خبرگزاری کار ایران

نماینده پارلمان سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

قانون اساسی سوریه نمود حاکمیت عینی شهروندان است/ دشمنان هم به حقانیت اسد اذعان دارند

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۵۱۴

عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی سوریه تأکید کرد که قانون اساسی نمود استقلال و حاکمیت آحاد مردم سوریه است و فقط این مردم هستند که حق اعمال هر نوع تغییری در قانون را دارند و هیچ کس نمی‌تواند بر سر این موضوع معامله و مسامحه کند.

به گزارش ایلنا «علی سطوف» عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی سوریه در تشریح مسائل مرتبط با قانونی اساسی این کشور و روند فعالیت کمیته مربوط گفت: قانون اساسی سوریه در سال ۲۰۱۲ اصلاح و به همه‌پرسی گذاشته شد، مردم سوریه نیز به آن رأی دادند. این قانون، قانون مدرنی است که آزادی‌های شهروندان و حقوق آنان را بدون هیچ نوع تبعیضی در نظر گرفته و محافظ حقوق کامل فرهنگی و معنوی همگان است.

معارضان به دنبال تحقق طرح‌های تجزیه‌طلبانه خود هستند

وی در ادامه افزود: اما در مورد به اصطلاح معارضان که در حقیقت مزدوران آمریکا، ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی هستند، باید بگویم که آنها به دنبال تحقق طرح تجزیه‌طلبانه خود در سوریه با روش‌های نرم هستند، چرا که از طریق جنگ هشت ساله تحمیلی بر این کشور نتوانستند مطامع توطئه‌مآبانه خود را محقق کنند.

سطوف گفت: بنا بر این قانون اساسی نمود استقلال و حاکمیت آحاد مردم سوریه است و فقط این مردم هستند که حق اعمال هر نوع تغییری در قانون را دارند و هیچ کس نمی‌تواند بر سر این موضوع معامله و مسامحه کند.

وی درباره نمایندگی گروه مخالفان نیز گفت که کمیته قانون اساسی به منظور بررسی اصلاح قانون اساسی تشکیل شد و به همین دلیل باید بین مخالفان داخلی کشور و به اصطلاح مخالفان خارجی تمایز قائل شد که در حقیقت نسخه دیگری از تروریست‌های اجیر شده برای عملی کردن توطئه‌های کشورهای دیگر علیه سوریه هستند. ترکیه هم از این داستان مستثنی نیست و بازیچه آمریکا و حامی مستقیم تروریست‌ها و دارای حرص‌ورزی‌های استعمارگرانه است.

هرگونه تغییری در قانون اساسی سوریه، مستلزم موافقت مردم است

نماینده مجلس ملی سوریه در ادامه افزود: بنابراین هیچ تغییری در قانون اساسی ایجاد نخواهد شد مگر به خواست مردم سوریه. تنها آنان هسند که چنین حقی دارند و این موضوع برای تمام نهادهای حاکمیتی در سوریه اعمال می‌شود.

وی گفت: موضوع مبارزه با تروریسم در سوریه و منطقه در قانون اساسی این کشور و وجود دارد و با همکاری محور مقاومت و دوستان دیگر، تا ریشه‌کن شدن نهائی آن ادامه خواهد یافت، چرا که ما سوری‌ها می‌دانیم که تمام حوادث و وقایع گذشته و حال در منطقه در حقیقت طرح آمریکائی- صهیونیستی است که هدف آن تحقق طرح خاورمیانه بزرگ است.

وی ادامه داد: همان طور که می‌دانیم این طرح به تجزیه منطقه به کشورهای کوچک و کانون‌های فرقه‌ای دشمن با یکدیگر نظر دارد. رژیم صهیونیستی در منطقه مزدوری است که برای تحقق اهداف شرورانه آمریکا ایجاد شده و بر منطقه چنبره زده است.

در قانون اساسی سوریه، تفاوتی بین کردها و سایر شهروندان وجود ندارد

سطوف در مورد جایگاه کردها در قانون اساسی سوریه نیز گفت که در این قانون به کردها هم مانند دیگر شهروندان سوری نگاه شده و هیچ فرقی بین آنان با هر شهروندان دیگر وجود ندارد.

وی درباره نحوه تعامل قانون اساسی با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نیز گفت: باید بگویم که اسد گزینه انتخابی مردم سوریه است. انتخاب ریاست تنها حق مردم این کشور  و موضوعی غیر قابل تسامح یا چانه‌زنی بر سر آن است.

سطوف تأکید کرد که دشمنان نیز قبل از دوستان می‌دانند که بشار اسد تنها گزینه مردم سوریه است و برای آنها نماد کرامت و مقاومت و شجاعت و پایداری است. ایران و روسیه دوستان نزدیک سوریه هستند و با آنها برای امور مشترک المنافع مشاوره و رایزنی می‌شود.

وی در خصوص مذاکرات سوچی و آستانه گفت که این مذاکرات، در حقیقت تلاشی از جانب دوستان ایرانی و روس برای جلوگیری از عملیات نظامی و ایجاد راهکار صلح آمیز در مناطقی که همچنان تحت کنترل گروه‌های تروریستی و دولت ترکیه است و نیز کاهش حمایت ترکیه از این تروریست‌ها بود.

نماینده مجلس ملی سوریه در پایان گفت که زمان آغاز به کار کمیته و نیز اعضای حاضر در آن هنوز مشخص نیست.

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز