خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به دنبال تزریق وحشت از ناحیه بغداد بر تهران است /ابزار علمی و عملی برای هجمه سخت آمریکا علیه ایران وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۱۷۵

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال القای تشنج روانی به تهران از طریق ادامه حضور نظامیانش در عراق است اما عملی کردن این تهدید کاملاً مردود خواهد بود.

«مصیب نعیمی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر ادامه حضور نظامیان این کشور در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اظهارات اخیر ترامپ در مورد رصد ایران از ناحیه عراق و حتی بحث حمله نظامی علیه تهران، بیش از آنکه حقیقت سیاسی و میدانی باشد یک مانور رسانه‌ای بر پایه ایجاد رعب و وحشت است. او از ابتدای ورود به کاخ‌سفید به دنبال آن است تا از طریق تزریق جو رسانه‌ای نه تنها ایران بلکه حتی کشورهای اروپایی همسو با خود را زیر فشار قرار دهد تا از این طریق بتواند تضعیف روحیه سیاسی را عملیاتی کرده و همچنین وحشت راهبردی را در ذهن تمام جهان نهادینه کند. به عنوان مثال در مورد ابقاء و ادامه حضور نظامیان کشورش در عراق دقیقاً بر خلاف اظهاراتش در انتخابات سال ۲۰۱۶ اقدام کرده و این نشان از دوگانگی بسیار عمیق وی در مورد پرونده‌های مختلف در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد.

وی ادامه داد: ترامپ به هیچ وجه نمی‌داند که چرا باید نیروهایش در عراق ابقاء شود و تنها دلیلی که برای این اقدام خود بیان می‌کند، وجود ایران در همسایگی عراق است، وگرنه او حتی به صورت دقیق نمی‌داند که هدفش از ادامه حضور نظامیان آمریکا در یک پایگاه نظامی آن هم در وسط صحرا چیست. به عنوان نمونه زمانی که او در سال نوی میلادی با همسرش وارد پایگاه نظامی در عراق شد، نه تنها دولت عراق بلکه در داخل ایالات متحده انتقادهای بسیار زیادی علیه وی به راه افتاد؛ این بدان معناست که او تنها به دنبال ابراز وجود در برخی پرونده‌ها است. طبیعی است که دولت و ساختار سیاسی – امنیتی عراق طی چند سال اخیر بسیار متفاوت شده و تغییرات زیادی کرده است؛ به این جهت واکنش رئیس جمهوری عراق به اظهارات ترامپ مبنی بر ادامه حضور نظامیان ایالات متحده در این کشور نشان دهنده آن است که نفوذ آمریکا در عراق همانند گذشته نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به عدم پذیرش ترامپ برای تحمیل هزینه‌های مجدد در خاورمیانه، گفت: ترامپ به هیچ وجه زیر بار پرداخت هزینه مجدد در منطقه و افغانستان نمی‌رود. آشفتگی و نقش سخنان وی توسط مقام‌های دفاعی، امنیتی و سیاسی آمریکا در مورد خروج از سوریه و افغانستان نشان دهنده آن است که او بر اساس نگاه اقتصادیش نمی‌خواهد هزینه‌های بیشتری نسبت به اوباما یا بوش پسر پرداخت کند. تا جایی که اخیراً به عملکرد بوش پسر در حمله به عراق انتقاد کرده و حتی او را مقصر تحمیل هزینه‌های زیاد بر ایالات متحده دانسته است. این بدان معناست که بحث رصد و حتی حمله به ایران توسط آمریکا از ناحیه عراق یک گنده‌گویی و مانور مهندسی شده برای ایجاد وحشت منطقه‌ای و نقطه‌ای است. طبیعتاً مشاوران وی می‌دانند که ایران با کشورهای دیگر منطقه یکی نیست و هر کدام دارای وزن و نفوذ متفاوت است.

نعیمی افزود: ترامپ به دنبال آن است تا بر اساس مخالفت با مشاوران امنیتی و نظامی ایالات متحده، خود را یک سر و گردن از همه بالاتر نشان دهد و حتی به دنیا القاء کند که نظر جامعه اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده در مورد ایران درست نیست. نباید شک کنیم که در پس پرده این اظهارات، اسرائیل یکی از مهره‌های نافذ و تاثیرگذار است. تل‌آویو از این طریق سعی دارد تا حلقه تهدید علیه تهران را جدی و محکم نشان دهد و حتی در این راستا از عربستان سعودی هم استفاده خواهد کرد. به گونه‌ای که نظریه مشورتی صهیونیست‌های مسیحی در آمریکا به ترامپ و آن هم علیه تهران یکی از محرک‌های اصلی اظهارات اخیر وی به حساب می‌آید. بنابراین با توجه به راهبرد و روابط دولت عراق با ایران و همچنین با عنایت به شرایط فعلی، ادامه حضور آمریکا در عراق را نمی‌توان تهدید جدی به حساب آورد.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز