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌­های جولان را به رسمیت شناخت.

وی در ادامه تبیین عوامل اثرگذار در نتایج انتخابات کنست گفت: برقراری ارتباط با روسیه و سفر به مسکو و به ویژه موضوع یافتن جسد سرباز اسرائیلی توسط روس‌­ها نیز یکی از فاکتورهای موثر بر این روند بوده است، حمایت هند و اقدام برخی از کشورهای عربی به عادی‌سازی روبط با اسرائیل و همچمین حمایت کشورهای اروپائی از او در این روند به نفع نتانیاهو نتیجه‌بخش بود.

امهز تأکید کرد که همچنین نتانیاهو در مبارزه تبلیغاتی خود با استفاده از برخی شعارهای تحریک کننده مانند اینکه اگر حزب راست پیروز نشود، موجودیت و بقای این رژیم تهدید می­‌شود، به همراه برخی وعده‌­ها و تهدیدها علیه فلسطینی‌­ها موفق به کسب این نتیجه شد که خود دال بر گرایش بسیار افراطی صهیونیست‌­ها است.

این کارشناس لبنانی درباره فساد مالی نتانیاهو و اتهامات وارد شده علیه وی گفت که دستگاه به اصطلاح قضای رژیم صهیونیستی با ایجاد تأخیر در روند لایحه توجیه اتهامات علیه نتانیاهو و پیگرد قانونی او در این انتخابات توطئه کرد و در حقیقت به او مصونیت قضائی بخشید.

امهز تصریح کرد: باید بگوئیم که اتهام‌های فساد علیه نتانیاهو بر افکار اسرائیلی­‌ها تأثیر گذاشت و چنانچه شاهد هستیم وی موفق نشد بدون ائتلاف قدرت را در دست گیرد. بسیاری از صهیونیست­‌ها در این انتخابات به نتانیاهو رأی ندادند. اما در حال حاضر و پس از برگزاری انتخابات باید بگوئیم که حتی تهیه فهرست فساد علیه نتانیاهو و پیگرد قضائی او موجب سلب قدرت و مصونیت قضائی وی نخواهد شد. حمایت‌­های نامشروع بین‌المللی نیز حتی اگر حکمی علیه نتانیاهو صادر شود، مانع عملی شدن آن خواهد شد.

وی تأکید کرد که در انتخابات اسرائیل، دعوت به کشتار مردم فلسیطن، کشتار اسرا، تسلط بر غزه و کرانه باختری و بسیار از شعارهای نژادپرستانه دیگر گزینه­‌هایی بود که نامزدها بر سر آنها با یکدگیر رقابت داشتند و در این انتخابات نتیجه‌بخش واقع شد و در نتایج آن سهم داشت.

امهز در پایان گفت: به اعتقاد من در حال حاضر مرحله سختی را در منطقه پیش رو داریم. چنانچه می­‌دانیم تمام دولت‌­های آمریکا حامی اسرائیل و منافع این رژیم بوده‌­اند اما هدایایی که ترامپ به آنها اهدا کرد چه قبل یا پس از انتخابات و اتخاذ مواضع سخت علیه مردم فلسطین چون قطع کمک­‌های مالی به آژانس امداد و کاریابی ویژه آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک «آنروا» یا تلاش برای معامله قرن و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می­‌تواند چالش­‌هایی را ایجاد کند. محور شرارت آمریکا- اسرائیل نیز می‌­تواند به سوء استفاده از فرصت پیش آمده به ویژه در بحران جنگ­‌های منطقه چون سوریه و عراق و یمن سوق دهد. بنابراین باید گفت که مرحله پس از انتخابات مرحله پیچیده و نسبتا سختی در منطقه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز