خبرگزاری کار ایران

واکنش ترکیه به اعلام روز ملی «نسل‌کشی ارامنه» در فرانسه

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۱۱۰

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اقدام فرانسه برای نامگذاری روز ۲۴ آوریل به عنوان روز ملی نسل‌کشی ارامنه را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،  «ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه امروز -چهارشنبه- طی اظهاراتی با محکوم کردن اقدام فرانسه در نام‌گذاری روز ۲۴ آوریل به عنوان روز ملی نسل‌کشی ارامنه، آن را دروغی سیاسی اعلام کرد که منشأ قانونی نداشته، با حقایق تاریخی تناقض دارد و ترکیه هیچ ارزشی برای آن قائل نیست.

وی تأکید کرد گروه‌هایی که از دعوت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در سال ۲۰۰۵ برای تشکیل گروه تاریخ مشترک با هدف توضیح حقایق تاریخی می‌گریزند، تلاش می‌کنند وقایع و رویدادهای تاریخی را بازیچه قرار دهند.

کالین تاکید کرد که ترکیه اجازه نخواهد داد با لکه‌دار کردن تاریخ،‌ کینه‌توزی، تنفر و دشمنی رواج یابد و هیچ‌کس نیز نمی‌تواند ترکیه را به جنایتی که مرتکب نشده است، متهم کند. 

وی با اشاره به اینکه استفاده سیاسی از یک تراژدی، ‌جنایت سیاسی و اخلاقی به شمار می‌رود، گفت:‌ «ترکیه از تلاش‌هایی که برای توضیح وقایع تاریخی حسن نیت دارند،‌ حمایت می‌کند».

کالین ادامه داد: «ترکیه تأکید می‌کند که امکان استفاده از عنوان «نسل‌کشی جمعی» در حوادث سال ۱۹۱۵ وجود ندارد بلکه باید هر دو طرف آن را تراژدی خوانده و این پرونده را به دور از درگیری‌های سیاسی و حل موضوع از طریق «حافظه منصفانه» بررسی کنند».

وی افزود که ترکیه همچنین پیشنهاد می‌کند که در آرشیو کشورهای دیگر درباره وقایع سال ۱۹۱۵ نیز تحقیق و کمیته تاریخ مشترک با حضور مورخان ترک و ارمنی و کارشناسان بین‌المللی تشکیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز