خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ادامه حیات سیاسی «ترزا می» پس از مخالفت با طرح پیشنهادی/ آینده برگزیت و سناریوی جدید بریتانیا

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۶۰۸

بسیاری از نمایندگان و احزاب بریتانیا با ادامه کار نخست‌وزیر فعلی موافق هستند اما طرح او در مورد چگونگی خروج از جمع کشورهای اروپایی را قبول ندارند.

«مرتضی مکی» تحلیلگر مسائل اروپا در تشریح وضعیت حیات سیاسی نخست‌وزیر بریتانیا پس از شکست در رای‌گیری اخیر پارلمان این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مخالفت نمایندگان پارلمان بریتانیا با خروج بدون هماهنگی کشورشان از جمع دولت‌های عضو اتحادیه اروپا باعث شد تا «ترزا می» به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا با شکست بسیار سخت روبه‌رو شود. این شکست تنها از ناحیه احزاب مخالف با طرح وی رقم نخورد بلکه ۱۱۸ نفر از هم حزبی‌های خانم نخست‌وزیر هم با وی مخالفت کردند و او نتوانست بر اساس طرح خود از بروکسل خارج شود. این واقعه سیاسی را باید بزرگ‌ترین شکست برای حزب محافظه‌کاران طی ۱۰۰ سال اخیر دانست اما وضعیت فعلی بریتانیا به صورتی است که ترزا می زیر فشار کامل اعضاء حزب خود و سایر مخالفانش قرار دارد.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی در بریتانیا به صورتی است که شهروندان و حتی سیاستمداران این کشور هم به آینده خود با دید شک و شبهه می‌نگرند و اوضاع بسیار پیچیده است. در این میان «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر بریتانیا خواهان رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر بریتانیا شده است؛ این وضعیت نشان می‌دهد که شکاف در میان احزاب به حدی قوی و عمیق شده است که فضای سیاسی از دو قطبی محافظه‌کاران و حزب کارگر به چند قطبی سیاسی تغییر شکل داده است. همین شکاف در اتحادیه اروپا هم وجود دارد اما جالب انجاست که در حزب کارگر شاهد تعمیق شکاف مذکور هستیم. در زمانی که «تونی بلر» رهبر حزب کارگر بود و حتی امروز که در حاشیه قدرت نشسته است، او از خروج بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی حمایت می‌کرد اما کوربین برخلاف وی عمل می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وضعیت حیات سیاسی رهبر حزب کارگر و احتمال انتخاب وی به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا، گفت: در سال ۲۰۱۶ و زمانی که رفراندوم برگزیت انجام شد، انتقادهای بسیار زیادی به جرمی کوربین صورت گرفت. هم‌حزبی‌ها و حتی مخالفان وی انتظار داشتند که او بتواند طرفداران خود را متقاعد کند که به برگزیت رای ندهند اما این روند دقیقاً برعکس نتیجه داد؛ یعنی چیزی در حدود ۳۲ درصد از طرفداران حزب کارگر به خروج بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی رای دادند و این وضعیت موجب شد تا کوربین بر روی لبه تیغ راه برود. باید توجه داشته باشیم که کوربین به دنبال خروج نرم از جمع کشورهای اتحادیه اروپایی است و دقیقاً به تبعات اقتصادی این خروج فکر می‌کند. او معتقد است که با خروج بریتانیا این کشور باید هزینه‌های بسیار زیادی در مورد «اتحادیه گمرگ اروپا» پرداخت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فضای سیاسی فعلی بریتانیا بسیار ملتهب و البته غیر قابل تحلیل است. داده‌های موجود حکایت از تعمیق شکاف میان اعضاء حزب محافظه‌کاران دارد و از جهتی دیگر مشخص نیست که آیا هم حزبی‌های ترزا می به او اعتماد دارند یا خیر. در این بین ممکن است هم قطاران وی در حزب محافظه‌کاران به وی رای عدم اعتماد بدهند و نهایتاً جرمی کوربین به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا کار خود را شروع کند اما برخی دیگر در داخل لندن معتقدند که ترزا می در سمت خود ابقاء می‌شود. باید توجه داشت که بخشی از موافقان برگزیت و حتی اعضاء حزب اتحادگرای ایرلند شمالی از ترزا می حمایت می‌کنند اما در رای‌گیری اخیر بر ضد طرح او رای دادند. این بدان معناست که آنها با ادامه کار ترزا می موافق هستند اما طرح وی را تایید نمی‌کنند. بنابراین در صورت ابقاء وی در مقام نخست‌وزیری، طی روزهای آینده با اتحادیه اروپا برای کسب امتیازهای بیشتر وارد مذاکره خواهد شد اما سایه سنگین کوربین همچنان بر سر وی باقی خواهد ماند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز