خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

مکرون تهدید ملی‌گرایی را به اروپایی‌ها گوشزد کرد/ خلق رنسانس جدید توهم محض است

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۰۲۴

منظور رئیس جمهوری فرانسه از رنسانس جدید زایش مجدد اتحادیه اروپا است اما اتفاق افتادن این موضوع بدون تردید دور از تصور خواهد بود.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح ابعاد طرح رئیس‌جمهوری فرانسه برای خلق رنسانس جدید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسائلی که «امانوئل مکرون» در قالب یک یادداشت در ۲ روزنامه اروپایی به انتشار رسانده است و از آن تحت عنوان «رنسانس جدید اروپا» نام برده شده است، در حقیقت به وضعیت سیاسی امروز قاره سبز اشاره دارد. باید توجه داشت که یادداشت مکرون حاوی محتوی جدید نبود و تمام سخنانی که از سوی وی مورد اشاره قرار گرفته بود در گذشته از سوی صدراعظم آلمان و شخصِ مکرون بارها ارائه شده بود اما قالب آن کمی تفاوت داشت. عمده منظور رئیس جمهوری فرانسه، اوضاع سیاسی حاکم بر اتحادیه اروپا بود که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا به عنوان یک تهدید برای پاریس و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه تلقی می‌شود. او معتقد است که انتخابات مذکور صحنه صف‌آرایی ملی‌گراها و احزاب چپ و راست افراطی خواهد بود و از این منظر احساس خطر می‌کند.

وی ادامه داد: امانوئل مکرون در وضعیت کنونی شرایط خوبی نسبت به سایر همتایان خود در اروپا ندارد؛ چراکه تجمعات ضد دولتی در فرانسه روز به روز گسترده‌تر می‌شود و علاوه بر حیات سیاسی مکرون، امنیت و اقتصاد فرانسه هم تحت فشار قرار گرفته است. مکرون در وضعیت کنونی شاهد وقوع یک هرج و مرج بی‌سابقه در فرانسه است و به دنبال آن است تا این تهدید را به هر نحوی که شده از بین ببرد. از سوی دیگر او به صورت مطلق خواهان آن است تا سایر کشورهای اتحادیه اروپا خطر ملی‌گرایی را درک کنند و علیه این پدیده سیاسی قرن ۲۱ دست به مقابله بزنند. تا جایی که او به صورت رسمی اعلام می‌کند که ملی‌گراها در اروپا به دنبال استقرار شعارهای پوچ و سناریوهای بی نتیجه هستند. از این منظر شاهد یک مانور سیاسی و رسانه‌ای از سوی وی در فضای اروپا هستیم.

این پژوهشگر مسائل اروپا با بیان اینکه یکی از مسائل مورد اشاره مکرون بحث پناهندگان و خطر آنها برای اروپا است، گفت: در شرایط کنونی یکی از مسائلی که به عنوان محور اصلی زیستن ملی‌گرایی مورد نظر است، بحث پناهندگان و مهاجران به قاره سبز است. از نظر مکرون و بسیاری از کشورهای دیگر اروپا مانند سوئد، آلمان و غیره باید سیاست مهاجرتی در اروپا تنظیم و بازتعریف شود که رئیس‌جمهوری فرانسه هم در این مورد خواستار تاسیس یک نهاد اروپایی در سراسر این قاره شده است؛ اما در مقابل ملی‌گراها پناهندگان و مهاجران به صورت کلی نفی می‌کنند و این موضوع به مساله‌ای برای زیستن این جریان دارد. آنها با تحریک احساسات عوام به دنبال آن هستند تا حس ناسیونالیستی را چند برابر کنند و از این مساله برای خود یک سنگر مقاوم بسازند و به همه بفهمانند که پناهجویان در اروپا باعث رکود زندگی مردم کشورهای اروپایی می‌شوند. 

مکی افزود: در نظرسنجی‌هایی که اخیراً توسط کشور آلمان انجام شده بیش از ۵۰ درضد جمعیت این کشور از اوضاع اقتصادی خود راضی هستند و حتی قدرت خریدشان را در حد بالایی تشریح کرده‌اند. این در حالیست که حزب آلترناتیو برای آلمان به عنوان جریان موثر سیاسی – اجتماعی این کشور توانست در انتخابات اخیر جایگاه خوبی برای خود کسب کند و دارای طرفدارهای زیادی است. بخشی دیگر از تفکر مکرون مبنی بر به راه افتادن رنسانس جدید در اروپا بر گرفته از شکاف عمیق دیدگاهی میان شرق و غرب اروپا است. نه تنها رئیس جمهوری فرانسه بلکه بسیاری از کشورهای غرب اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که در وضعیت کنونی شاهد اختلاف‌های معنادار میان کشورهای اروپای شرقی و غربی هستند و این موضوع موجب هراس آنها شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله اقتصاد در اروپا و همچنین جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا هم در این بین از موضوعاتی است که موجب شده ملی‌گراهای سراسر اروپا با اتکاء به آن بتوانند افکار عمومی را با خود همراه کنند. این دو محور اصلی باعث شده تا کشورهای شرق اروپا تفکر ملی‌گرایی را به رسمیت بشناسند و همین موضوع دقیقاً موجب تعمیق نفوذ ایالات متحده و قبض و بسط تفکر ترامپ در این کشورها شده است. در مقابل، کشورهای اروپای غربی خواهان مستقل بودن و اروپای واحد هستند و بعید می‌دانم که تفکر و خواسته جدید رئیس جمهوری فرانسه بتواند در سراسر اروپا به اجرا در بیاید. بنابراین تا زمانی که سازو کارهای قوی و مستحکم برای «طرح رنسانس جدید» پیش‌بینی نشود و تا وقتی که کشورهای اروپایی هم نظر نشوند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و حتی ممکن است شکاف میان دو غرب و شرق اروپا عمیق‌تر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز