خبرگزاری کار ایران

ارائه ۲ پیش‌نویس متضاد درباره ونزوئلا توسط واشنگتن و مسکو در شورای امنیت

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۱۷۳

به گزارش منابع دیپلماتیک، واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت ارائه داد که مبتنی بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا و تسهیل ورود کمک‌های انسانی به نیازمندان در این کشور بحران‌زده است اما مسکو با رد این طرح پیشنهاد دیگری را ارائه داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، مفاد پیش نویس طرح آمریکا به حمایت کامل شورای امنیت از انجمن ملی به عنوان تنها نهاد منتخب دموکرات در ونزوئلا تصریح دارد.

بر اساس این طرح آمریکا «شورای امنیت از خشونت و افراط در استفاده از زور توسط نیروهای امنیتی ونزوئلا علیه تظاهرکنندگان غیر مسلح و صلح‌طلب به شدت نگران است».

به گزارش همین منبع، شورای امنیت به آغاز سریع عملیاتی فرا می‌خواند که منجر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد، عادلانه و معتبر بر اساس قانون اساسی ونزوئلا با نظارت سازمان ملل می‌شود.

بر اساس مفاد طرح آمریکا این شورا همچنین از «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد می‌خواهد که برای تضمین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد، عادلانه و معتبر تلاش کند.

این طرح همچنین بر لزوم جلوگیری از بدتر شدن وضعیت انسانی در ونزوئلا و تسهیل دسترسی به تمام نیازمندان و ارائه کمک به آنان در سراسر ونزوئلا تأکید دارد.

اما واشنگتن تا کنون اعلام نکرده است که چه زمانی پیش نویس این قطعنامه را به رأی خواهد گذاشت این در حالی است که این کشور همچنان به رایزنی با سایر اعضای شورا ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش یک منبع دیپلماتیک دیگر،‌ روسیه که حامی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا است، از حق وتو برای جلوگیری از صدور هر نوع قطعنامه علیه مشروعیت نظام وی و برگزاری انتخابات جدید در این کشور استفاده خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک بسیاری اعلام کردند که مسکو روز جمعه «طرح جایگزینی» را برای طرح پیش‌نویس آمریکا ارائه داده است.

طرح پیش‌نویس روسیه نیز بر نگرانی شورای امنیت از تهدیدات موجود درباره استفاده از زور و خشونت علیه امنیت سرزمین ونروئلا و استقلال سیاسی این کشور تصریح دارد.

این طرح همچنین تلاش‌ها برای مداخله در مسائل مرتبط با امور داخلی ونزوئلا را محکوم می‌کند.

پیش‌نویس طرح روسیه به حل وضعیت فعلی از طریق مسالمت‌آمیز فراخوانده و بر حمایت شورای امنیت از تمام تلاش‌های هدفمند برای ایجاد راهکار سیاسی بین مردم ونزوئلا بر اساس گفت‌وگوی ملی از جمله نشست «مونته ویدئو» تأکید کرده است.

نخستین نشست گروه بین‌المللی تماس روز جمعه در مونته ویدئو برگزار و به برگزاری انتخابات آزاد و شفاف و معتبر و عدم استفاده از زور و خشونت فرا خواند. 

واشنگتن به درخواست «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا کمک‌های انسانی را به مرزهای این کشور با کلمبیا ارسال کرده است. اما مادورو هشدار داده است که مانع ورود آنها به کشور می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز