خبرگزاری کار ایران

مهر تایید بر شکست‌های شرم آور اطلاعات آمریکا:

مؤسس طالبان در نزدیکی یک پایگاه آمریکایی پنهان شده بود

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۸۱۰

بر اساس محتوای کتاب جدیدی که بیانگر شکست‌های شرم آور اطلاعات آمریکاست، موسس گروه طالبان در فاصله کمی از یک پایگاه آمریکائی در افغانستان زندگی می‌کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، در برگ دیگری از شکست‌های شرم‌آور اطلاعات آمریکا فاش شد که «ملا عمر» مؤسس گروه طالبان در نزدیکی یک پایگاه آمریکائی زندگی می‌کرده است.

واشنگتن مدعی شده بود که این سرکرده طالبان که یکی از چشمانش را از دست داده در پاکستان پنهان شده بود اما بیوگرافی جدید ملا عمر نشان می‌دهد که او  تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۳ در حدود چهار کیلومتری پایگاه نظامی آمریکا در زادگاهش زابل زندگی کرده است. 

این کتاب که با عنوان «در جست و جوی دشمن» توسط «بتی دام» روزنامه نگار هلندی نگاشته شده نشان می‌دهد که سرکرده گروه طالبان مانند یک راهب خیالی زندگی می‌کرد، افراد خانواده‌اش را نمی‌پذیرفت و با زبان توهم‌آمیز بر دفترش می‌نوشت. 

این روزنامه‌نگار هلندی برای نگارش کتاب مذکور پنج سال وقت صرف کرده و با «جبار عمری» نگهبان شخصی ملا عمر پس از سقوط طالبان دیدار کرد. 

بر اساس محتوای این کتاب، عمر به اخبار شبکه بی‌بی‌سی به زبان پشتو  گوش می‌داد و به ندرت درباره وقایع جهان اظهار نظر می‌کرد حتی زمانی که از کشته شدن «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده با خبر شد. 

 پس از حملات یازدهم سپتامبر که منجر به سقوط طالبان شد،‌ آمریکا ۱۰ میلیون دلار به عنوان پاداش برای پیدا کردن ملا عمر که در مجتمع کوچکی در قلعه قلات پنهان شده بود، اختصاص داد.

خانواده‌ای که در این منطقه زندگی می‌کردند از هویت او با خبر نبودند، اما نیروهای آمریکایی دو بار در آستانه یافتن او قرار گرفتند.

در مرحله اول عمر و نگهبانش در پشت دسته‌ای از چوب پنهان شدند و نیروهای آمریکایی از کنار این مکان عبور کردند. 

در مرحله دوم نیز این نیروها منزلی را که عمر در ان زندگی می‌کرد، تفتیش کردند اما در کشف پستوی مخفیانه در اتاقش ناکام ماندند. 

عمر پس از اقدام آمریکا برای ساخت پایگاه نظامی «لغمان»در سال ۲۰۰۴ این مکان را ترک کرد و به ساختمان دیگری رفت.

عمر به رغم اینکه واهمه داشت نیروهای آمریکایی او را بیابند، جرأت نکرد مکانش را تغییر دهد و خیلی کم از آنجا خارج می‌شد.

عمر بیشتر با نگهبان و آشپزش صحبت می‌کرده و یک موبایل قدیمی از نوع نوکیا بدون سیم کارت داشته که با آن صدایش را هنگام خوان قرآن ضبط می‌کرده است. 

مرگ ملا عمر تا دو سال از گذشت آن مخفیانه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز