خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

پایان تاریخ مصرف نتانیاهو برای تندروهای اسرائیل/ راست افراطی خواهان تشکیل کابینه جنگی است

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۵۶۸

علنی شدن فساد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موجب فعال شدن تندروهای دست راستی در اسرائیل خواهد شد و باید منتظر روی کار آمدن چهره‌های خشن در صحنه سیاسی باشیم.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد علنی شدن فساد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: علنی شدن فساد بنیامین نتانیاهو توسط دادستان کل اسرائیل نه تنها یک موضوع بی‌سابقه در تاریخ سیاسی این رژیم به حساب می‌آید، بلکه پیامدهای آن در داخل این رژیم و منطقه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. تا به امروز هیچ‌یک از نخست‌وزیرهای اسرائیل تا به این حد زیر فشار افکار عمومی و دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی قرار نداشتند. شاید عده‌ای عنوان کنند که این وضعیت برای ایهود اولمرت (نخست‌وزیر پیشین اسرائیل) اتفاق افتاد و وی به به ۱۶ ماه حبش محکوم شد یا اینکه به محکومت موشه کاتساو (رئیس اسبق رژیم صهیونیستی) اشاره کنند که به جرم آزار و اذیت جنسی مورد بازخواست قرار گرفت و علیه او کیفرخواست صادر شد، اما باید متوجه بود بازه زمانی که این اتفاق‌ها رخ داده با شرایط کنونی نتانیاهو برابر نیست.

وی ادامه داد: آنچه از وضعیت کنونی داخلِ اسرائیل به بیرون درز کرده نشان می‌دهد که نتانیاهو نه تنها در مورد پرونده‌های فسادش محکوم شده است بلکه حتی احتمال برکناری یا زندانی شدن وی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. باید توجه داشت از چند روز پیش که اخباری مبنی بر محکومیت وی از سوی دادستان کل اسرائیل منتشر شده، جناح راست افراطی و به خصوص خاخام‌های موثر در سیاست رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که تاریخ مصرف وی برای هدایت پست نخست‌وزیری به پایان رسیده است. آنها معتقدند که نتانیاهو در چند سال اخیر متحمل شکست‌هایی در عرصه امنیتی و سیاسی شده است که به واسطه آن، حیثیت اسرائیل زیر سوال رفته است. به عنوان نمونه جناح مخالف و منتقد نتانیاهو بارها اعلام کرده‌اند که جنگ دو روزه غزه باعث شد تا وجهه رژیم صهیونیستی فرو بریزد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به پیامد داخلی و منطقه‌ای محکوم شناخته شدن نتانیاهو در پرونده‌های فساد مالی، گفت: بدون تردید آبروی سیاسی حزب لیکود در وضعیت کنونی مورد خدشه قرار گرفته است و همین موضوع موجب شده تا اعضاء این حزب به علاوه رهبران و مهره‌های تاثیرگذار سایر احزاب به فکر حذف وی از گردونه قدرت بیفتند. در این میان باید متوجه بود که کمتر دو ماه دیگر انتخابات کنست اسرائیل برگزار می‌شود و پرونده فساد وی می‌تواند حزب لیکود را مقابل شدیدترین انتقادها قرار دهد. بدیهی است که آراء این حزب ریزش خواهد داشت و بدون تردید آنها به دنبال شخص افراطی‌تر از نتانیاهو خواهند رفت. برخی دیگر از ناظران بین‌المللی معتقدند که احتمال دارد «آویگدر لیبرمن»، وزیر جنگ پیشین این رژیم پیروز میدان شود و بدون تردید این موضوع برای منطقه و سرزمین‌های اشغالی تبعات زیادی خواهد داشت.

هانی زاده افزود: اگر لیبرمن بتواند پیروز انتخایات آتی کنست اسرائیل باشد، بدون تردید فصل جدیدی از درگیری‌ها میان جنبش‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی رخ خواهد داد؛ چراکه او یک افراطی به تمام معنا است و جناح راست افراطی به علاوه صهیونیست‌های تندرو از او حمایت می‌کنند. در مقابل برخی از جناح‌های میانه‌روی اسرائیل در صدد آرام کردن این اوضاع هستند اما مشخص نیست که آیا محاکمه نتانیاهو به بعد از انتخابات موکول می‌شود یا اینکه طی هفته‌ها و روزهای آینده این محاکمه به پایان می‌رسد. بنابراین آنچه از محکومیت نتانیاهو به فساد بر می‌آید این است که عرصه سیاسی اسرائیل نه تنها در حالت کنونی بلکه پس از انتخابات بسیار ملتهب خواهد بود. چراکه احزاب دست راستی همچنان به نتانیاهو انتقاد دارند و از سوی دیگر خواهان تشکیل یک کابینه جنگی و دولت تهاجمی (حتی به صورت ائتلافی) هستند؛ لذا باید منتظر  روی کار آمدن چهره‌های خشن در عرصه سیاسی تل‌آویو باشیم.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز