خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

برگزیت بدون توافق باعث رکود بریتانیا می‌شود/ نباید برای تصویب قوانین مهم دست به دامان همه‌پرسی شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۰۸۷

چیزی که کمتر کسی به آن توجه می‌کند این است که بریتانیا، پس از اعمال برگزیت، همچنان در قالب قوانین تجارت بین‌الملل با اتحادیه اروپا مبادله خواهد کرد. مقررات تجاری داخل اتحادیه اروپا تفاوت چندانی با قوانین تجارت بین‌الملل ندارند. بنابراین، به گمان من برای بازار چندان اهمیتی ندارد که ورق به کدام سو می‌گردد و نتیجه این کشمکش‌ها چه خواهد بود. در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که وضعیت از این حالت تعلیق خارج شود!

پروفسور «رودریک کیویت» استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا است. تمرکز حرفه‌ای او بر بررسی سیاست در بریتانیا و ایالات متحده از طریق تحلیل تجربی متمرکز است.

پروفسور «رودریک کیویت» با اشاره به رد شدن طرح برگزیت در پارلمان بریتانیا به ایلنا گفت: پارلمان، طرح خروج از اتحادیه اروپا را نابود کرد و از سوی دیگر «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، توانست از رای عدم اعتماد جام سالم به در ببرد. اما نکته عجیب ماجرا اینجاست؛ باید به این فکر کرد که چنین افتضاحی از کجا آمده است؟

وی ادامه داد: تمام این ماجرا از همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا شروع شد. شماری از مردم بریتانیا در این رای‌گیری به خروج از اتحادیه رای دادند. اما نکته اینجاست که نه مردم و نه حتی دولت بریتانیا در هنگام همه‌پرسی نمی‌دانستند برگزیت به چه معناست. در واقع، نمی‌توان فهمید که موافقان برگزیت چه تصوری از خروج در سر داشتند.

استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا اظهار داشت: به نظر من، این خود به‌خوبی نشان می‌دهد که نباید برای تصویب قوانینی به این مهمی دست به دامان همه‌پرسی شد. خود همه‌پرسی هیچ نتیجه خاص و مشخصی به دنبال نداشت جز این‌که بخشی از مردم می‌‌خواهند کشورشان از اتحادیه اروپا خارج شود. اما چگونگی و شرایط آن برای کسی مشخص نبود. 

وی ادامه داد: مشکل دوم اینجاست که ترزا می در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت انتخابات زودهنگام برگزار کند تا اکثریت خود در پارلمان را افزایش دهد. ایده او این بود که با این انتخابات وی می‌تواند به‌راحتی اکثریت را از آن خود کند و در نتیجه طرح برگزیت نیز در پارلمان تصویب خواهد شد. مشکل اینجاست که این نقشه عملی نشد. ترزا می نتوانست اکثریت را در پارلمان از آن خود کند و بخشی از دردسرهای فعلی نیز ناشی از محاسبه اشتباه او در آن زمان درباره این موضوع بود. 

این استاد دانشگاه گفت: ایرلند نیز یکی از مشکلاتی است که به دردسرهای برگزیت افزوده است. مناقشه مرزی میان بریتانیا و ایرلند، مرز فیزیکی، بدل به یکی از مشکلات عظیم ترزا می در برگزیت شده است. 

وی در رابطه با آینده برگزیت، با اشاره به موضع اتحادیه اروپا در سراسر این ماجرا گفت: داستان اتحادیه اروپا اینجاست که آن‌ها نیز تلاش دارند بفهمند اوضاع از چه قرار است. راستش به نظر من، اروپایی‌ها نیز مثل مردم بریتانیا سردرگم و گیج منتظرند ببینند اوضاع به چه سمت و سویی پیش می‌رود. در پی ماجراهای چند روز گذشته، می بی‌تردید به اروپا بازخواهد گشت و از آن‌ها خواهد خواست که توافق بهتری به دستش دهند تا او بتواند رضایت پارلمان را جلب کند.

پروفسور «رودریک کیویت» ادامه داد: مشکل اینجاست که اتحادیه اروپا به این فکر می‌کند که اگر نسبت به بریتانیا آسان بگیرد، ممکن است دیگر کشورها نیز فیل‌شان یاد هندوستان کند! ایده آن‌ها این است که ممکن است شماری از کشورهای اروپایی، به‌ویژه کشورهای اروپای شرقی، ممکن است بعد از بریتانیا پا پیش گذاشته و خواسته‌های دیگری را برای ماندن در این اتحادیه مطرح کنند. لهستان و مجارستان مثال‌های خوبی در این زمینه هستند. اگر وضع به این شکل پیش برود اصولا دیگر چیزی از اتحادیه اروپا باقی نخواهد ماند. 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در رابطه با نتایج اقتصادی خروج احتمالی بدون توافق از اتحادیه اروپا گفت: مشکل اینجاست که اقتصاد مسئله‌ای منطقه‌ای نیست و عوامل بسیاری می‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد. برای نمونه،‌ در چند مدت اخیر بازار سهام بریتانیا افت داشته، اما باقی بازارهای سهام نیز چنین بوده‌اند. چیزی که کمتر کسی بدان توجه می‌کند این است که بریتانیا، پس از اعمال برگزیت، همچنان در قالب قوانین تجارت بین‌الملل با اتحادیه اروپا مبادله خواهد کرد.

وی افزود: مقررات تجاری داخل اتحادیه اروپا تفاوت چندانی به قوانین تجارت بین‌الملل ندارند. بنابراین، به گمان من برای بازار چندان اهمیتی ندارد که ورق به کدام سو می‌گردد و نتیجه این کشمکش‌ها چه خواهد بود. در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که وضعیت از این حالت تعلیق خارج شود! 

پروفسور «رودریک کیویت» در رابطه با این‌که برخی تحلیل‌گران معتقدند که پیامدهای برگزیت را می‌توان با شوک قیمت نفت در سال ۱۹۷۰ میلادی مقایسه کرد، گفت: راستش را بخواهید من اعتقاد چندانی به این قضیه ندارم. تا جایی که من می‌دانم، رکود امری است اجتناب‌ناپذیر. اگر در فضای اقتصادی غرب زندگی کرده باشید این امر را به‌خوبی متوجه می‌شوید که هر چند وقت یک‌بار رکود سروکله‌اش پیدا می‌شود و بعد هم راهش را می‌کشد و می‌رود و اوضاع به حالت عادی بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: گمان من البته این است که اگر بریتانیا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با رکود مواجه خواهد شد، اما گمان نمی‌کنم بتوان آن را با شوک قیمت نفت آن سال‌ها مقایسه کرد. از طرفی گمان هم نمی‌کنم این قضیه تاثیر چندانی بتواند بر اقتصاد جهانی بگذارد. قیمت نفت موضوع مهم‌تری برای جهان است تا برگزیت!    

گفت‌وگو از: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز