خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به دنبال گسترش تفکر راست افراطی در ونزوئلا است/ ادامه راهبرد نژادپرستانه کاخ‌سفید منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۰۵۵

روندی که رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد ونزوئلا و بسیاری از کشورهای دیگر در پیش گرفته است، موجب خیزش فاشیسم با اسامی مختلف خواهد شد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح آخرین وضعیت سیاسی ونزوئلا و راهبرد ایالات متحده در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به پرونده ونزوئلا باید بگویم که ترامپ در حال انجام دادن یک اشتباه استراتژیک در مقیاس بین‌المللی است. او آمریکا را وارد یک درگیری امنیتی و سیاسی با گستره نسبتاً وسیع کرده است؛ به گونه‌ای که همزمان با دخالت در ونزوئلا و خاورمیانه به دنبال مبارزه با طالبان در افغانستان و پاکستان است و در کنار آن به دنبال اجماع‌سازی علیه ایران در ورشو بوده و حتی بحث مقابله با اروپا، چین و روسیه را در دستور کار خود قرار داده است. تمام این مولفه‌ها و کدهای ریز و درشت نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال آن است تا بتواند نام خود را در بسیاری از پرونده‌های سیاسی و میدانی مطرح کند و این می‌تواند هزینه‌های زیادی در داخل برای جمهوری‌خواهان در بر داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران و مقام‌های آمریکا در این کشور نگران اقدام‌های ترامپ هستند و حتی با بسیاری از عمل‌ها و عکس‌العمل‌های ترامپ کاملاً مخالف هستند. یکی از همین نگرانی‌ها پرونده ونزوئلا و سیاست فعلی آمریکا در این کشور است؛ آمریکایی‌ها پس از جنگ خلیج خوک‌ها اعتنای چندانی به آمریکای جنوبی نداشتند و این موضوع تا زمان اوباما ادامه داشت. در دولت قبلی آمریکا، آنها احساس کردند که تفکرات سوسیالیستی و کمونیستی در آمریکای لاتین در حال افزایش و رشد است و حتی نشانه‌هایی از آن را در اروپای شرقی مشاهده کردیم. مجموع این تحولات موجب شده تا ترامپ و دولت فعلی ایالات متحده تمرکز بیشتری بر آمریکای لاتین داشته باشند که نخستین قدم از این تحولات در دولت اوباما و در مورد عادی‌سازی روابط آمریکا و کوبا اتفاق افتاد. این در حالی‌ست که در شرایط فعلی ایالات متحده به دنبال آن است تا به هر روشی که شده سیاست‌های خود در ونزوئلا و آمریکای لاتین را بر اساس منافعش تنظیم و عملی کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشخص نبودن سرنوشت رهبر مخالفان ونزوئلا گفت: ترامپ با مدل نگاهی که از بدو ورود به کاخ‌سفید تا امروز داشته سعی داشته به هر نحوی که شده از تفکر راست افراطی در تمام دنیا حمایت کند و نمونه‌های آن را باید در برزیل و ونزوئلا مشاهده کرد. آنچه در زمین بازی کاراکاس مشهود بوده این است که جایگاه و سرنوشت «خوان گایدو» به عنوان رهبر مخالفان و مهره‌ای که تحت حمایت آمریکا قرار دارد، همچنان روشن نیست. درست است که اتحادیه اروپا و بسیاری از دولت‌های حاضر در جغرافیای آمریکای لاتین او را به عنوان رئیس جمهوری جدید ونزوئلا تایید و قبول کرده‌اند اما بحث این است که هیچ اقدامی توسط او در این مدت صورت نگرفته است و ابهام‌های زیادی در مورد ادامه حیات وی وجود دارد. چندی پیش محموله کمک‌های انسانی آمریکا به مردم ونزوئلا وارد کلمبیا شد و حتی بسیاری معتقد بودند که ایالات متحده در میان این کمک‌ها، مقداری سلاح برای مخالفان ارسال کرده که بعدها تکذیب شد. این بدان معنی است که آمریکا دقیقاً نمی‌داند در ونزوئلا چگونه باید عمل کند.

بیگدلی افزود: مستندات سیاسی و میدانی به صورت واضح نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال گسترش تفکر راست افراطی در آمریکای لاتین و اروپا است. ساختار حاکمیت ایالات متحده و تیم ترامپ معتقد است که اندیشه چپ و کمونیسم در آمریکای لاتین از بین رفته یا حداقل ناکام مانده و از این منظر می‌توان اندیشه راست افراطی را وارد فرایند دولت‌سازی جدید در آمریکای لاتین و دولت‌های جدید اروپایی کرد. این دقیقاً همان نقض دموکراسی و حق انتخاب آزاد در کشورهایی است که هدف ایالات متحده به حساب می‌آیند. به صورتی که در برخی از کشورهای اروپا مانند هلند شاهد خیزش راست‌گراها و احیای آنها هستیم و از این منظر اگر ترامپ بخواهد بیش از حد دست به تغییر ساختارهای فکری و سیاسی آمریکای لاتین یا سایر نقاط بزند بدون تردید «خیزش فاشیسم» را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی دوم، جریان چپگرای اروپا تا حد زیادی موفق عمل کرد اما در بازه‌های مختلف زمانی ایالات متحده با سناریوهای مختلف اقدام به از بین بردن این تفکر در سراسر جهان خصوصاً در آمریکای لاتین و اروپا کرد و نتیجه آن از بین رفتن چپ میانه و چپ افراطی بود. تفکر راست افراطی دقیقاً بیگانه‌ستیز، ضد رنگین‌پوست‌ها و دارای نگاه به شدت تند به مذهب و نژاد است و ترامپ دقیقاً سعی دارد این نگاه را در سرتاسر دنیا تقویت کند. باید توجه داشت که چیزی حدود ۱۵ ایالت آمریکا توسط کوکلس‌کلان‌ها اداره می‌شود که با لابی یهود ارتباط خوبی دارند؛ از این‌رو باید متوجه بود که در وضعیت فعلی علاوه بر جنگ اقتصادی و نظامی، جنگ نژادی از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است همین دیدگاه منجر به جنگ سوم جهانی شود. همین تحلیل در مورد ونزوئلا هم تا حد زیادی صدق می‌کند؛ به صورتی که با اعمال تحریم‌های بیشتر و رشد نگرش راست افراطی در ونزوئلا ممکن است فاجعه به بار بیاید.                

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز