خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پشت پرده حمایت مجدد ترامپ از کردهای سوریه/ راهبرد آتی ترکیه برای مقابله با رئیس جمهوری آمریکا

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۲۱۲

آمریکا سعی دارد سناریوی حمایت تاکتیکی از کردهای سوریه را بر اساس راهبرد خود عملیاتی کند و در این بین ترکیه به دنبال فضای مناسب برای تلافی کردن است.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل حمایت علنی رئیس جمهوری آمریکا از کردهای سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در نگاهی به روند حمایت آمریکا از جریان‌های معارض در کشورهای منطقه فراز و فرودهای بسیار متفاوت و البته دلایل متعددی وجود دارد که بر حسب سیاست کلان ایالات متحده در غرب آسیا متغیر است. به عبارتی دیگر آمریکا از ابتدای ورودش به سوریه در مقاطع مختلف زمانی، سناریوهای متفاوتی در دستور کار قرار داده است و این به معنای سیال بودن نگاه و مدل حمایت آنها از طیف‌های مختلف مخالف دولت دمشق است. در این میان کردهای سوریه یکی از همین جریان‌ها به حساب می‌آیند که تحت آمریکا از سال‌های اخیر علیه نظام سوریه مشغول به کار بودند و طی این مدت شاهد برخوردها و رویکردهای دوگانه آمریکا بودند. این بدان معناست که سناریوی ایالات متحده در شمال سوریه از ثبات لازم برخوردار نیست.

وی ادامه داد: ایالات متحده در طول سال‌های اخیر به دنبال آن بوده تا بتواند از هر اهرمی در عراق و سوریه به نفع خود و در راستای تامین منافعش استفاده کند؛ به عنوان نمونه از زمان شروع پاکسازی شهرهای سوریه توسط ارتش این کشور، آمریکایی‌ها با سناریوهای مختلف در تلاش بودند تا بتوانند از هر طریقی که شده دست به تعمیق نفوذشان در سوریه بزنند و در این راستا اقدام به حمایت از کردهای سوریه کردند. در طول این سال‌ها کردها چندین بار توسط آمریکایی‌ها آموزش داده شده و تجهیز شدند اما پس از آن سیاست‌گذاری در واشنگتن به صورتی انجام شده که تکلیف کردها بسیار نامشخص و معلوم بوده است. برای اثبات این موضوع باید به چهار (۱+۳) سناریوی آمریکا در مورد کردهای سوریه نگاه کنیم که باعث شده دونالد ترامپ علناً از این جریان در شمال سوریه حمایت کند.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت: سناریوی اول آمریکا در مورد کردهای سوریه، سکوت و مشاهده وقایع میدانی و سیاسی در این کشور بود. ایالات متحده در زمانی که به هم‌ریختگی امنیتی و سیاسی در سوریه شروع شد تنها به ارزیابی اوضاع و احوال این کشور پرداخت و تا زمانی که عزم ورود جدی به تحولات سوریه را نداشت، هیچ اقدامی با محوریت کردها از خود صورت نداد. سناریوی دوم، حمایت از کردها برای اعمال فشار بر دولت سوریه بود و همانطور که پیش‌تر گفته شد، ایالات متحده تمام حمایت‌های سیاسی و لجستیکی خود را در سطح بالا از کردها به نمایش گذاشت. پس از آن شاهد سناریوی سوم بودیم که برای کردها بسیار گران تمام شد. این سناریو را باید «رها کردن کردهای سوریه در زمان بحران» دانست. به گونه‌ای که آنها در یکی از بدترین برهه‌های زمانی از سوی آمریکا به حال خود رها شدند و کردها از این اقدام به عنوان فرو کردن دشنه پهلوی خود یاد کردند.

وی افزود: چهارمین سناریو که هم اکنون به صورت علنی از سوی ایالات متحده مطرح نشده اما اخیراً از سوی خبرگزاری‌های آمریکا مورد اشاره قرار گرفته، بحث «حمایتِ تاکتیکی مجدد» خواهد بود. اخیراً اخباری مربوط به دیدار و گفت‌وگوی کوتاه ترامپ و الهام احمد (رئیس اجرایی مشترک شورای سوریه دموکراتیک) منتشر شده که این دیدار در یکی از هتل‌های متعلق به ترامپ صورت گرفته و پس از آن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که فاز جدید حمایت همه جانبه خود از کردهای سوریه را آغاز خواهد کرد. درست است که در اخبار مربوطه هیچ نکته‌ای در مورد جزئیات این حمایت ارائه نشده است اما به هر حال این موضوع نشان می‌دهد که سناریوی چهارم با محتوایی که به ان اشاره شد به زودی عملیاتی خواهد شد.

صدرالحسینی در پایان تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که کردها یکی از مظلوم‌ترین جریان‌های حاضر در غرب آسیا به شمار می‌روند و تمام فکر و ذکر آنها جلب حمایت برای رسیدن به استقلال است اما ایالات متحده در وضعیت کنونی به دنبال آن است تا با استفاده از اهرم کُردی و فاز جدید حمایت خود از آنها ترکیه را زیر فشارهای متعدد قرار دهد و از جهتی دیگر به دمشق اعلام کند که اهرم فشار آنها همچنان کارایی دارد. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که کردها پاشنه آشیل ترکیه به حساب می‌آیند و همچنین می‌دانند که کردهای سوریه و ترکیه با یکدیگر در ارتباط هستند؛ لذا ترامپ و تیمش سعی دارند که به صورت غیر مستقیم دولت اردوغان را تهدید کنند. بدون تردید واکنش ترکیه نسبت به اعلام حمایت آمریکا از کردها تند خواهد بود و منتظر اقدام بعدی ایالات متحده در این مورد خواهد شد؛ چراکه ترک‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود در سوریه را در حالت خطر می‌بینند.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز