خبرگزاری کار ایران

اعمال فشار عربستان برای عادی‌سازی روابط چاد با رژیم صهیونیستی

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۰۲۲

منابع دیپلماتیک بلند پایه عرب برای نخستین بار جزئیات جدیدی از باز شدن پرونده روابط بین اسرائیل و چاد پس از ۴۷ سال را فاش کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از خلیج آنلاین، منابع دیپلماتیک بلندپایه عرب تأکید کردند که برخی کشورهای عربی نقش بزرگی در بازسازی روابط دوجانبه بین اسرائیل و چاد دارند حال آنکه این کشور به تصمیم عربی- اسلامی برای قطع تمام روابط با رژیم صهیونیستی پس از جنگ ۱۹۷۳ پایبند بوده است.

این منابع توضیح دادند که چاد با توجه به شرایط عینی منطقه و بیم عبور از موضوع فلسطین نسبت به فعال‌سازی روابط با اسرائیل تردید داشت اما برخی مقام‌های کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی موفق شدند این کشور را برای عدول از موضع سال‌های گذشته خود اقناع کنند.

این منابع عربی تأکید کردند که فشارهای عربستان سعودی در ماه‌های گذشته به  «ادریس دبی»، رئیس جمهوری چاد برای از سر گیری روابط با اسرائیل و عادی‌سازی آن نتیجه داده است. 

منابع مذکور افزودند: عربستان سعودی و امارات به طور خاص نقش مهمی در راه‌اندازی قطار عادی‌سازی و عبور آن از تمام پایتخت‌های عربی و اسلامی ایفا کرد‌ه‌اند.

 این موضوع در سایه روابط گسترده و رو به رشد ریاض و ابوظبی با تل‌آویو در ماه‌های اخیر کاملا مشهود است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ۲۰ ماه جاری میلادی به چاد سفر و با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. ادریس دبی نیز در ماه نوامبر گذشته به شهر قدس سفر کرد تا با دیدارهای دو جانبه به قطع روابط چندین ساله پایان دهد. 

در همین راستا «کمال الخطیب» نائب رئیس جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ تأکید کرد که عربستان سعودی نقش مشکوک و خطرناکی علیه مسأله فلسطین دارد. 

وی گفت: «آنچه در پایتخت‌های عربی و در رأس آنها در ریاض در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل و اعمال فشار بر دیگر کشورهای عربی و اسلامی برای تحقق این هدف می‌گذرد، خیانت و توطئه علیه موضوع فلسطین است». 

در ماه آوریل گذشته «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به صراحت اظهار کرد که صهیونیست‌ها حق دارند در سرزمین خود با صلح و آرامش زندگی کنند.

این اظهارات بن سلمان اشاره علنی به افزایش و گسترش روز افزون روابط ریاض با تل‌آویو بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز