خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از پرونده فلسطین/ اقدام‌ کاخ‌سفید در اراضی اشغالی در راستای جلب نظر لابی یهود است

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۹۴۵

ادغام کنسولگری و سفارت آمریکا در شهر قدس یک پروژه دو جانبه با ماهیت انتخاباتی و تقویت موجودیت اسرائیل در فلسطین است.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل و پیامدهای ادغام سفارت و کنسولگری آمریکا در شهر قدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پرونده صلح فلسطین که به عنوان صلح خاورمیانه از آن نام برده می‌شود از زمان به روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحده وارد دست‌اندازهایی شده که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. اینکه چرا عنوان این پرونده را صلح خاورمیانه گذاشته‌اند موضوعیست که به خوبی نشان می‌دهد صلح در سرزمین‌های اشغالی به مولفه‌هایی خارج از این منطقه بستگی دارد و به نوعی این پیام را مخابره می‌کند که همه چیز به متغیرهای غیر بومی (مانند آمریکا، عربستان و بسیاری از کشورهای دیگر) بستگی دارد. در این راستا انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به شهر قدس یکی از اقدام‌هایی بود که ترامپ با انجام آن سعی داشت به دنیا بفهماند که شاهد تغییر گسترده در این مسیر هستیم؛ اما در واقع این تغییر یک مولفه منفی و مخرب است تا یک تصمیم اثرگذار و مثبت.

وی ادامه داد: در این راستا شاهد ادغام سفارت و کنسولگری آمریکا در شهر قدس هستیم؛ به گونه‌ای که کنسولگری این کشور در قدس شرقی به صورت کامل تعطیل شد و با سفارتخانه ایالات متحده در شهر قدس تجمیع و اقدام شد. در نمای کلی باید این اقدام را تثبیت موجودیت سفارت قدس و تقویت جایگاه شکلی و ماهوی آن در عرصه سیاسی و دیپلماتیک دانست؛ به گونه‌ای که آمریکا قصد دارد با این اقدام به دنیا بهماند که تنها پایگاه و نمایندگی دیپلماتیک این کشور در سرزمین‌های اشغالی، هم اکنون در قدس واقع شده است و از این منظر سلطه اسرائیل بر قدس را تایید و تثبیت می‌کند. اگر به یاد داشته باشیم، در زمانی که بحث انتقال سفارت آمریکا به قدس مطرح شد واکنش‌های زیادی در این مسیر اتفاق افتاد و دختر و داماد ترامپ مورد بیشترین انتقادها قرار گرفتند. از این منظر باید سناریویی برای پوشش این موضوع و بازتعریف جایگاه سیاسی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی رخ می‌داد که ادغام کنسولگری و سفارتخانه را باید در همین راستا بدانیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هدف ترامپ از ادغام کنسولگری و سفارت تا حدود زیادی به انتخابات ریاست جمهوری آینده مربوط است، گفت: باید توجه داشته باشیم که ترامپ از هم اکنون به دنبال آن است تا بتواند علیه رقبای سیاسی خود اقدام کرده و آنها را در مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مغلوب کند. او نماینده جناح تندرو و افراطی ایالات متحده است که در سال ۲۰۱۶ با حمایت لابی یهود به روی کار آمده و در شرایط کنونی می‌‎کوشد تا بتواند با پروژه‌هایی مانند ادغام کنسولگری و سفارت آمریکا در شهر قدس، حمایت این لابی را برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ جلب کند. درست است که واکنش‌های زیادی از سوی جریان‌های مقاومت فلسطینی و سایر کشورهای جهان علیه انتقال سفارت یا ادغام کنسوگری آمریکا با سفارت این کشور در شهر قدس به راه افتاد، اما باید توجه کرد که ترامپ بدون اعتنا به این واکنش‌ها کار خود را پیش می‌برد.

بیگدلی افزود: تمام فکر و ذکر ترامپ و هر عمل تعجب‌آوری که از ناحیه او در سیاست داخلی یا سیاست خارجی آمریکا رخ می‌دهد، تماماً در برای پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۰ طراحی و اجراء شده است. او هم اکنون با مشکلی به نام «برنی سندرز» مواجه است که با تفکرات سوسیالیستی وارد گردونه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شده است و از این منظر همانگونه که ترامپ صراحتاً اعلام کرد، دموکرات‌ها به دنبال سرنگونی او در کاخ سفید هستند. در این میان عده‌ای به پرونده دخالت‌های روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ اشاره می‌کنند که باید توجه داشت همچنان این موضوع در پیچ و خم رسیدگی‌های قضایی قرار دارد و نمی‌توان استناد محکمی به آن داشت و از این منظر فعلاً ترامپ به صورت آزادانه مشغول تاخت و تاز است. او به دنبال باقی نگه داشتن نگاه افراطی و دست راستی در سیاست خارجی و داخلی ایالات متحده است و تمرکز خود را بر مغلوب کردن افرادی مانند برنی سندرز و دموکرات‌ها قرار داده است.

وی در پایان تصریح کرد: دموکرات‌ها به دنبال اعمال هجمه جدی بر ترامپ هستند و ترامپ هم تمام امید خود برای پیروزی را به لابی‌ یهود گره زده است و در این میان پرونده فلسطین همانند توپ فوتبال میان مثلث آمریکا، عربستان و اسرائیل رد و بدل می‌شود. اگر به سخنانی که ولیعهد عربستان در سفرش به آمریکا داشت، توجه کنیم به خوبی می‌فهمیم که سعودی‌ها در کنار اسرائیل و آمریکا و به عنوان ابزار تهدید علیه پرونده فلسطین وارد میدان شده‌اند. این بدان معناست که اعتراض جنبش‌های اسلامی فلسطین از نظر آمریکا تنها یک موضع همیشگی به حساب می‌آید و ترامپ به هیچ وجه حاضر نیست رویکرد تهاجمی خود در قبال فلسطین را تعدیل کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز