خبرگزاری کار ایران

عمر البشیر: معترضان می‌خواهند نسخه دیگری از «بهار عربی» را در سودان اجرا کنند

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۸۴۸

رئیس‌جمهوری سودان طی سفر به مصر گفت که معترضان کشورش تلاش می‌کنند نسخه‌ای از قیام‌های بهار عربی سال ۲۰۱۱ را در این کشور اعمال کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان روز گذشته -یکشنبه- در سفر به مصر اعتراض‌های اخیر صورت گرفته در کشورش را تلاشی برای اجرای قیام‌های بهار عربی خواند که در سال ۲۰۱۱ منطقه را درنوردید. 

البشیر در حال حاضر با بزرگترین چالش خود از زمان رسیدن به قدرت در سال ۱۹۸۹ مواجه است. معترضان تقریبا همه روزه در سراسر کشور تظاهرات کرده و خواستار برکناری وی هستند. 

حضور البشیر در مصر دومین سفر خارجی وی از زمان شروع ناآرامی‌ها در تاریخ ۱۹ دسامبر است. وی پیش از این به قطر سفر کرده است. 

رئیس‌جمهوری سودان در کنار «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر «سازمان‌های منفی» را به بی‌ثبات کردن و ایجاد ناامنی در منطقه متهم کرد.

وی گفت: «قبول داریم که مشکل وجود دارد و آن را انکار نمی‌کنیم اما به اندازه و در ابعادی نیست که رسانه‌ها بزرگ‌نمایی می‌کنند و به آن دامن می‌زنند».

البشیر در ادامه افزود: «در واقع تلاش می‌شود که نسخه دیگری از بهار عربی در سودان اعمال شود. اعتراض‌های اخیر دارای همان شعارها و برنامه‌های آن زمان با استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی است».

وی با استناد به آنچه «هیجان منفی» در برخی کشورها خواند، گفت: «مردم سودان ملتی آگاه هستند و فرصت را از هر فرصت‌طلبی برای ایجاد ناامنی در کشور سلب می‌کنند». 

مقام‌های سودان در خارطوم تلاش کردند برخی تجمعاتی را که در فضاهای عمومی به دعوت اتحادیه مشاغل سودان شکل گرفته بود،  متفرق کنند. 

السیسی هم که از سال ۲۰۱۴ رئیس‌جمهوری مصر است، گفته برای بازگرداندن ثبات به دنبال ناآرامی‌های ناشی از قیام‌های مصر طی ۸ سال گذشته تلاش می‌کند.

وی روز گذشته تأکید کرد که حضور البشیر در مصر، در راستای عملی کردن تلاش‌هایی است که سال گذشته به منظور تقویت روابط دوجانبه شکل گرفت.

البشیر از سفر هیأت بلند پایه مصر به خارطوم در اوایل بحران کشورش تقدیر کرد و این اقدام را حامل پیام مهمی برای مردم سودان و دیگران مبنی بر همراهی مصر و نقش این کشور در برقراری ثبات سودان توصیف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز