خبرگزاری کار ایران

تلاش کنگره آمریکا برای مجازات عربستان سعودی در ارتباط با پرونده خاشقجی

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۷۱۷

گروهی از سناتورهای آمریکایی برای مجازات عربستان به خاطر قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تلاش تازه‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، قانونگذاران آمریکایی- از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه - پیش‌نویسی را مطرح کرده‌اند که عاملان قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را تحریم و بخشی از کمک‌های نظامی به ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن از جمله سوخت‌رسانی هوایی به هواپیماهای آنها را محدود می‌کند.

سناتور «لیندسی گراهام» از تهیه‌کنندگان این پیش نویس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «هرچند عربستان یک متحد استراتژیک است، رفتار ولیعهد آن کشور از جهات مختلف بی‌احترامی به این رابطه بوده و به نظر من ورای مسموم‌کننده است.»

پیش‌نویس این سناتورها همچنین قصد دارد اشخاصی که مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن می‌شود را تحریم کند.

پیش‌نویس مذکور در حالی مطرح شده که مجلس سنا پیشتر تا روز جمعه به کاخ سفید مهلت داده بود که درباره نقش احتمالی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، در قتل جمال خاشقجی به سناتورها گزارش بدهد.

هنوز روشن نیست که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا -که با محمد بن سلمان رابطه نزدیکی دارد - گزارش مورد نظر را آماده کرده باشد.

خاشقجی روز دوم اکتبر سال گذشته میلادی (۱۰ مهر) در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. قتل او واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشته است، از جمله سنای آمریکا در ماه دسامبر گذشته با تصویب قطعنامه‌ای ولیعهد عربستان را مسئول قتل جمال خاشقجی خواند و خواهان پایان کمک‌های آمریکا به ائتلاف عربستان در جنگ یمن شد.

قطعنامه نمادین سنا پس از آن تصویب شد که سناتورها نتوانستند طرح تحریمی خود را به دلیل عدم همکاری جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان به تصویب برسانند. مجلس نمایندگان از امسال در کنترل حزب دموکرات است که انتظار می‌رود از مصوبه اعمال فشار به عربستان سعودی حمایت بکند.

مقام‌های عربستان تاکید دارند که محمد بن سلمان در این ماجرا نقشی نداشته است. دادستان عربستان اخیرا برای پنج نفر از متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی درخواست اعدام کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز