خبرگزاری کار ایران

جنگ یمن و قتل خاشقجی، ۲ دلیل رم برای توقف صادرات سلاح به ریاض

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۸۲۴

نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد که کشورش قصد دارد فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کرده و موضعی رسمی در این زمینه اتخاذ کند.

 به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، « جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد که کشورش قصد دارد فروش تسلیحات نظامی به ایتالیا را متوقف کرده و موضعی رسمی در این باره اتخاذ کند. 

اظهارات کونته در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته و در پاسخ به پرسشی در مورد صادرات اسلحه ایتالیا به عربستان سعودی به دنبال مشارکت در جنگ یمن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد این کشور در استانبول مطرح شد.

وی گفت: «ما رفتارهای عربستان را طی هفته‌های آینده به دقت کنترل کرده و سپس تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد».

کونته تاکید کرد که موضوع توقف فروش اسلحه به عربستان دور از ذهن نیست و این موضوع به اتخاذ یک موضع رسمی و ارزیابی نتایج و تصمیم‌گیری بر اساس آن نیاز دارد. 

وزارت خارجه ایتالیا در اکتبر گذشته اعلام کرد که گزینه توقف فروش سلاح به عربستان به دنبال قتل خاشقجی را بررسی می‌کند. 

ایتالیا در سال ۱۹۹۰ میلادی قانون منع صادرات سلاح به کشورهای درگیر جنگ که حقوق بشر را نقض کنند، تصویب کرده است.

 شرکت صنایع تسلیحاتی «آر دبلیو ام» ایتالیا سال ۲۰۱۶ معامله تسلیحاتی به ارزش ۴۱۱ میلیون یورو را با عربستان سعودی انجام داد که بر اساس آن ریاض به بمب‌های هوشمند لیزری مجهز می‌شود.

موضع ایتالیا جدیدترین موضع در میان کشورهای اروپائی در واکنش به قتل خاشقجی است. 

طی هفته‌های گذشته کشورهای آلمان،‌ هلند و اتریش تصمیماتی را به منظور توقف فروش سلاح به عربستان اتخاذ کردند. همچنین فرانسه،‌ انگلیس و هلند نیز ریاض  را مسئول فاجعه انسانی در یمن و قتل خاشقجی می‌دانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز