خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

استفاده ترامپ از زندانیان داعش به‌ عنوان کارت برنده، در بازی با اروپا / مقام‌های اروپایی مسئولیت شهروندان‌شان را بر عهده بگیرند

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۹۸۹

مشکل اصلی اینجاست که این عناصر بازداشت‌شده را نمی‌توان تا ابد نزد نیروهای دموکراتیک سوریه نگاه داشت. چندی پیش،‌ رهبر این نیروها نیز درباره امکان فرار این عناصر خبر داده بود. بنابراین، دیر یا زود باید درباره سرنوشت این افراد تدبیری اندیشید.

پروفسور «جیکوب شیپارو» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه پرینستون است. وی آثار متعددی در زمینه سیاست بین‌الملل و خشونت سیاسی به رشته تحریر درآورده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «تنگنای تروریستی»‌ و «جنگ‌های کوچک، داده‌های بزرگ» اشاره کرد. 

پروفسور جیکوب شیپارو با اشاره به تهدید «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر آزادی داعشی‌های بازداشت‌شده در صورت عدم صدور اجازه بازگشت آن‌ها از سوی اروپا به ایلنا گفت: قضیه اینجاست که ترامپ از کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی خواست که به بیش از ۸۰۰ عنصر داعشی که تابعیت اروپایی دارند و در سوریه بازداشت شده‌اند، اجازه بازگشت دهند. این حرف دو وجه دارد. وجه نخست این است که ترامپ گمان می‌کند کار داعش یکسره شده و دیگر می‌تواند با خیال راحت خود را درگیر دیگر مسائل کند. خب، باید بگویم که متأسفانه قضیه به این راحتی‌ها نیست! گروهک تروریستی داعش و امثال آن تا زمانی که بحران در سوریه و عراق به پایان نرسیده باشد، دیر یا زود بار دیگر خود را نشان می‌دهند، شاید در قالب اسامی متفاوت.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه پرینستون ادامه داد: بنابراین مشکل اول اینجاست که ترامپ گمان می‌کند کار تمام شده است. اما از سوی دیگر، مشکل اصلی اینجاست که این عناصر بازداشت‌شده را نمی‌توان تا ابد نزد نیروهای دموکراتیک سوریه نگاه داشت. چندی پیش،‌ رهبر این نیروها نیز درباره امکان فرار این عناصر خبر داده بود. بنابراین، دیر یا زود باید درباره سرنوشت این افراد تدبیری اندیشید. 

وی در پاسخ به این‌که این اظهارات ترامپ تا چه حد می‌تواند به اختلاف میان آمریکا و اروپا بیفزاید، گفت: واکنش اروپا نسبت به این اظهارات ترامپ بیشتر بر مدار بی‌توجهی و انکار چرخیده است. «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، چندی پیش گفت که امکان بازگشت سریع این عناصر وجود ندارد و باید راه‌حلی عملی برای آن اندیشید. مشابه این حرف را فرانسه نیز زده است. و البته حق هم دارند! نمی‌توان به راحتی کسی را که پیشتر عضو داعش بوده به کشور بازگرداند و چنین خطر بزرگی را برای یک ملت به جان خرید.

پروفسور جیکوب شیپارو افزود: این امر البته نشان از تفاوت دیدگاه ترامپ با مقام‌های اروپایی دارد. اما نکته مهمی در این میان وجود دارد؛‌ ترامپ اصولا با خیلی‌ها اختلاف عقیده دارد. حتی در کاخ سفید نیز اختلاف‌های بسیاری وجود دارد. بنابراین به گمان من نباید چندان روی این اختلاف تاکید کرد. 

این استاد روابط بین‌الملل همچنین افزود: البته این را هم باید مدنظر قرار داد که اروپا و آمریکا بر سر برجام با یکدیگر اختلاف دارند. مقوله تعرفه‌های گمرکی نیز خود بخشی دیگر از اختلاف‌های میان دو بلوک است. آیا ترامپ از زندانیان داعش نیز به‌عنوان کارت در این بازی استفاده می‌کند؟ شاید! باید دید. ولی گمان نمی‌کنم که این قضیه چندان کش پیدا کند. حتی ترامپ نیز می‌داند که در حال حاضر راهی عملی برای تحقق بخشیدن به خواسته او در این زمینه وجود ندارد.

پروفسور جیکوب شیپارو ادامه داد: پیش‌تر، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترکی با «یوسف بن علوی»، همتای عمانی خود گفت که تدابیر علیه تروریست‌های خارجی در قطعنامه‌های سازمان ملل آمده است. باید به آنها احترام گذاشته شود و با شفافیت با این موضوع تعامل شود. ولی این را هم باید اضافه کنم که به‌رغم پیچیدگی تمام این مسائل، این انتظار در نهایت از مقام‌های اروپایی می‌رود که مسئولیت شهروندان‌شان را بر عهده بگیرند.

وی تاکید کرد: لغو تابعیت و چشم پوشاندن بر هستی این افراد چیزی را حل نمی‌کند. باید براساس تعامل بین‌المللی با این مسئله برخورد کرد. 

شیپارو گفت: اصولا اگر موطن این افراد از پذیرش‌شان سر باز بزنند، این امکان وجود دارد که آن‌ها سر از کشورهایی دربیاورند که دست آخر به نقض حقوق بشر آن‌ها بینجامد. بنابراین چه‌بسا در اینجا ترامپ چندان هم بیراه نگفته باشد. 

گفت‌وگو از: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز