خبرگزاری کار ایران

دبیر کل شورای علمای فلسطین در گفت‌وگو با ایلنا:

رژیم‌های عربی با پرداخت پول به مشایخ و علمای دین آنها را به بلندگوی تبلیغاتی خود تبدیل کرده‌اند/ اعراب جرات انتقاد از حاکمانشان را ندارند/ علمای صالح را به حاشیه رانده‌­اند

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۳۹۷

دبیر کل شورای علمای فلسطین در لبنان تأکید کرد که در سایه عملکرد منفی رژیم‌های عربی و بسیاری از علمای متظاهر و دنیا دوست، بسیاری از علمای صالح و شایسته از دست رفتند و حقوق آنها ضایع شد و به دلیل تمایل شمار بسیاری از این قشر برای تقرب به رژیم‌های فاسد، محکوم شدند.

«هشام عبدالرزاق» دبیر کل شورای علمای فلسطین در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح پرونده علمای جهان اسلام و نحوه تعامل رژیم­‌های عربی با این قشر گفت: عبارت رژیم­‌های عربی عبارتی است که به مرور زمان به لحاظ وجودی و نیاز به آنها و نیز از این جهت که ماندن در محدوده آنها انسانیت را ریشه‌کن کرده و انسان را به دوری گزیدن از آنها وادار می­‌کند، به معادن زغال سنگ شبیه شده است.

عبدالرزاق در ادامه افزود: عملکرد رژیم­‌های عربی در نحوه برخورد و تعامل با ملت­‌های خود و نیز افرادی که به این کشورها می­‌آیند، متفاوت است اما همه آنها در یک نقطه واحد اشتراک دارند و آن استبداد است.

وی تأکید کرد: هر که از این رژیم­‌ها انتقاد کند، در فهرست سیاهی قرار می­‌گیرد که دشمنان آنها در آن فهرست درج می­‌شوند. هر رژیمی عمل نقد را آن چنان که خوشایند خود باشد، تعبیر و تفسیر می­‌کند.

دبیر کل شورای علمای فلسطین در لبنان گفت: هر رژیمی با روش خاص خود منتقدان را تهدید می‌­کند، به گونه‌­ای که شهروند و مهاجر احتیاط پیشه کرده و از بیم اذیت و آزار خود و یا یکی از اعضای خانواده­، دوستان و نزدیکانش لب به انتقاد نمی‌­گشاید. بر این اساس استبداد به فرهنگی قابل گفت‌وگو و مناقشه و قابل داد و ستد تبدیل شده است.

وی تأکید کرد که اگر آتش جنگ بالا گیرد،‌ استبداد به یک فرهنگ لازم و ضروری تبدیل می­‌شود. در این صورت وای بر آنکه آن را از اعماق وجودش پذیرا نباشد، باید این را قطع بداند که زندگی او در معرض خطر قرار می­‌گیرد.

عبدالرزاق گفت:‌ بر این اساس و با مرور زمان هر شهروند در کشور خود با مجموعه‌­ای از قید و  بندهای ضروری قانونی زندگی می­‌کند، ضرورت­‌ها نیز از مرز امور ممنوع در می­‌گذرد.

وی تأکید کرد: از آنجا که جوامع عربی و اسلامی فطرتا جوامع متدینی هستند،‌ بنابراین رژیم­‌های عربی باید با فرمان دین و موعظه و ارشاد آنها را راهبری کنند. اینجاست که نقش علما و مشایخ دین برای راهنمائی و پند و اندرز مردم پر رنگ می‌­شود اما این رژیم­‌ها به علما اجازه نمی­‌دهند که مردم را به سمت آزادی و رهائی از شر استبداد تحریک و راهبری کنند.

دبیر کل شورای علمای فلسطین در لبنان گفت: این رژیم‌­ها از یک بعد باهوش و از بعد دیگر کودن و نادان هستند، چرا که از هوش خود برای جذب گروه علما و مشایخ دین استفاده می­‌کنند. هر رژیمی به این گروه نیازمند است و باید مال فراوانی به آنها عطا کند اما این گروه علما چنان رشد کردند و بزرگ شدند که تعداد آنان زیاد شد و در نتیجه برای نزدیک شدن به این رژیم­‌های فاسد با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی گفت: این قشر برای دست یابی به پول و اصحاب پول آلوده شدند و همین موضوع باعث شد تا رژیم‌­های خودکامه بر آنها حاکم شوند تا جائی که عده بسیاری از این قشر به بلندگوی تبلیغاتی حکام عرب تبدیل شده و از آنان دفاع می­‌کنند و خواهان طول عمرشان هستند.

عبدالرزاق گفت: چنانچه این رژیم‌­ها نیز در سایه چنین شرایطی و با توسل به چنین علمایی دولت تشکیل دادند، اوضاع در هم پیچیده و مبهم شد. در سایه این اوضاع بسیاری از علمای صالح و شایسته از دست رفتند و حقوق آنان ضایع شد و آنها به دلیل تمایل شمار بسیاری از این قشر برای تقرب به رژیم‌­های فاسد، محکوم شدند.

وی گفت: لازم به ذکر است که تعداد فراوانی از دانشجویان دانشکده دین در یکی از کشورهای عربی به بهانه دفاع از دولت و حفاظت از آن به مجموعه اعضای امنیتی دولت پیوسته بودند.

دبیر کل شورای علمای فلسطین در لبنان تأکید کرد آنچه که بسیار تأسف آورتر است اینکه تمام این امور فاسد به فرهنگی متبادل بین رژیم و این گروه از تظاهر کنندگان دینی تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: این رژیم­‌ها هنگامی که گروه علما را در چنین سطحی می‌­بینند، یقین پیدا می‌­کنند که این گروه مانند سلاحی در دستشان است که با آن هر که را بخواهند هدف قرار می­‌دهند. هر کس که به سطح بسیاری از سخنرانان دینی دقت نظر کند، حقیقت این سخن را در می‌­یابد.

عبدالرزاق تأکید کرد که این گروه پوچ و ضعیف بسیاری از علمای صالح را طرد و حقوق آنان را تباه و آنها را به حاشیه رانده‌­اند.

وی در ادامه گفت: از این میان می­‌توان به «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه، «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین و «علی سلمان» از روحانیون برجسته شیعه بحرین اشاره کرد.

عبدالرزاق تأکید کرد که بسیاری از این علمای صالح حتی توان تأمین قوت روزانه خود را ندارند که در این حالت دنیا در نظرشان تنگ می­‌آید. بنابراین یا مانند عده دیگری از مواضع خود عقب نشینی می‌‌کنند و یا در همان دایره تنگ و محدود فقر باقی می­‌مانند.

وی گفت:‌ برای یک عالم برجسته دینی چیزی دردناکتر و سخت تر از نیاز به مردم نیست حال آنکه در حقیقت این مردم هستند که به عالم و شیخ پرهیزکار نیاز دارند.

دبیر کل شورای علمای فلسطین در لبنان گفت: متاسفانه فقر علما به یک فرهنگ و رویکرد تبدیل شده است. بنا بر این یک شخصیت دینی وارسته باید زاهد دنیا باشد در غیر این صورت باید چشم به زینت دنیوی بدوزد.

وی گفت: بر این اساس است که فقر و ذلت و خواری به یک روش و سبک در زندگی تبدیل شده است و هر که خواهان بی‌نیازی و عزت است، باید انتقاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز