خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با مطرح کرد:

بی‌حیثیت کردن ترامپ دلیل ادامه تعطیلی دولت فدرال/دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کمر به حذف یکدیگر بسته‌اند

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۸۶۶

دموکرات‌ها به دنبال آن هستند که رئیس‌جمهوری آمریکا دولت را مجدداً بازگشایی کند و پس از آن مبلغ مورد نظر وی را پرداخت کنند، زیرا لگدمال کردن حیثیت او مهمتر از همه چیز است.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل ادامه تعطیلی دولت فدرال آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه امروز به عنوان تعطیلی دولت فدرال آمریکا از آن صحبت می‌شود، فراتر از اعمال یک مکانیسم مشخص در ساختار سیاسی ایالات متحده است. ظاهر قضیه این است که دو جناح اصلی سیاسی آمریکا بر سر مساله مهاجرتی با یکدیگر وارد یک اختلاف و مواجهه عمیق و گسترده شده‌اند اما هر دو طرف معتقدند که مهاجرت‌های فعلی در آمریکا هزینه‌های زیادی بر دوش ایالات متحده قرار داده است. واقعیت این است که موضوع مورد اختلاف هر دو طرف، بحث نحوه انجام و پیگیری فرآیند کنترل و مبارزه با مهاجرت‌های بی‌رویه است. در این بین حتی اختلاف هر دو طرف بر سر تامین مبلغ مورد نیاز برای ساخت دیوار مکزیک هم تا حد زیادی نمایشی است؛ چراکه این مبلغ در مقایسه با بودجه فدرال ایالات متحده بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: بسیاری معتقدند که بخشی از جنگ فعلی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر انتخابات ۲۰۲۰ است اما باید بگویم که این مولفه‌ها دلیل اصلی درگیری دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر ادامه تعطیلی دولت فدرال نیست. درست است که تعطیلی دولت فدرال در دولت ترامپ در طول تاریخ ایالات متحده رکورد شکسته است اما باید متوجه بود که وضعیت فعلی نشان دهنده یک جنگ تمار عیار میان قوه مجریه و قوه مقننه ایالات متحده است که از ۲۳۰ سال پیش (بدو شکل‌گیری ایالات متحده) تا به امروز در جریان است. به عبارتی دیگر بحث فعلی در ایالات متحده این است که آیا کنگره آمریکا به عنوان منتخبین مردم باید این اوضاع را سر و سامان دهد یا رئیس جمهوری ایالات متحده؟ بنابراین در وضعیت کنونی شاهد تغییر گفتمان در داخل آمریکا هستیم که باید آن را دلیل اصلی ادامه تعطیلی دولت فدرال بدانیم.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با بیان اینکه دو جناح سنتی آمریکا در پی حذف یکدیگر هستند، گفت: ادامه تعطیلی دولت فدرال و حمله‌های گاه و بیگاه سیاستمداران آمریکایی به یکدیگر نشان می‌دهد که بازیگران عرصه سیاسی در این کشور به حذف یکدیگر روی آورده‌اند. به صورتی که هر دو طرف در بحث احداث دیوار مکزیک به دنبال آن هستند که به یکدیگر غالب شوند؛ به عنوان مثال دموکرات‌ها به دنبال آن هستند که حیثیت ترامپ و ریاست جمهوری را ببرند و حتی معتقدند که رویه‌ای که وی در پیش گرفته است مانند دیکتاتوری‌های شرقی است و باید جلوی وی گرفته شود. از جهتی دیگر دموکرات‌ها به دنبال آن هستند تا ترامپ را بی‌آبرو کنند و کاری کنند که او دولت فدرال را بازگشایی کند و پس از آن مبلغ درخواستی را به او ارائه کنند.

وی افزود: ترامپ دقیقاً می‌داند که دموکرات‌ها در پی بی حیثیت کردن وی هستند و از ای‌نرو جناح رقیب را به «گانگسترها» تشبیه کرده است. این در حالی است که در این منازعه سیاسی، لیبرال‌ها ترامپ را عامل روسیه و شرق می‌دانند و این متغیرها باعث شده تا مشخص نشود کدام جناح پیروز میدان خواهد بود. نکته مهم این است که اگر تعطیلی دولت فدرال پس از مدتی پایان یابد بدون تردید نزاع عمومی در پیش خواهد بود. تا جایی که بسیاری از نظریه‌پردازان اجتماعی معتقدند که جنگ داخلی در ایالات متحده قریب الوقوع خواهد بود و به نوعی سرنوشت دموکراسی در آمریکا را رو به سقوط ارزیابی می‌کنند. بحث اصلی اینجاست که هر کدام از طرفین که بخواهند از این مبارزه سیاسی عقب‌نشینی کنند بدون تردید باید هزینه‌هایی را متحمل شوند که آینده تعطیلی دولت فدرال را مبهم می‌کند.

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: اگر ترامپ کوتاه بیاید بدون تردید محافظه‌کاران علیه وی شورش خواهند کرد و این به معنای وزن‌کشی ایدئولوژیک در درون لایه‌های سیاسی ایالات متحده است.از این منظر هزینه اقتصادی و ضربه‌هایی که از طریق این درگیری حزبی به مردم و کارمندان تحمیل شده است غیر قابل جبران بوده و آینده را برای آنها تیره و تاریک می‌کند. باید بدانیم که تمام حقوق کارمندان در این مدت که دولت فدرال تعطیلی است، از دست می‌رود و معوقه‌ای برای آنها منظور نخواهد شد. تا جایی که حتی کارمندان امنیت پرواز در آمریکا با مشکل روبه‌رو شده و ادامه این روند می‌تواند مخاطره‌های امنیتی برای ترامپ و ایالات متحده داشته باشد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز