خبرگزاری کار ایران

سید حسن نصرالله:

تونل‌های کشف شده خیلی قدیمی بود/ حزب‌الله روی باد هوا حرف نمی‌زند/ برای ورود به الجلیل نیازی به تونل نداریم/ هیچ مشکل جسمانی ندارم

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۲۴۸

دبیرکل حزب‌الله لبنان به صورت زنده با شبکه المیادین گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان امروز-شنبه- به صورت زنده با شبکه المیادین گفت‌وگو کرد و به شایعات مطرح شده توسط دولت‌های غربی مبنی بر شرایط بد جسمانی‌اش، پایان داد.

حسن نصرالله درباره شایعات مطرح شده توسط غربی‌ها درباره سکوت و بیماری دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: «مسئله سلامتی‌ام آن‌گونه که در رسانه‌های اسرائیلی یا سعودی گفته شد، صحت ندارد. سکوتی که در این مدت داشتم ارتباطی به سلامتی و وضعیت جسمانی و همه شایعاتی که مطرح شد، نداشته است. با وجود اینکه به تازگی شصت ساله شدم هیچ مشکل جسمانی ندارم. شایعات مربوط به بیماری و مرگم خنده دار است. علت اینکه در این دو ماه حضور نداشتم این بود که در این مدت هیچ مناسبتی برای سخنرانی وجود نداشت.تصمیم گرفتیم هیچ صحبتی در این باره نگوییم. »

دبیکل حزب الله لبنان گفت: «هفته‌های قبل گفتند نصرالله فوت کرده، رفته شیراز و چیز‌های دیگر، مشورت کردم و گفتیم شاید می‌خواهند ما را برای حضور در رسانه‌ها تحریک‌ کنند. اما من طبق میل خودم و در زمانی که خودمان بخواهیم، حرف می‌زنم هر موضوع پستی را که بگویند، ما جواب نمی‌دهیم که بگوییم مریض نشده و زنده است. قبلا نفی می‌کردیم، اکنون نمی‌خواهیم هر چیزی را نفی کنیم و به آنها اطلاعات بدهیم.»

وی ادامه داد: « گادی ایزنکوت دیگر رئیس ستاد مشترک(رژیم‌صهیونیستی) نیست، عملیات سپر شمالی تمام نشده، تا دیروز داشتند حفاری می‌کردند و به دنبال تونل‌های حزب‌الله می‌گشتند. قبل از این گفت‌و‌گو هم تماس گرفتم گفتند حفاری را تمام کردند. درباره عملیات سپر شمال و تول‌های حزب‌الله، صهیونیست‌ها خواستند موضوع را بزرگ جلوه دهند.»

دبیرکل حزب‌الله با تکرار این مساله که اسرائیلی‌ها به دنبال واکنش‌ هستند تا اطلاعات کسب کنند، افزود: «ما همیشه دوست داریم دشمن در توهم و ابهام باشد، نمی‌خواهیم اطلاعات نظامی به آنها بدهیم. می‌گویند ما این تونل‌ها را درست کردیم اما برای اثبات حرفشان دلیلی ارائه ندادند. شفافیت وجود دارد، اما نباید همه چیز را در اختیار دشمن گذاشت. بله، تونل‌هایی کشف شده است، اما بعضی از آنها قبل یا بعد از جنگ ۳۳ روزه درست شده است. اینکه تعداد آنها چقدر است، مهم نیست. مهم این است که صهیونیست‌ها بعد از گذشت سال‌ها تعدادی از آنها را کشف کرند.»

حسن نصرالله اظهار داشت: «تعداد تونل‌ها بیش از چیزی است که اسرائیلی‌ها کشف کردند، ما از کشف این تونل‌ها غافل‌گیر نشدیم. زمین در مرز سنگلاخی است و هر چکشی که بزنیم همه متوجه می‌شوند.»

وی در ادامه درباره آزادسازی الجلیل گفت: «وقتی ایهود باراک وزیر جنگ بود، خیلی عربده می‌کشید. وقتی به نوار شمالی آمده بود، به نیروهایش گفته بود آمادگی اشغال جنوب لبنان را داشته باشید. روز دوم به مردان مقاومت گفتم که آماده باشید، روزی فرا می‌رسد که رهبران حزب‌الله بخواهند الجلیل را آزاد کنید!»

نصرالله در پاسخ به سوال مجری درباره قدیمی بودن تونل‌های کشف شده، گفت: «بله، قبل از ۱۹۷۰ بوده‌اند. این ناکامی اطلاعاتی صهیونیست‌ها را تایید می‌کند. آنها حداقل یک تونل ۱۳ ساله را کشف کردند که به داخل سرزمین‌های اشغالی راه داشت. آنها نتوانستند طی این مدت آن را کشف کنند. برخی از تونل ها قبل از جنگ ۳۳ روزه درست شده که نشان‌دهنده شکست اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی است.»

وی افزود: «موشه یعلون، رئیس ستاد مشکترک اسبق اسرائیل گفته بود که می‌دانستند این تونل‌ها وجود دارد، اما برای گمراه کردن ما این اطلاعات را فاش نکردند.

دبیرکل حزب‌الله در پاسخ به این سوال که آیا کشف تونل‌ها چالشی برای آزادی الجلیل است، گفت: «آیزنکوت گفته بود اهداف تونل‌ها آماده‌سازی شرایط برای عملیات آزادسازی الجلیل بوده است. با این کار در حوزه رسانه‌‌ای، خدمت خوبی به ما کرد. همچنین نتانیاهو گفته بود آنچه حزب‌الله درباره عملیات الجلیل گفته بود واقعی و جدی است و سپر شمال را برای ناکامی تونل‌ها به راه انداخته‌اند. اکنون دیوارهای بتنی و درگیری‌های مرزی علتش ترس اسرائیلی‌ها از عملیات الجلیل است. زمان آن را قطعی اعلام نمی‌کنیم، به وقتش اعلام می‌شود.»

نصرالله اظهار داشت: «می‌دانند حزب‌الله روی باد هوا حرف نمی‌زند. تمام هزینه‌هایشان و مانور‌های اسرائیل در سال ۲۰۱۷ برای دفاع از الجلیل بود. این برای ما نکته مثبتی است چراکه اکنون شهرک‌نشینان می‌دانند اگر روزی تصمیم بگیریم که به الجلیل بیاییم، حتما این کار را می‌کنیم. آنها در دل شهرک‌نشینان ترس و وحشت ایجاد کردند.»

وی ادامه داد: «نتانیاهو و آیزنکوت شهرک‌نشینان را گمراه کردند. گفتند عملیات الجلیل تمام شد. این خنده‌دار است. نتانیاهو ژنرال نیست؛ اما از آیزنکوت که یک ژنرال است، این برداشت عجیب بود. هر ژنرالی می‌فهمد با 4 و 5 تونل فقط یک عملیات راه نمی‌اندازیم. از آنها که می‌فهمند بپرسید برخی‌ می‌فهمند اما منافعشان اجازه نمی‌دهد فهم‌شان را ارائه دهند. برای ورود به الجلیل نیازی به تونل نداریم همه چیز آماده است. اسحاق رابین که یک رهبر نظامی بود هم می‌داند نیازی به تونل برای عملیاتی به این وسعت نیست.»

رهبر حزب‌الله بیان کرد: «من گفتم نمی‌دانید اگه تصمیم بگیریم وارد الجلیل می‌شویم اگر جنگی شود با ایران، وارد می‌شویم یا نه این در راستای دکترین دفاعی ما است از آسمان نازل شویم یا از زیرزمین مهم نیست خود من شخصا خندیدم وقتی شنیدم نتانیاهو گفت عملیات الجلیل تمام شده آن هم چون 4 تونل را خراب کردند اصلا اینطور نیست منتظر آینده هستیم.»

وی در پاسخ به سوال مجری المیادین مبنی بر اینکه می‌گویید شاید آزادسازی الجلیل در برنامه شما باشد آیا دیوارهای بتنی مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: درست است در نقشه راهبردی ما دفاع است و این حق ما است هر راهکاری را پی بگیریم هر کسی راهکار دفاعی پی بگیرد، ما هم دنبالش هستیم تا وقتی جایگزینی وجود ندارد ما خود را مسئول دفاع می‌دانیم و به هر گزینه‌ای می‌توانیم برگردیم در نقشه‌هایمان حتی آماده‌سازی برای جنگ وجود دارد و تمرین می‌کنیم و آماده‌ایم. جنگ جزئی از نقشه ما است اما روز و زمان و مکان آن مشخص نیست.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه  اطلاعات نظامی خود را به اسرائیلی‌ها نمی‌دهم، گفت: این دیوارهای بتنی هم نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد. باید ببینیم شرایط چگونه است. می‌توانیم از همه موانع رد شویم. مخصوصا بعد از حضور در سوریه تجربه ما بالا رفته است. در قرآن هم آمده این‌ها از پشت دیوار با شما می‌جنگند و ما راه حلی برای آن پیدا کردیم اما نمی‌گویم راه حل ما چیست. ما عقل نظامی داریم و عقل ما را خواهند دید.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه منظور شما از پشیمانی اسرائیل درصورت هرگونه تجاوزی چیست، گفت: اگر تجاوز کنند همه می‌فهمند پشیمانی یعنی چه من نمی‌گویم. معنی پشیمانی این است که جرئت تکرار تجاوز نخواهند داشت هزینه تجاوزشان بیش از چیزی است که فکر کنند. اوضاع منطقه نباید اسرائیلی‌ها را گول بزند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا منظور از پشیمانی اسرائیلی‌ها جنگ فراگیر است یا عملیات الجلیل، گفت: هرچه دوست دارید فکر کنید. پایان این پشیمانی باز است و آن را نمی‌گوییم. امروز محور مقاومت هم در جایگاهی است که می‌گوید گزینه‌های ما هم با شجاعت و حکمت و هوشیاری روی میز است آنچه لازم باشد داریم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

سید حسن نصرالله با تاکید بر پایداری محور مقاومت در دادن درس پشیمان‌کننده به اسرائیل گفت: در مورد جزئیات خیلی صحبت شد وقتی می‌گویم تجاوز فراگیر یعنی باید هدف مشخص باشد. اگر قواعد درگیری را تغییر دهیم، نقطه معینی داریم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اجازه نمی‌دهیم دشمن قاعده درگیری را به ما تحمیل کند، به این درجه از بازدارندگی رسیدیم که می‌توانیم ابتکار عمل را به دست بگیریم و بازدارندگی را به دشمن تحمیل کنیم.

وی ادامه داد: وقتی اسرائیلی‌ها پیش از این از جنوب لبنان عقب‌نشینی کردند گفتم آماده‌ایم همه سرزمین‌های لبنانی را آزاد کنیم و مقاومت این را نمی‌گوید این سرزمین تا کجاست. حاکمیت لبنان باید این را تشخیص دهد و ما این کار را می‌کنیم. مقاومت اصلا درباره نوار مرزی دخالتی نکرده است. اینکه کجای نوار مرزی لبنانی است کار دولت است و این مسئولیت حکومت است، شما بگویید ما انجام می‌دهیم.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: درباره دیوارهای بتنی هم پشت دولت می‌ایستیم. منتظریم دولت چگونه با این پرونده برخورد می‌کند. اگر اسرائیلی‌ها اهدافی را در لبنان بمباران کنند، ترور کنند و عملیات داشته باشند چه مقاومت را چه مردم را ترور کنند و هر کسی از برادران ما را حتی در سوریه این کار را انجام دهند، آن را تجاوز می‌دانیم و پاسخ خواهیم داد. همه امنیت لبنان مدنظر ما است این مساله مصادیقی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی تشخیص می‌دهید وارد جنگ شوید، گفت: نشانه‌های جنگ معلوم است. هر عملیاتی کنند ما هم برخورد می‌کنیم. موضوع اساسی این است که ما این اقدامات هرچه کوچک را جنگ فراگیر می‌دانیم. حتی اگر به خیال خودشان یک تجاوز کوچک باشد، یکی از مشکلات ۲۰۱۹ این است که این‌ها نگرانند که مثل نخست‌وزیر اسرائیل که حساب کتابشان اشتباه درآمد، می‌خواهند فرار رو به جلو کنند. همه این‌ها با رسوایی اخلاقی و اقتصادی نتانیاهو همراه شد و او می‌خواهد خود را قهرمان پوشالی شهرک‌نشینان جلوه دهد. دستگاه قضایی آنها هم فاسد است، او می‌خواهد جنگ را به سوریه بکشاند که خود را برابر رسوایی‌های اخیر واکسینه کند.

نصرالله تاکید کرد: به شهرک‌نشینان هشدار می‌دهم شاید نتانیاهو به خاطر اشتباه محاسباتی غلطی کند که خود را نجات دهد، ما آماده پاسخ هستیم در لبنان گفتند نشانه‌هایی داریم که اسرائیلی‌ها شاید فلان نقطه را هدف قرار دهند و گفتم ما هم جواب می‌دهیم.

وی با اشاره به این که با نزدیک شدن به زمان انتخابات در اسرائیل باید انتظار هرگونه کار غیرعقلانی از سوی نتانیاهو را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: حزب الله در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ موشک‌هایی در اختیار داشت که بُرد آن‌ها به تل آویو می‌رسید.

سید حسن نصرالله گفت: موشک‌های نقطه‌زن و دقیق به تعداد کافی برای ورود به هرگونه جنگی در آینده در اختیار داریم. ما به موشک‌های دقیق و نقطه‌زن دست یافته‌ایم و تلاش‌های نتانیاهو برای مقابله با این امر از طریق حمله به سوریه بی‌فایده است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: گروه‌های کرد در شرق فرات که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند توسط کشور‌های عرب منطقه خلیج فارس تغذیه مالی می‌شوند.

وی افزود: اینکه اردوغان به توافقنامه اضنه (آدانا) اشاره کرده است نشان می‌دهد که به هر صورت باید به راه حل حضور ارتش سوریه در شمال این کشور تن داد.

سید حسن نصرالله همچنین گفت همه تمهیدات لازم برای آزادسازی ادلب اندیشیده شده بود، اما ترکیه به بهانه مسائل انسانی مانع از آغاز عملیات شد.

وی افزود: همه گزینه‌ها در مورد ادلب روی میز است، اما اولویت با حل سیاسی است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: زمانی که ریشه داعش در شرق فرات کنده شد ارتش سوریه و متحدانش خیالشان راحت می‌شود.

وی افزود: عامل تکمیل نشدن عملیات در البوکمال، آمریکا بود.

سید حسن نصرالله همچنین تاکید کرد خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه به خودی خود شکست آمریکاست، اما این اقدام راهبرد جدید این کشورش و نسخه ترامپی توطئه آمریکاست.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: دیدار عمر البشیر رئیس‌جمهور ی سودان از دمشق با چراغ سبز عربستان انجام شد.

سید حسن نصرالله با بیان این که علت رو آوردن کشور‌ها به سوریه خروج آمریکا از این کشور است افزود این مسئله بعد از نشستی صورت گرفت که برای ارزیابی اوضاع در ابوظبی برگزار شده بود.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: تصمیمات ترامپ عربستان و امارات را به هراس انداخت. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که خطر بزرگ، ترکیه است نه ایران.

سید حسن نصرالله گفت: به سوریه پیام دادند که برای بازگشت به اتحادیه عرب باید درخواست ارائه کند دمشق هم به آن‌ها اعلام کرد همان کسی که سوریه را اخراج کرده است باید آن را برگرداند.

دبیرکل حزب الله لبنان اضافه کرد: تعدادی از مسئولان بلندپایه عرب از جمله مقامات امنیتی برای دیدار با مقامات سوریه به دمشق سفر کرده اند که من نمی‌توانم اکنون از آن‌ها نام ببرم.

سید حسن نصرالله گفت: آمریکایی‌ها در سوریه شکست خوردند، اما بازنده اصلی نتانیاهو بود. نتانیاهو در آمریکا و روسیه تلاش زیادی برای اخراج ایران از سوریه کرد، اما شکست خورد و به جایی نرسید. اسرائیل همه آمال و آرزوهایش را در سوریه از دست داد. اکنون سوریه قوی‌تر از قبل شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: احتمالا برای مقابله با تعرضات اسرائیل به سوریه تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهیم کرد، زیرا تعرضات اخیر بسیار خطرناک بود. نتانیاهو بهتر است به تغییرات اخیر و دستیابی سوریه به پدافند هوایی قوی توجه کند. نتانیاهو بداند که روسیه نمی‌تواند عامل باز بودن فضا برای اقداماتش باشد.

سید حسن نصرالله همچنین تاکید کرد نتانیاهو نباید دچار اشتباه شود، زیرا محور مقاومت و در راس آن سوریه پاسخ اقداماتش را خواهد داد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ماموریت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بازاریابی و تبلیغ برای معامله قرن است تا در مقابل، حکومت ۵۰ ساله اش تضمین شود، اما او هیچ کاری برای معامله قرن نمی‌تواند انجام دهد.

سید حسن نصرالله گفت: ما با همه گروه‌های فلسطینی رابطه داریم و روابط مان با تشکیلات خودگردان هم خوب است.

دبیرکل حزب الله گفت معارضان بحرینی از برخی کشور‌ها از جمله قطر و کویت و ترکیه خواستند تا میان آن‌ها و حکومت میانجیگری کنند، اما آنچه مانع گفتگو در بحرین می‌شود عربستان سعودی است.

سید حسن نصرالله گفت مقاومت یمنی‌ها در برابر جنگ سعودی افسانه‌ای است و شایسته تدریس و مطالعه است. مشخص شد که امارات و عربستان علیرغم جنگ شدیدی که علیه یمنی‌ها به راه انداختند، اما نمی‌توانند ملت یمن را به کرنش وادار کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت اظهارات رئیس‌جمهور و وزیر خارجه لبنان درباره ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بسیار مهم بود. علاوه بر این سخنان وزیر خارجه در مورد ضرورت حل مسئله ربوده شدن امام موسی صدر اهمیت زیادی داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز