خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل تغییر نام اراضی اشغالی و جولان توسط اسرائیل/ پیامدهای نادیده گرفتن قطعنامه‌های سازمان ملل از ۱۹۶۷ تاکنون

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۵۲۴

سازمان ملل اگر با تغییر نام اراضی اشغالی و جولان موافقت کند، بدون تردید باید منتظر واکنش‌های سخت میان مقاومت فلسطین و اسرائیل باشیم.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل تغییر نام اراضی اشغالی و جولان توسط ایالات متحده و احتمال تایید آن توسط سازمان ملل متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای بررسی این موضوع باید کمی به عقب برگردیم؛ در هفته‌های اخیر شاهد سلسله‌ای از اقدام‌های مشترک رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در بستر پرونده فلسطین بودیم که نخستین مورد آن سفر «جرد کوشنر» به کشورهای عربی منطقه برای هماهنگی با آنها در بحث معامله قرن بود تا بتوانند از این طریق دولت‌های عربی منطقه را با خود همراه کنند. پس از آن شاهد ادغام کنسولگری آمریکا با سفارت این کشور در بیت‌المقدس بودیم که این موضوع هم در راستای اعتبارزدایی از قدس شرقی صورت گرفت. این روند دقیقاً در زمانی اتفاق افتاد که فشارها بر بنیامین نتانیاهو پس از پذیرش آتش‌بس بعد از جنگ دو روزه غزه افزایش پیدا کرد و او برای فرار از این موضوعات انحراف افکار عمومی به خارج از اسرائیل را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر شاهد افزایش این فشارها از داخل تل‌‌آویو بر نتانیاهو بودیم و طبیعی است که برای فرار از این موضوع و راضی کردن جناح راست افراطی در داخل رژیم صهیونیستی دست به برخی از اقدام‌ها بزند که اتفاقاً فلسطین در راس آن قرار گرفته است؛ تا جایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً اعلام کرده است که بیت‌المقدس متعلق به یهودی‌ها است و این اظهارات هم برای کسب و جلب آراء عمومی در انتخابات آینده کنست قابلیت تحلیل دارد. در این بین موضوع تغییر نام اراضی اشغالی و به رسمیت شناختن جولان توسط ایالات متحده سناریوی بعدی است که بخشی از آن به معامله قرن مربوط است و مابقی آن مصرف داخلی دارد تا نتانیاهو بتواند از این معرکه جان سالم به در ببرد. به عبارتی دیگر این سناریو را باید گام بعدی روند مذکور به حساب آورد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت مانع تغییر نام جولان و سرزمین‌های اشغالی خواهد شد، گفت: اسرائیل سعی دارد با جلو انداختن آمریکا در این پرونده به هر نحوی که شده سعی کند با تغییر نام جولان و اراضی اشغالی این مکان را از زیر نظر سازمان ملل خارج کند و در گام بعدی مالکیت فلسطین بر اراضی اشغالی و مالکیت سوریه بر جولان را به حاشیه ببرد. این طرح دقیقاً در راستای یهودیزه کردن مناطق مربوط انجام می‌شود تا اولاً تجمعات مردم غزه و حتی نمازهای جمعه که جمع کثیری از جمعیت در آنجا دور یکدیگر جمع می‌شوند را مورد ضربه قرار دهند. بدون تردید اگر این سناریو عملیاتی شود، خشم مردم فلسطین دو برابر می‌شود و ادامه این روند می‌تواند موجب ایجاد دور جدیدی از تنش‌ها و حتی اقدام سخت مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی شود.

وی در پایان افزود: اسرائیل و ایالات متحده دست به یک اقدام بسیار خطرناک زده‌اند و این موضوع خارج از توان و خواسته‌های مردم سرزمین‌های اشغالی به حساب می‌آید. در این راستا علیرغم ظاهرسازی‌هایی که میان اسرائیل و اعراب اتفاق افتاده است باید بدانیم که این روند می‌تواند به راحتی ساختار سیاسی، نظامی و امنیتی این رژیم و کشورهای عربی را زیر سوال قرار دهد. بدیهی است که آشکار شدن روابط میان اعراب و اسرائیل نیاز کنونی نتانیاهو و حزب لیکود است اما من معتقدم که سازمان ملل زیر بار تغییر نام اراضی اشغالی و جولان نمی‌رود. دلیل این امر هم تا حد زیادی مشخص است؛ از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون که این سرزمین‌ها به اشغال رژیم صهیونیستی در آمده تاکنون چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در جهت تایید اشغال شدن این منطقه به تصویب رسیده است و تمام اینها لازم الاجراء است. لذا اگر اسرائیل، آمریکا یا هر طرف دیگری این موضع را تایید کند، سازمان ملل نمی‌تواند حرف خود را نقض کند.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز