خبرگزاری کار ایران

انفعال اعراب در سازمان ملل درخصوص موضع ترامپ در قبال جولان اشغالی

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۲۶۳

برخی کشورهای عربی روز گذشته- دوشنبه- به منظور بررسی اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان در سازمان ملل اجتماع کردند اما هیچ طرحی در محکومیت این اقدام ارائه نداند.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، برخی کشورهای عربی روز گذشته- دوشنبه- در سازمان ملل برای بررسی تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان تشکیل جلسه دادند اما این جلسه به صدور رأی در محکومیت این اقدام منتهی نشد.

«خمیس الجهیناوی» وزیر خارجه تونس گفت که در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی نیازی به اعمال فشار بر سازمان ملل برای اتخاذ تصمیم علیه اسرائیل و عقب‌نشینی این رژیم از جولان نیست.

جهیناوی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به تصمیم شماره ۴۹۷ سال ۱۹۸۱ میلادی در شورای امنیت مبنی بر اینکه انضمام جولان به اسرائیل باطل است، گفت: «شورای امنیت در گذشته در این باره تصمیم گیری کرده است».

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص امکان صدور تصمیم جدیدی در این‌باره گفت: «تصمیم مذکور کاملا واضح و روشن است که منطقه جولان توسط اسرائیل اشغال شده و باید آزاد شود، بنابراین به اعتقاد من در حال حاضر به اقدام جدیدی در این باره نیازی نیست». 

«ماجد عبدالعزیز» سفیر اتحادیه عرب نیز در این باره گفت: «این تصمیم آمریکا در نشست هفته آینده سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با وزرای عرب مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت».  

سران عرب در نشست ماه گذشته اتحادیه عرب در تونس تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را محکوم کردند. 

سوریه در نشست مذکور اتحادیه عرب حضور نداشت، زیرا عضویت این کشور در اتحادیه عرب همچنان از سال ۲۰۱۱ در حالت تعلیق است. 

در نشست ماه گذشته شورای امنیت که به درخواست سوریه برگزار شد، موضع ترامپ در قبال جولان، نقض صریح قانون بین‌المللی عنوان و محکوم شد. 

چهار عضو دیگر دائم در شورای امنیت – انگلیس، چین، فرانسه و روسیه- اعلام کردند که این کشورها همچنان جولان را سرزمینی عربی و اشغال شده توسط اسرائیل می‌دانند. 

پس از آنکه ترامپ شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، تعدادی از کشورهای عربی پیش نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت این اقدام به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دادند که بلافاصه مورد تأیید قرار گرفت. 

تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن جولان به عنوان منطقه‌ای متعلق به اسرائیل درست زمانی اتخاذ شده که متحدان عرب و اروپایی واشنگتن در انتظار پیشنهادات این کشور برای طرح صلح در خاورمیانه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز