خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

استعفاهای جدید کاخ‌سفید سناریوی فریب ترامپ است/ شاهد شکل‌گیری جبهه جدید علیه نخبگان و بروکرات‌ها خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۰۷۸

رئیس‌جمهوری آمریکا سعی دارد به مخالفان و موافقان القاء کند که نزدیکان او در حال ترک کردن کاخ‌سفید هستند اما بخش اعظم این روند برای تقویت کمپین انتخاباتی وی طراحی شده است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل دور جدید استعفاها در کاخ‌ سفید و تاثیر آن بر کمپین‌های انتخاباتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که آمریکای امروز دچار نگرش‌های پیچیده سیاسی با مرکزیت ترامپ است. او با ایجاد یک فضای سیاسی ملتهب وارد عمل شده و این اقدام را در لایه‌های گوناگون قبض و بسط داد و داده‌های شکلی نشان می‌دهد که ساختار قدرت ایالات متحده در حال تبعیت کردن از این راهبرد هستند. در این بین اما استعفاهای زنجیره‌ای آن هم به موازات شروع تبلیغات و راه افتادن کمپین‌های انتخاباتی، افکار عمومی داخل و خارج از آمریکا را دچار یک دوگانگی هدفمند کرده است. به عنوان مثال زمانی که «بیل شاین» رئیس بخش ارتباطات کاخ‌سفید دو روز قبل از سمت خود استعفا می‌دهد، همه به این فکر فرو می‌روند که چرا کاخ‌سفید مجدداً به کانون زد و خوردهای سیاسی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که بخشی از استعفاهای اخیر در کاخ‌سفید به کمپین انتخاباتی ترامپ و شروع دور جدید تبلیغات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مربوط است. داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بیل شاین بر اساس سناریوی ترامپ استعفا داده و قرار است در آینده نزدیک وارد کمپین انتخاباتی وی شود. در این راستا استعفای «نیک آیرز» رئیس دفتر مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا که از وی به عنوان رئیس جدید ستاد کارکنان کاخ‌ سفید یاد می‌شد هم به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ در حال استفاده از گزینش چکشی است تا بتواند از این طریق آرایش حلقه اول خود را آنگونه که مطلوب سیاست‌هایش است صورت دهد. او به دنبال برجسته کردن سیاست‌هایش در چارچوب و قالب کمپین انتخاباتی خود است تا بتواند از این راه به دموکرات‌ها و هم حزبی‌های خود ثابت کند که نه تنها در اوج ایستاده است بلکه توانسته تا به امروز دستاوردهای مورد نظرش را تا حد زیادی به سر منزل مقصود برساند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ در حال طرح‌ریزی سناریوی جدید برای مغلوب کردن نخبگان فکری ایالات متحده است، گفت: زمانی که ترامپ وارد کاخ‌سفید شد از محبوبیت کمی برخوردار بود و حتی با اتهامات زیای روبرو شد. در آن زمان افکار عمومی ایالات متحده و بسیاری از نخبگان معتقد بودند که ترامپ تنها از طریق اخذ چند کارت الکترال وارد کاخ‌سفید شده است و از این منظر بسیاری از مخالفان او تا به امروز معتقدند که وی یک رئیس جمهور ریشه‌دار و بهره‌مند از حمایت مردمی نیستند. رئیس جمهوری ایالات متحده در وضعیت کنونی به دنبال آن است تا بتواند پرونده‌هایی مانند برجام، کره‌شمالی، ریشه‌کن کردن فقر و بهبود اقتصاد آمریکا و غیره را در این فضا به نفع خود برجسته کند. از سوی دیگر یکی از اقدا‌هایی که ترامپ در شرایط فعلی به دنبال انجام آن است، ایجاد جبهه جدید علیه و در مقابل نخبگان فکری و بروکراتیک ایالات متحده خواهد بود. او به دنبال آن است تا بتواند عناصر کشوری و لشگری همسو و غیرهمسو با خود را زیر ضربه قرار دهد تا بتواند سر و صداهای اضافه را خاموش کند.

مطهرنیا افزود: ترامپ در شرایط کنونی به دنبال است به هر نحوی که شده با حمله به مخالفان خود آنها را ساکت کند تا در نهایت بتواند علاوه بر حذف صدای مخالفان، فضای کمپین انتخاباتی خود را کنترل کند و از سوی دیگر تاثیر روانی بر وضعیت موجود را تا حد مقدور به نفع خود تعمیق ببخشد. در این بین حتی ژنرال‌های موجود در حزب جمهوریخواه از عملکرد وی راضی نیستند و به دنبال آن هستند تا از این فضا خود را خارج کنند. باید توجه داشته باشیم که در عالم سیاست هیچ حرفی را نمی‌توان با قطعیت تایید یا رد کرد؛ من معتقدم که روندهای سیاسی در ایالات متحده و دقیقاً در طول دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ با فراز و فردوهایی روبرو بوده که موجب شده آینده و گمانه‌زنی‌ها با مشکل روبرو شود. از این‌رو استعفاءهای اخیر در کاخ‌سفید صرفا نمی‌تواند جنبه منفی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استعفاهایی که در چند روز و چند هفته اخیر به رخ داد و از آنها به عنوان موج جدید دریزش دولت فعلی آمریکا یاد می‌شود را نمی‌توان یک شگفتی یا مولفه‌ منفی دانست. روندها و طی شدن دومینویی آن به شدت این پیام را مخابره می‌کند که در پش این استعفاها سناریوی خاص نهفته است و همین موضوع تحلیل مخالفان ترامپ را مشکل روبرو کرده است. همین روند در فضای رسانه‌ای و حتی ایالات متحده هم وجود دارد و همه فکر می‌کنند که این موضوع را فقط باید از جنبه منفی آن مورد بررسی قرار داد. آنچه در فضای سیاسی ایالات متحده و هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مشخص بوده این است که هیچ چهره و گزینه محکمی در برابر ترامپ برای به چالش کشیدن او در انتخابات ۲۰۲۰ وجود ندارد. به عبارتی دیگر من فکر می‌کنم که رقیب بزرگ‌تر نسبت به ترامپ مقابل کاخ‌سفید قرار ندارد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز