خبرگزاری کار ایران

تظاهرات در قضاریف/ دعوت برای اعتصاب فراگیر در سودان

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۱۹۱

نیروهای امنیتی سودان روز گذشته -دوشنبه- با استفاده از گاز اشک‌آور تظاهرات مردم شهر قضاریف در راستای سرنگونی رژیم حاکم را متفرق کردند. اتحادیه مشاغل سودان نیز امروز به اعتصاب سراسری فرا خواند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، روز گذشته-دوشنبه- مردم شهر قضاریف سودان تظاهرات گسترده‌ای بر پا کرده و خواستار سرنگونی رژیم حاکم شدند.

به گفته شاهدان عینی، پلیس در این تظاهرات از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تظاهر کنندگان استفاده کرد و عملیات تعقیب و گریز مردم را در کوچه و خیابان را اجرا کردند. 

فعالان شبکه‌های مجازی تصاویر و فیلم‌هایی از تظاهرات در دانشگاه ملی خارطوم و دانشگاه ویژه دختران در شهر «ام درمان» منتشر کردند.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان از ۲۲ ماه فوریه به مدت یک سال حالت فوق‌العاده اعلام کرده و دولت وفاق ملی و دولت‌های محلی را منحل کرد و از پارلمان خواست اصلاح قانون اساسی را به تعویق اندازد.

در همین راستا عصر روز گذشته نیروهای امنیتی، «یوسف الدقیر» رهبر حزب مخالف را پس از  تحمل دو ماه زندان آزاد کردند. 

برخی منابع نیز گزارش دادند که مقام‌‌های خارطوم برنامه آزادی رهبران و سران احزاب مخالف بازداشت شده را در دستور کار دارند تا زمینه گفت‌وگوی ملی  فراگیر به ریاست شخص البشیر را فراهم کنند. 

خبرگزاری آلمان به نقل از همین منابع اعلام کرد: «بشیر به برکناری از قدرت در سودان کاملا قانع شده است اما برای انجام ترتیبات لازم به منظور تحویل قدرت از طریق عمل قانونی حقیقی عمل خواهد کرد».

این منابع به اقداماتی که البشیر اتخاذ خواهد کرد،‌ اشاره کردند که از آن جمله می‌توان به رهبری گفت‌وگوی حقیقی با قدرت‌های مخالف و اثرگذار با هدف تحویل دموکراتیک قدرت و خروج امن از صحنه سیاسی بدون وارد آمدن ضربه‌های بزرگ به کشور اشاره کرد. 

از سوی دیگر، اتحادیه مشاغل سودان و متحدان آن با انتشار اعلامیه آزادی و تغییر از برگزاری اعتصاب سراسری یک روزه به منظور تحقق خواسته‌های خود برای برکناری البشیر خبر داد.

اتحادیه‌های شغلی سودان از جمله اتحادیه پزشکی و ائتلاف وکلای دموکرات و سندیکای بانکداران و نیز شبکه خبرنگاران سودان به سرعت با انتشار بیانیه‌هایی از این اعتصاب حمایت کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز