خبرگزاری کار ایران

دبیر کل اتحادیه امت­‌های عرب در گفت‌وگو با ایلنا:

پادشاهان مزدور عربی، بازیچه نتانیاهو شده‌اند/ شاهزادگان اجیرشده، نماینده تفکرات ملت نیستند/ طبق قانون اتحادیه، عاد‌ی سازی روابط با اسرائیل جرم است/ مردم به دلیل عدم آگاهی، امکان پیگیری حقوقشان را ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۳۸۰

دبیر کل اتحادیه امت‌­های عربی گفت که طبیعتا نتانیاهو تلاش می­‌کند تا از این عادی‌سازی روابط به نام اسرائیل به کام خودش بهره برد و جایگاه سیاسی خود را داخل این رژیم تقویت کرده و از آن به عنوان یک امتیاز برای عبور از انتخابات پیش رو استفاده کند و در حقیقت برای ساکنان سرزمین­‌های اشغالی به گونه­‌ای جلوه دهد که کاری را انجام داده است که دیگران انجام نداده­‌اند.

به گزارش ایلنا، «هاله اسعد» استاد حقوق بین الملل و دبیر کل اتحادیه امت­‌های عرب در تشریح و ترسیم تصویری کلی و جامع از وضعیت امروز رژیم صهیونیستی و موضوع عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی در نشست ورشو گفت: طبیعی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اعلام عادی‌سازی روابط با سران کشورهای عربی فعالیت‌­های فراوانی را از سر گرفته است. این رژیم‌­های عربی دست‌پرورده کارگاه­‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا هستند و محصول این کارگاه­‌ها مزدوران کوته‌بینی است که  در حرف و عمل با معیارهای انسانی بسیار فاصله دارند. بنابراین با وجود چنین پارادایم­‌های حاکم بر رژیم‌های عربی، «بنیامین نتانیاهو» کار چندان سختی پیش رو ندارد و به آسانی می­‌تواند با برخی رؤسا و شیوخ و پادشاهان مزدور کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بر سر یک میز بنشیند و اصولی را که برای جوامع انسانی ارزش به شمار می‌­رود، بازیچه قرار دهد.

شاهزادگان اجیرشده عرب، نماینده تفکرات ملت نیستند

وی در ادامه گفت: در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که این شاهزدگان اجیر شده، نماینده تفکر یک ملت نیستند، چرا که آنها عناصر تحمیل شده بر مردم بوده و هر یک سمت و سویی کاملا جداگانه دارند، یکی تفکر انفعالی و نقطه مقابل یعنی مردم تفکر مقاومتی دارند.

اسعد افزود: البته برخی از ملت‌ها نیز هستند که هیچ درکی از وضعیت موجود و میزان اهمیت آن ندارند که دلیل آن را باید در فعالیت­‌های سرکوبگرانه رژیم­‌های حاکم و اختناق ناشی از محاصره فرهنگی آنان دانست. بنابراین طبیعی است که از عواقب و پیامدهای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل آگاهی نداشته باشند و فقر اطلاعاتی آنها مانع فعالیت در مسیر معکوس مورد خواست رژیم­‌های حاکم است. حال آن‌که در قوانین مجازات بسیاری از کشورهای عربی و حتی در منشور به اصطلاح اتحادیه کشورهای عرب نیز که در حال حاضر با عناوین جعلی چون «ناتوی عرب» به کانون توطئه­ علیه خود ملت­‌های عربی تبدیل شده است، موضوع عاد‌ی سازی روابط جرم به شمار می­‌رود. بنابراین اگر مردم از وجود چنین قوانینی آگاهی داشته باشند، دست کم امکان پیگیری عدول از قوانین را حق خود می‌دانستند.

نتانیاهو به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از عادی‌سازی روابط با اعراب است

دبیر کل امت‌­های عربی گفت: طبیعتا نتانیاهو تلاش می‌­کند تا از این عادی‌سازی روابط به نام اسرائیل به کام خودش بهره برد و جایگاه سیاسی خود را داخل این رژیم تقویت کرده و از آن به عنوان یک امتیاز برای عبور از انتخابات پیش رو استفاده کند و در حقیقت برای ساکنان سرزمین­‌های اشغالی به گونه­‌ای جلوه دهد که کاری را انجام داده است که دیگران انجام نداده­‌اند، اما به نظر من این ایده عملی نخواهد شد، چرا که روند عادی‌سازی از مدت‌ها پیش به صورت محرمانه مقدمه‌چینی شده و امروز فقط علنی شده تا او در رستای تبلیغات انتخاباتی خود به عنوان یک امتیاز از آن استفاده کند.  

هدف نتانیاهو از عادی‌سازی روابط با اعراب، مقابله با سوریه است

اسعد افزود که نتانیاهو از عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی چون عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس اهداف روشنی را دنبال می­‌کند. شخص او به صراحت می­‌گوید که روابطش با تمام کشورها مخفیانه یا علنی فقط  به دنبال یک هدف یعنی سوریه، قلب تپنده محور مقاومت است. جنگ هشت ساله را نیز به همین منظور و برای مقابله با رأس هرم، ایران و ستون اصلی آن حزب‌الله راه انداختند.

وی گفت: نتانیاهو تلاش می­‌کند سیطره و نفوذ اسرائیل را گسترش دهد و نقشه‌ه­ایی را که برای فرات تا نیل طراحی کرده عملی کند.

دبیر کل اتحادیه امت‌­های عربی گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در عادی‌سازی روابط با رژیم‌­های عربی تا حدودی کفه را به نفع خود سنگین کرده و از این طریق تا کشورهایی چون مغرب نیز نفوذ کرده است. علاوه بر این اموال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را پشتوانه­‌ای برای عملی کردن نقشه راه قرار داده است و البته اموال سرازیر شده از امارات و عربستان و بحرین گواهی بر این مدعاست.

وی تأکید کرد البته به نظر می‌­رسد که این مکر سیاسی نتانیاهو خلاف جهت برخی سلایق سیاسی یهود نیز بوده است، زیرا برخی از صهیونیست­‌های بسیار افراطی حاضر در سرزمین­‌های اشغالی، خواهان عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی منطقه نیستند و از بین گزینه‌­های بد، بدتر و بدترین گزینه بدترین را برای جوامع عرب می­‌خواهند. بنابراین تنش کاملا آشکاری میان احزاب در تشکیلات سیاسی اسرائیل ایجاد شده و این تنش در حقیقت ناشی از عدم پذیرش وضعیت موجود توسط بسیاری از صهیونیست‌­هاست.

اسعد گفت: پس از انحلال کنست اختلاف در رویکرد احزاب سیاسی نمایان شد، برخی افراط‌گرایان دینی بودند که در این زمینه می­‌توان به داعشی­‌های یهود مانند «احرادیم» اشاره کرد که خود را مدافع یهودیت می‌­دانند. گرایش­‌های دینی افراطی در سطح پایین‌تری نیز وجود دارند که با ترکیب گرایش‌‌های سیاسی به اختلافات دامن می­‌زنند. موضوع «سربازی» نیز از جمله اختلافات دیگر میان احزاب اسرائیل است که احتمال بروز جنگ داخلی در میان آنها را در کنار اختلافات دیگر دوچندان می‌کند. داخل پارلمان ائتلاف‌­هایی تشکیل شد که شانس نتانیاهو را برای نخست‌وزیری افزایش داد اما اختلافات بزرگی به وجود آمد که حتی به‌رغم تمایل آنان برای عادی‌سازی روابط از طریق اموال کشورهای عربی و دولت­‌های دست‌نشانده عرب، موضوع فساد نتانیاهو و همسرش را علنی کردند.  

بروز شکاف‌های داخلی مانع تحقق اهداف رژیم صهیونیستی می‌شود

اسعد گفت: بنابراین شاهد هستیم که تشدید اختلافات موجب تجزیه و تقسیم‌­های بزرگ و بروز شکاف­‌های داخلی شده است که به طور کل رژیم صهیونیستی را در مسیر تحقق اهداف خود تضعیف می‌­کند.

وی در ادامه گفت: نکته بحث‌بر انگیز در این زمینه آن‌که این تندروهای صهیونیست برای توبیخ نتانیاهو، پرونده فساد او و همسرش را روی میز قرار دادند. البته باید این نکته را یادآور شد که اساس این رژیم بر فساد و سرقت حقوق دیگران مبتنی است و از آن جهت نمی‌­تواند عنوان دولت را به خود گیرد که بر پایه ارکان تشیل یک دولت ساخته نشده است.

دبیرکل اتحادیه امت عرب در پایان گفت: به عقیده من شانس نتانیاهو در انتخابات آتی به پشتوانه عادی‌سازی روابط با کشورهای خائن عرب و اموال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که هزینه‌­های انتخاباتی او را تأمین می­‌کنند، بیشتر است؛ هر چند که وی با مانع سختی در داخل این ژیم روبه‌روست.

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز