خبرگزاری کار ایران

مخالفت مجلس عوام بریتانیا با برگزیت بدون توافق

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۱۱۰

تنها ۱۶ روز مانده به تاریخ خارج شدن رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا، مجلس عوام این کشور طرح خروج از اتحادیه بدون نیاز به توافق برگزیت را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، نمایندگان مجلس عوام بریتانیا روز چهارشنبه ۲۲ اسفند با حضور «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور در پایان نشستی که موافقان و مخالفان برگزیت بدون توافق در آن سخنرانی کردند، با اختلافی بسیار اندک به این تصمیم رأی منفی دادند. به این ترتیب نمایندگان بریتانیایی با مجموع ۳۱۲ رأی منفی در برابر ۳۰۸ رأی مثبت چنین نظر دادند که کشورشان بدون توافق برگزیت با اتحادیه اروپا از جرگه بلوک اروپایی خارج نشود.

بریتانیا قرار است روز ۲۹ ماه جاری میلادی برابر با ۹ فروردین ۱۳۹۸ رسما از اتحادیه اروپا خارج شود.

مجلس عوام بریتانیا سه‌شنبه شب نیز برای دومین بار به توافق برگزیت که ترزا می، نخست وزیر این کشور با اتحادیه اروپا به دست آورده بود رای منفی داده بودند.

همزمان با نشست مهم نمایندگان بریتانیا در مورد خروج از اتحادیه اروپا، گروهی از موافقان و مخالفان برگزیت در برابر مجلس عوام این کشور در لندن تجمع کرده و خواستار اجرای برگزیت شدند.

تصمیم تازه نمایندگان بریتانیایی برای نخست‌وزیر این کشور دستاوردی به همراه نداشته و حتی گونه‌ای شکست برای او محسوب می‌شود. زیرا آنها پیش از این توافق مورد نظر می را رد کرده و اکنون تنها تصمیم گرفته‌اند که خروج از برگزیت را بر اساس توافقی غیر از متن مورد نظر نخست‌وزیر عملی کنند. چهارشنبه شب همچنین اخباری در مورد قصد ترزا می برای استعفا منتشر شد، اما سخنگوی وی بلافاصله این خبر را تکذیب کرد و گفت که می در فکر استعفا نیست.

خبرگزاری فرانسه چهراشنبه شب از قول یک مقام رسمی بریتانیا نوشت که ترزا می قصد دارد در روز چهارشنبه ۲۹ اسفند متن توافق‌نامه برگزیت مورد نظر خود را برای بار سوم در مجلس عوام این کشور به رأی بگذارد.

از سوی دیگر بازار ارز نیز به مهم‌ترین رویداد سیاسی امشب در بریتانیا واکنش نشان داد. قیمت پوند بریتانیا چهارشنبه شب در بازار نیویورک ۱.۲ درصد افزایش یافت و در ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه به وقت گرینویچ به ۱.۳۲ دلار آمریکا رسید. این در حالی است که نرخ برابری پوند در روز سه‌شنبه در همین ساعت ۱.۳۰ دلار بود.

با وجود رأی منفی به خروج بدون توافق بریتانیا، کارشناسان اروپایی احتمال خروج ناگهانی و بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا را همچنان محتمل می‌دانند. مجلس عوام بریتانیا قرار است روز پنج‌شنبه ۲۳ اسفند نیز درباره به تعویق انداختن «محدود» زمان خروج از اتحادیه تصمیم بگیرد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز باید به اجماع موافقت خود با تصمیم بریتانیا را اعلام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز