خبرگزاری کار ایران

استاد انستیتو بین‌المللی اقتصاد پترسون در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست هانوی شکستی تمام‌عیار بود/ دولت آمریکا کاملا بی‌نظم است/ رویکرد ترامپ به شورای حقوق بشر سازمان ملل دوگانه است

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۴۱۵

نشست هانوی شکست تمام‌عیار بود. نتیجه آن همه جنجال در نهایت هیچ بود و همه‌چیز باز به نقطه صفر بازگشت. اخیرا هم کره‌شمالی تهدید کرده که ممکن است آزمایش‌های موشکی خود را از سر گیرد. بنابراین نتیجه خاصی از آن همه دیپلماسی به دست نیامد.

«گری هوفباور» استاد انستیتوی بین‌المللی اقتصاد پترسون است. وی در حوزه سیاست و اقتصاد بین‌الملل فعالیت دارد و آثار متعددی نیز در این زمینه به رشته تحریر درآورده است.

گری هوفباور یکی از چالش‌های سیاست خارجی دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را نحوه برخورد وی با قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و رابطه‌اش با عربستان عنوان کرد و گفت: واکنش ترامپ به قضیه قتل خاشقجی چندان مناسب نبود. دلیلش هم به گمانم مسامحه‌ای است که وی در زمینه نقض مداوم حقوق بشر از سوی عربستان سعودی نشان می‌دهد، حال چه در زمینه آزار فعالان اجتماعی باشد و چه ائتلاف سعودی‌ها علیه یمن. 

وی ادامه داد: اوضاع فعلی به‌راستی مایه شرمساری است. البته رئیس‌جمهوری آمریکا خودش هم از هیچ فرصتی برای توهین و ارعاب خبرنگاران نمی‌گذرد و مدام مخالفان خود را اخبار دروغین می‌نامد. در نهایت واکنش ترامپ به مفقود شدن خبرنگار سعودی بسیار ضعیف بود. این نشان از آن دارد که ترامپ در بسیاری مواقع حتی از آرمان‌های حقوق بشری نیز برای رسیدن به مقاصد خود می‌گذرد.

این تحلیل‌گر در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال گذشته گفت: دولت ترامپ در حال حاضر از بسیاری از قراردادها و توافق‌های بین‌المللی خارج شده است. دولت ترامپ حتی تهدید کرده بود که از ناتو نیز خارج شود. بنابراین، خروج از توافق‌های بین‌المللی دستور کار اصلی ترامپ است. رویکرد ترامپ اصولا به این سازمان کاملا دوگانه بود. از یک سو، استانداردهای این سازمان بهانه‌ای بود برای حمله به کسانی که واشنگتن دشمن خود می‌دانست و از سوی دیگر شاهد سکوت مطلق مقام‌های ایالات متحده در برابر اقدام‌های ضدبشری اسرائیل بودیم. بنابراین آمریکا همواره در این شورا در راستای منافع اسرائیل کار کرده است. با این اوصاف، دلیلی برای ماندن آمریکا در این شورا باقی نمی‌ماند. آمریکا اهمیتی برای شورای حقوق بشر و اصولا برای سازمان ملل قائل نیست.

وی دیدار ترامپ و «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی، در هانوی و سنگاپور را از دیگر نقاط قابل‌توجه در سیاست خارجی آمریکا دانست و گفت: رهبر کره‌شمالی با دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا توانست قدمی مهم در مسیر به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌الملل و تجارت با سراسر دنیا بردارد. نشست سنگاپور قدمی تاریخی و نمادین بود.. از سوی دیگر، نشست هانوی شکست تمام‌عیار بود. نتیجه آن همه جنجال در نهایت هیچ بود و همه‌چیز باز به نقطه صفر بازگشت. اخیرا هم کره‌شمالی تهدید کرده که ممکن است آزمایش‌های موشکی خود را از سر گیرد. بنابراین نتیجه خاصی از آن همه دیپلماسی به دست نیامد. 

وی در ادامه افزود: این خود نشان از آن دارد که اقدام‌های ترامپ هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند. دولت او کاملا بی‌نظم است و کسی به‌درستی نمی‌داند که چه می‌کند. حتی در میان کارکنان کاخ سفید هم اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد. خود رئیس‌جمهوری هم توجهی به بسیاری مسائل مهمی نمی‌کند که تیم‌های اطلاعاتی در اختیارش می‌گذارند. 

این نشست یک شکست تمام‌عیار بود. البته تا اینجای کار، خبری از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی و قدرت‌نمایی آمریکا نیست. اما گمان نمی‌کنم این رویکرد بتواند تا ابد دوام داشته باشد. در نهایت مقام‌های کره شمالی از آنچه خودشان «زورگویی» مقام‌های کاخ سفید می‌نامد به تنگ می‌آیند و راه خودشان را پیش می‌گیرند. البته باید دید که کیم چه رویکردی را پیش می‌گیرد و «مون جائه-این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، چه نقشی در این میان ایفا می‌کند. 

از سوی دیگر، جنگ تجاری تمام‌عیاری که آمریکا علیه چین به راه انداخت در نهایت هیچ فایده‌ای برای هیچ‌کس نداشت. تنها نتیجه آن ضرر کشاورزان آمریکایی بود. الان هم که دو طرف مشغول مذاکره برای رسیدن به توافق هستند. با این حال، مشخص نیست نتیجه این دیدارها هم چه می‌شود. ترامپ گفته مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رود، اما این حرف را در مورد کره شمالی هم زد و نتیجه فقط مشتی لفاظی بود. بنابراین هر لحظه ممکن است ترامپ این مذاکرات را نیز به محاق ببرد. راستش واقعا نمی‌شود مطمئن بود کار به کجا می‌کشد. 

گری هوفباور ادامه داد: دیدار ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، نیز برگ دیگری از شرمساری‌هایی بود که وی برای کشورش به ارمغان آورد. حمایت غریب او از پوتین صدای اعتراض بسیاری را در آمریکا بلند کرد. این در حالی است که تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا همچنان ادامه دارد و دردسرهای بسیاری را برای دولت به بار آورده است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز