خبرگزاری کار ایران

«لو فیگارو» گزارش داد:‌

بن‌سلمان در عرصه داخلی و خارجی شکست خورد/ قتل خاشقجی، ولیعهد را تضعیف و آینده‌اش را مبهم کرد

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۸۳۴

روزنامه «لوفیگارو» فرانسه نوشت که موضوع قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی برای عربستان و ولیعهد آن بسیار فاجعه‌بار بود و آینده او را دستخوش ابهام و نگرانی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ روزنامه فرانسوی لو فیگارو  به نقل از کانون دایره‌های تصمیم‌گیری عربستان سعودی گزارش داد که موضوع قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی، «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را تضعیف و سرنوشت و آینده او را در کشوری که ترس، مردم را به سکوت وامی‌دارد، مبهم و پیچیده کرده است.

یک مقام بلندپایه سعودی گفت: «بن سلمان وعده‌های بسیاری داد اما او تقریبا در همه چیز از جمله جنگ یمن و محاصره قطر شکست خورده است. مردم نیز نتیجه ملموس و مشهودی در زمینه مسکن و بهداشت ندیده‌اند. بسیاری از جوانانی هم که در ابتدا از اصلاحات اجتماعی ولیعهد چون حقوق زنان حمایت کردند، ‌اکنون به منتقدان سیاست‌های او تبدیل شده‌اند. اما هیچ کس جرأت حرف زدن ندارد و عربستان، مدلی از عراق زمان صدام شده است».

بر اساس آنچه که این روزنامه فرانسوی از یک دیپلمات بسیار نزدیک به مرکز تصمیم‌گیری در عربستان نقل می‌کند، بن سلمان همزمان بین خاندان سعودی هم قدرتمند و هم ضعیف است. «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی نیز متوجه این داده‌های عملی موجود بوده و برای مراقبت و کنترل ولیعهد گام‌هایی را برداشته و تضمین‌هایی را نیز به «احمد بن عبدالعزیز» برادر کوچکترش داده است. چنانچه نمونه‌های اخیر از جمله تعیین «ابراهیم العساف» به عنوان وزیر خارجه و «مساعد بن محمد العبیان» به عنوان مشاور امنیت ملی گواهی بر تمایل پادشاه برای بازگرداندن اعتماد به خاندان سعودی است.

روزنامه لوفیگارو به نقل از یک دیپلمات دیگر نوشت: «بن سلمان در انتخاب دوستان و اطرافیان خود مرتکب اشتباه شد و باید افراد متخصص و کارشناس را گزینش می‌کرد. هر چند هم که مقام‌های اصلی تحت تسلط و سیطره او باشند، اما تغییرهای پی در پی در رأس گارد ملی نشان از آن دارد که همه در یک مسیر حرکت نمی‌کنند». 

این روزنامه علاوه بر این معتقد است که ملک سلمان احتمالا تا آخرین نفس از پسرش حمایت می‌کند به ویژه اینکه در ارث سلطنت رقیبی نداشته و این برگ برنده اوست. وی حتی در جلب حمایت برخی از شاهزادگان در قبال واگذاری پست‌های بالا موفق بوده است. 

اما مشکل اصلی ولیعهد کریه شدن تصویر او در اروپا و فاجعه‌آمیز شدن آن در آمریکاست. البته فصل‌الخطاب داستان از کاخ سفید صادر خواهد شد و به گفته همین مقام سعودی اگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات سال ۲۰۲۰ پیروز نشود، ‌رئیس‌جمهور جدید با به قدرت رسیدن بن سلمان مخالفت خواهد کرد.

این موضوع را بسیاری از کارشناسان نیز تایید کرده و حمایت فعلی کاخ سفید از ریاض را شکننده توصیف کرده‌اند. به‌رغم اینکه ترامپ در اقدام علیه ایران و حصول معامله قرن به بن سلمان نیاز دارد، ‌اما تاخیر در انجام معاملات دیگری که ولیعهد سعودی به رئیس جمهوری آمریکا داده احتمالا صبر او را خدشه‌دار کند.  

با توجه به آنچه گذشت، چنین استنباط می‌شود که بی‌اعتمادی کامل داخل عربستان سایه افکنده و حتی مایه نگرانی همسایگان آن به ویژه امارات شده است که از خود می‌پرسند آیا متحدشان به قدرت خواهد رسید؟ آیا او با شورای بیعتی که هنگام برکناری «محمد بن نایف» پسر عمویش آنها را نادیده گرفت، به اتفاق نظر می‌رسد؟

در این فضای پیچیده و بسیار مبهم فقط یک چیز کاملا روشن است و آن اینکه بن سلمان دشمنان بسیاری برای خود تراشیده و حتی در معرض خطر تلاش برای کودتا نیز قرار گرفته است. 

لوفیگارو در پایان نوشت: «بن سلمان هرگز آنچه را که با عمویش فیصل بن عبدالعزیز به دست آورد، ‌نادیده نمی‌گیرد. بنابراین باید دید که آیا او برای حفظ بقای خود در قدرت تغییر خواهد کرد؟»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز