خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران به دعوت اسرائیل یا روسیه به سوریه نیامده است/ نتانیاهو برای ادامه حیات خود به در و دیوار می‌زند

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۰۴۳

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در داخل از جانب مخالفانش تحت فشار بی‌سابقه‌ای است و برای فرار از این وضعیت دست به هر اقدامی می‌زند.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح ابعاد و خروجی سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای بررسی دلایل و ابعاد سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه و دیدار او با رئیس جمهوری این کشور باید به منشاء و محرک‌هایی که موجب او دست به دامان مسکو شود، اشاره کرد. اولین دلیلی که باعث عصبی شدن نتانیاهو طی چند ماه اخیر شده، تغییر معادلات میدانی و سیاسی در منطقه خصوصاً در سوریه است؛ باید توجه داشته باشیم که قسمت اعظمی از خاک سوریه توسط ارتش این کشور و متحدان آن از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی شده و این موضوع برای اسرائیل بسیار گران تمام شده است. تا جایی که آخرین منطقه حضور تروریست‌ها در ادلب هم به زودی پاکسازی خواهد شد و همین موضوع تمام سناریوهایی که اسرائیل برای زنده نگه داشتن و ادامه بحران در منطقه طراحی کرده بود را با بن‌بست روبه‌رو کرد.

وی ادامه داد: در این راستا و به موازات پیروزی ارتش سوریه و متحدان آن در معادلات میدانی، شاهد آن هستیم که کاخ‌سفید اصرار دارد تا بخش اعظمی از نیروهای نظامی خود را از سرزمین شام خارج کند. این بدان معناست که نتانیاهو بر خلاف میل شخصی خود نتوانسته ترامپ را در مورد ابقاء نظامیان آمریکا در سوریه راضی کند و همین موضوع باعث شده تا اوضاع میدانی و سیاسی سوریه به نفع رژیم صهیونیستی رقم نخورد. به موازات این وضعیت باید توجه داشته باشیم که نتانیاهو در داخل اسرائیل زیر فشارهای بی‌سابقه‌ای قرار دارد؛ به گونه‌ای که پرونده فساد مالی و اداری وی و همسرش همچنان مفتوح است و دادستان کل رژیم صهیونیستی هم اخیراً اتهام‌های او را تایید کرده است. همین موضوع موجب شده تا احزاب مخالف لیکود و شخص نتانیاهو او را مورد بازخواست قرار دهند و در آستانه انتخابات کنست، حیات سیاسی او با چالش‌های جدی مواجه شده است.

این پژوهشگر مطالعات غرب‌آسیا با بیان اینکه نتانیاهو به دنبال فریب افکار عمومی برای شانه خالی کردن از زیر بار مشکلات داخلی کشورش است، گفت: فشار جریان مخالف در داخل سرزمین‌های اشغالی بر نخست‌وزیر اسرائیل تا حدی افزایش پیدا کرده که نتانیاهو به دنبال آن است تا بتواند از طریقی برای خروج از این فضا استفاده کند. افراطی‌های اسرائیل بارها او را در مورد پیروزی محور مقاومت در سوریه، لبنان و فلسطین مورد انتقاد جدی قرار داده‌اند و از این منظر نتانیاهو به دنبال فرار از این فضا است. او اخیراً با مانور رسانه‌ای گسترده در صدد بوده تا این فضا را خلق کند که اسرائیل به زودی و به صورت متداوم مواضع ایران در سوریه را مرد هدف قرار خواهد داد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از آرام شدن نسبی اوضاع میدانی در سوریه به دنبال آن بود تا بتوانند با شیطنت در سوریه مجدداً دمشق، تهران و محور مقاومت را مورد هدف قرار دهد اما تا به این لحظه توان حمله مجدد (حتی به صورت نقطه‌ای) را نداشته است.

صدرالحسینی افزود: اینکه دیده می‌شود نخست وزیر اسرائیل اخیراً به مسکو سفر کرده موضوع جدیدی نیست؛ اما باید متوجه بود که پس از سفر اخیر بشار اسد به تهران، فشارهای داخلی بر نتانیاهو دو چندان شد و او برای پیدا کردن یک راه حل موقت به روسیه سفر کرد. او از مدتها قبل بحث خروج متحدان سوریه از این کشور را مطرح کرده بود و بر این عقیده بود که می‌تواند رضایت مسکو در این مورد را کسب کند؛ تا جایی که اخباری در مورد همین موضوع از سوی رسانه‌های اسرائیل منتشر شد اما نه تنها سوریه و مقامات آن، بلکه برخی از مخالفان نتانیاهو در داخل برای تدام فشارهای خود بر او این خبر را تکذیب کردند. این واکنش‌ها نشان می‌دهد سفر نتانیاهو به روسیه نتوانست آنگونه که او در ذهنش فکر می‌کرد، خروجی مناسب را به ارمغان بیاورد. در این راستا باید منتظر مواضع دیپلماتیک روسیه در این مورد باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دروغ‌پردازی‌هایی که نتانیاهو در چند ماه اخیر و به خصوص در جریان سفرش به روسیه داشته، به خوبی نشانگر شکست اسرائیل در پروژه‌های منطقه‌‌ای است. تمامی بازیگرانحاضر در عرصه میدانی و سیاسی سوریه به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران با دعوت کشور سوریه (به عنوان مستشار) در طول سالیان گذشته در وقایع میدانی و سیاسی حضور داشته و در بازسازی این کشور مشارکت خواهد کرد. در همین راستا روسیه هم اعلام کرده که ایران به دعوت مسکو وارد سوریه نشده است؛ این بدان معناست که تصمیم گیرنده نهایی در مورد ابقاء یا خروج مستشاران ایران و جبهه مقاومت، دمشق خواهد بود و حتی روسیه هم نمی‌تواند بیش از حد در این موضوع مداخله کند. روسیه به خوبی و با درایت از قدرت سیاسی و میدانی ایران در منطقه با خبر است و همین موضوع باعث می‌شود تا مسکو با اسرائیل همراهی نکند؛ اما نیروهای سوریه و متحدانش باید هوشیاری خود برای مقابله نظامی احتمالی با اسرائیل را حفظ کنند.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز