خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا:

بازگشایی دولت توسط ترامپ به منزله عقب‌نشیتی نسبی است/ دموکرات‌ها از طریق پرونده روسیه، کاخ سفید را تهدید خواهند کرد

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۱۳۵

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال حل و فصل موضوع احداث دیوار مکزیک تا ۱۵ فوریه است اما اگر نتیجه مورد نظرش را نگیرد، وضعیت اضطراری اعلام خواهد کرد.

«امیرهوشنگ میرکوشش» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل بازگشایی موقت دولت فدرال آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: یکی از دلایلی که باعث شد رئیس جمهوری آمریکا به صورت موقت (به مدت سه هفته) دولت فدرال را بازگشایی کند، واکنش‌های داخلی و خارجی به انتشار تصاویر و محتواهایی است که نشان می‌دهد کارمندان و شهروندان ایالات متحده در صف‌های طولانی دریافت ملزومات اولیه حضور دارند که این برای قوای مجریه و مقننه آمریکا بسیار گران تمام شد. زمانی که دولت فدرال آمریکا به دستور «دونالد ترامپ» تعطیل شد حقوق حدود ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت قطع شد و مشکلات معیشتی زیادی برای آنها به وجود آمد؛ به گونه‌ای که شهروندان و خصوصاً کارمندان آمریکا از قدیم الایام تاکنون پس‌انداز و اندوخته مالی نداشته‌اند و البته تمام زندگی آنها بر مبنای اقساط بلند مدت بنا شده است. به همین دلیل قطع حقوق، موجب ایجاد خلل جدی در روند روزمرگی آنها شده است.

وی ادامه داد: مردم و طیف بسیار گسترده‌ای از کارمندان ایالات متحده رئیس جمهوری کشورشان را مقصر اصلی وضعیت فعلی می‌دانند؛ چراکه آنها مجبور شده‌اند برای تهیه غذا به خیریه‌های آمریکا مراجعه کنند و این برای مخالفان و حتی موافقان ترامپ گران تمام شده است. تردید وجود ندارد که حافظه سیاسی و اجتماعی شهروندان آمریکا این اقدام‌های ترامپ را به خاطر خواهد سپرد و از این منظر عملکرد فعلی ترامپ و رفتارهای ناسنجیده وی در داخل ایالات متحده بر میزان رای آوری وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تاثیر خواهد گذاشت. به همه این تفاسیر ترامپ اعلام کرده که دولت را به صورت موقت (تا ۱۵ فوریه) باز نگه خواهد داشت و در این مدت قرار است دموکرات‌ها و جمهوریخواهان با یکدیگر به مذاکره بپردازند.

این استاد دانشگاه به بیان اینکه احتمال اعلام وضعیت اضطراری از سوی ترامپ پس از ۱۵ فوریه وجود دارد، گفت: بر اساس آنچه در فضای سیاست داخلی آمریکا می‌گذرد و با عنایت به خط‌مشی و مدل نگاه ترامپ به اقتصاد و سیاست، امکان دارد پس از آنکه با دموکرات‌ها بر سر تامین بودجه ساخت دیوار مکزیک به توافق نرسد شاهد اعلام «وضعیت اضطراری» در داخل خاک آمریکا باشیم. اگر چنین حالتی اتفاق بیافتد این موضوع به منزله اعلام جنگ داخلی میان اردوگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است. در این بین دموکرات‌ها به دنبال ضربه زدن به ترامپ از محورهای دیگر هستند؛ واقعیت این است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون که ترامپ زمام امور کاخ‌سفید را در دست دارد، دموکرات‌ها از روش اداره کشور و راهبردهای ترامپ ناراضی هستند و از سوی دیگر وی را روزنه نفوذ روسیه به داخل آمریکا می‌دانند.

وی افزود: دموکرات‌ها به دنبال کنترل ترامپ در فضای فعلی ایالات متحده هستند و هم اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میلادی فعالیت خود را شروع کرده‌اند. آنها معتقدند که اگر با ترامپ مقابله کنند و او را تحت فشار قرار دهند بدون تردید انتخابات ۲۰۲۰ را برنده خواهند شد اما اختلاف‌ها همچنان بر سر بسیاری از موارد میان دو طرف جاری و ساری است. به عنوان نمونه اخیراً طرحی در مورد چگونگی احداث دیوار مکزیک در سنای آمریکا از سوی جمهوریخواهان مطرح شد که به دلیل آنکه حد نصاب را (۶۰ رای) به خود اختصاص نداد تصویب نشد؛ این نشان می‌دهد که دموکرات‌ها در سنای آمریکا به حد و اندازه معقول نفوذ دارند. این در حالی ست که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در طول این مدت به صورت مقتدرانه علیه ترامپ گام برداشت که البته آراء عمومی ضامن تثبیت جایگاه وی بوده است.

میرکوشش در پایان تصریح کرد: آنچه در این مقطع زمانی مهم و قابل ملاحظه است، تاثیر کشمکش‌های سیاسی بر جامعه ایالات متحده خواهد بود. باید توجه داشت که جامعه آمریکا بر مدار اقتصاد استوار است نه بر مدار سیاست. یعنی اگر منبع مالی و اقتصادی کارمندان و شهروندان آمریکایی از بین برود بدون تردید اعتراض‌های گسترده در این کشور علیه ترامپ و قوای مقننه و مجریه به راه خواهد افتاد. موضوع دیگر این است که احتمالاً دموکرات‌ها پس از حل و فصل مساله دیوار مکزیک به سراغ اعمال فشار بر ترامپ از طریق پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ خواهند رفت. احضار نزدیکان و وکیل ترامپ توسط بازرس مولر و روشنگری در پرونده مذکور یکی از مسائلی است که باعث عقب‌نشینی نسبی ترامپ از مواضعش می‌شود. در صورتی که اگر خلاف این موضوع اتفاق بیافتد و ترامپ مواضع خود را تعدیل نکند، دموکرات‌ها به او حمله‌ور خواهند شد و در آن صورت، مساله استیضاح برجسته‌تر می‌شود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز