خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تشکیل دولت لبنان، بایکوت سناریوی آمریکا و عربستان را رقم زد/سعد الحریری راهی جز میانه‌روی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۷۴۴

چینش دولت جدید لبنان حکایت از محدود شدن نخست‌وزیر و همچنین مردود شدن پروژه آمریکا، عربستان و فرانسه در عرصه داخلی این کشور دارد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تشکیل دولت لبنان و تاثیر آن بر معادلات منطقه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مشخص شدن ترکیب دولت جدید لبنان آن هم پس از حدود ۹ ماه اختلاف، نشان‌دهنده پیروزی دیگر برای جریان مقاومت است. با توجه به اینکه انتخابات در بهار امسال انجام شد و نتایج آن کاملاً مشخص و به نفع حزب‌الله و حامیان او بود، اما شاهد آن بودیم که اختلاف‌نظر میان جریان‌های سیاسی مخالف حزب‌الله با مهره‌های مقاومت در لبنان باعث شد تا تشکیل دولت لبنان با تاخیر انجام شود. البته در این میان اشخاصی مانند میشل عون (رئیس جمهوری لبنان) و نبیه بری (رئیس پارلمان) بارها با استفاده از راه‌های مختلف سعی به تشکیل دولت لبنان داشتند و حتی به دنبال آن بودند که توافق نسبی در این مسیر حاصل شود ولی باز هم با بن‌بست سیاسی روبه‌رو شدند.

وی ادامه داد: جریان ۱۴ مارس طی این مدت سعی داشت به هر ترتیبی که شده پست‌های کلیدی بیشتری را در اختیار بگیرد و به نوعی مانع گسترش و تعمیق نفوذ جریان مقاومت در لبنان و ساختار سیاسی این کشور شود. در مقابل جریان ۸ مارس به دلیل داشتن عقبه و پایگاه منسجم اجتماعی نه تنها در انتخابات پارلمانی بهار گذشته پیروز میدان شد بلکه در وضعیت کنونی هم توانسته وزراتخانه‌های مهمی را در اختیار خود بگیرد. من معتقدم که وزن سیاسی جریان ۸ مارس در دولت فعلی لبنان بسیار بیشتر از ۱۴ مارس است. به گونه‌ای که سه وزارتخانه صنایع، ورزش و جوانان و همچنین وزارت بهداشت هم اکنون در دست نمایندگان منتسب به حزب‌الله است که این وزارتخانه‌ها از منظر رقبای محور مقامت، بسیار کلیدی به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به یکی از دلایلی که وزن جناح ۸ مارس را بیشتر و بالاتر از ۱۴ مارس نمایان می‌کند، گفت: علاوه بر سه وزارتخانه‌ای که به آنها اشاره شد باید بگویم که ابقای «جبران باسیل» متحد حزب‌الله و داماد رئیس‌جمهوری لبنان در پست وزیر امور خارجه این کشور یکی از مهمترین موضوعاتی است که دست مخالفان محور مقاومت را تا حد زیادی می‌بندد. از سوی دیگر انتصاب «الیاس بوصعب» به عنوان وزیر دفاع ملی لبنان یکی دیگر از دلایلی است که وزن سیاسی جناح ۸ مارس در کابینه جدید را افزایش می‌دهد؛ چراکه او هم یکی از متحدان نزدیک میشل عون به شمار می‌رود. در مجموع این پیروزی‌ها تا حد زیادی موجب شد سناریوهای عربستان، آمریکا و فرانسه در مورد به حاشیه راندن مقاومت لبنان از صحنه قدرت به شکست منتهی شود.

هانی‌زاده افزود: فرانسه پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و خصوصاً طی ماه‌های اخیر سعی کرد به هر ترتیبی که شده از ورود مهره‌های تحت حمایت جریان مقاومت به دولت جدید لبنان جلوگیری کند و به صورت مداوم ملاحظاتی را در این مورد به سمع و نظر سعد حریری می‌رساند و این به معنای مداخله آشکار در امور سیاسی لبنان به شمار می‌رود. از سوی دیگر این دخالت‌ها توسط سعودی‌ها و خصوصاً ایالات متحده در چند مرحله و در انواع و اقسام مختلف علیه جریان مقاومت و چهره‌های منتسب به حزب‌الله اعمال شد اما در نهایت با شکست روبه‌رو شد. متاسفانه هیچ سازمان بین‌المللی نسبت به این دخالت‌ها واکنش نشان نمی‌دهد اما به هر حال ترکیب کابینه تا حد زیادی شکست کشورهای مذکور را رقم زده است.

وی در پایان تصریح کرد: پس از آن‌که خبر تشکیل دولت لبنان توسط نخست‌وزیر این کشور منتشر شد، برخی از مقامات وزارت خارجه ایالات متحده در مورد سپردن وزارت بهداشت لبنان به جریان مقاومت این کشور مواضعی اتخاذ کردند که ماهیت آن اعمال هجمه سیاسی و رسانه‌ای علیه حزب‌الله بود. واقعیت این است که آنها معتقدند حزب‌الله بودجه وزارت بهداشت را علیه اسرائیل و منافع آمریکا و متحدانش استفاده خواهند کرد و از این منظر شروع به سناریوسازی علیه این جریان کرده‌اند. این روند ممکن است طی ماه‌های آینده مجدداً شدت بگیرد و در این میان عربستان سعودی هم نقش تخریبی را بازی خواهد کرد. این در حالی‌ست که چینش کابینه جدید دولت لبنان باعث می‌شود سعد الحریری در عرصه امنیتی، سیاسی و بین‌المللی تا حد زیادی محدود شود و فرصت اتخاذ مواضع افراطی علیه جریان مقاومت را از وی می‌گیرد. بنابراین نخست‌وزیر لبنان از این به بعد سعی می‌کند تا میانه‌روی را در عرصه سیاسی لبنان پی بگیرد.                 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز