خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

۳ سناریوی میدانی لیبرمن پس از بازگشت احتمالی به کابینه اسرائیل/ انتقاد از نتانیاهو به بالاترین حد طی سال‌های گذشته رسیده است

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۷۴۹

باید توجه داشت که احساس ناامنی میان شهرک‌نشین‌های اسرائیل پس از عملیات موشکی حماس تشدید شده و از این جهت انتقاد به عملکرد نخست‌وزیر این رژیم افزایش پیدا کرده است.

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل بازگشت احتمالی آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی به کابینه نتانیاهو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کابینه اسرائیل در وضعیت فعلی در آستانه انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز قرار دارد و داده‌ها نشان می‌دهد که شکاف عمیق میان احزاب اسرائیل به وجود آمده است. مبداء این وضعیت را باید جنگ دو روزه در غزه بدانیم که تحرکات اسرائیل و اقدام آنها در ترور یکی از فرماندهان جنبش حماس منجر شد تا این جریان مقاومت فلسطین حدود ۴۰۰ موشک و راکت به سوی شهرک‌های صهیونیستی شلیک کند و همین موضوع باعث شد تا نتانیاهو اعلام آتش‌بس کند. رخداد بعدی این بود که کابینه نتایناهو با موجی از اعتراض‌ها و انتقادها روبه‌رو شد و نهایتاً شاهد آن بودیم که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم استعفاء داد و در اینجا بود که کنست اسرائیل خود را برای انتخابات زودهنگام آماده کرد.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی و اظهارات متناقض به علاوه درگیری‌های حزبی در داخل اسرائیل باعث شده تا برخورد سران و مهره‌های مهم احزاب با یکدیگر تندتر از گذشته شود و همین موضوع بدون شک موجب پیروزی احزاب راست افراطی و جریان‌های مذهبی در سرزمین‌های اشغالی خواهد شد. این روند تا جایی شیب صعودی به خود گرفته که احتمال دارد آویگدور لیبرمن پس از انتخابات پیش‌رو به جای نتانیاهو کابینه را تشکیل دهد. به عبارتی دیگر معادلات سیاسی در اسرائیل به صورتی رقم خورده که تحلیل‌ها حکایت از پیروزی احزاب تندرو دارد. باید توجه داشته باشیم که انتقاد از نتانیاهو به بالاترین نقطه خود طی سال‌های اخیر رسیده است و دلیل آن دست برتر نظامی حماس در حملات موشکی اخیر است؛ چراکه تاکتیک استفاه شده از سوی این جریان مقاومت فلسطینی به نوعی موازنه قدرت را تغییر داد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره اهداف بازگشت مجدد آویگدور لیبرمن به کابینه اسرائیل، گفت: بدون تردید لیبرمن با توجه به نگاه افراطی که دارد خواهان تقابل با محور مقاومت فلسطین است و از این جهت اگر مجدداً به عنوان وزیر جنگ کار خود را شروع کند، باید منتظر تحرک‌های انفعالی و سخت در سرزمین‌های اشغالی باشیم. لیبرمن سه هدف را پس از ورود مجدد خود به کابینه نتانیاهو دنبال خواهد کرد و بدون تردید احزاب افراطی از این اهداف حمایت خواهند کرد. نخست، سرکوب جنبش‌های مقاومت جهادی در غزه خواهد بود. دوم، دور کردن حزب‌الله لبنان از جنوب این کشور که احتمال عملیات اسرائیل علیه لبنان را افزایش می‌دهد. سوم، انتقال سریع سفارتخانه کشورهای خارجی به بیت المقدس که یک نوع کنشگری سیاسی به حساب می‌آید.

وی افزود: لیبرمن تعهد داده است که اگر به کابینه برگردد بدون تردید دست به اقدام‌های سخت خواهد زد و از این منظر بازگشت لیبرمن می‌تواند شروع دور جدید تحولات میدانی به حساب بیاید. از سوی دیگر تغییراتی که در بدنه احزاب سیاسی اسرائیل به وجود می‌آید نماینگر این است که افراطی‌ها به دنبال ائتلاف حداکثری در انتخابات آتی هستند. به عنوان مثال انتخاب «شیلی یحیموویچ» به عنوان رهبر جدید حزب کار اسرائیل که از آن به عنوان جریان اپوزیسیون نام برده می‌شود یکی از این تغییرات است که نشان می‌دهد که انتقاد به این حزب همچنان باقی است. احزاب مذهبی و افراطی راستگرا در سرزمین‌های اشغالی به این نتیجه رسیده‌اند که حزب کار نتوانسته طی سالیان اخیر جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی اسرائیل را تثبیت کند و از این جهت شاهد جدا شدن «تزیپی لیونی» از حزب کار هستیم.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی شانس پیروزی احزابی مانند لیکود یا حزب کار در انتخابات آینده اسرائیل بسیار کم است؛ مگر آنکه اتفاق یا ائتلاف خاصی صورت بگیرد. به نظر می‌رسد که احزاب مذهبیِ تندرو و همچنین جریان‌های افراطی راستگرا در انتخابات آتی سرزمین‌های اشغالی دست برتر را داشته باشند. باید توجه داشت که احساس ناامنی میان شهرک‌نشین‌های اسرائیل پس از عملیات موشکی حماس افزایش پیدا کرده و از این جهت انتقاد به عملکرد نتانیاهو افزایش پیدا کرده و فضا برای رشد تندروها بیش از گذشته مهیا شده است. بنابراین افکار عمومی  به سمت احزاب مذهبی و افراطی متمایل خواهند شد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز