خبرگزاری کار ایران

کارمند پیشین کاخ سفید:

تعطیلی دولت، نتیجه عدم مماشات ترامپ بر سر طرح «داکا» است

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۷۹۸

اصولا تعطیلی دولت کار سختی است. آدم تصمیمی می‌گیرد و ملاحظات زیادی را باید برای آن لحاظ کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «پاتریک گریفین» در دفتر «بیل کلینتون» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، مشغول به کار بوده و در مذاکرات قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در طی تعطیلی دولت در سال ۱۹۹۵ نقش داشته است. 

گریفین که اکنون استاد دانشگاه آمریکایی است، درباره تعطیلی دولت فعلی ایالات متحده با خبرگزاری فرانسه به گفت‌وگو نشسته است. 

خبرگزاری فرانسه: چه زمانی بناست در این زمینه اقدام شود؟

گریفین: بستگی دارد به این‌که «نخست چه کسی پلک بزند». در دهه ۹۰ که ما چنین کردیم گمانمان بر این بود که از موضع بهتری نسبت به طرف مقابل بهره‌مندیم و معلوم شد که همین‌طور هم بوده است و تا آن‌ها چشم بر هم بزنند، ما به هر آنچه می‌خواستیم رسیدیم و طرف مقابل نیز از این قضیه آسیب دید. 

این‌بار نیز به‌زودی یکی از طرفین پلک خواهد زد. 

خبرگزاری فرانسه: ارزیابی استراتژی دموکراتیک را چگونه می‌بینید؟ 

گریفین: واقعیت این است که کسی در میانه تعطیلات توجهی به این قضیه ندارد... اما با تغییر جهت نبرد به سوی مردم به گمانم پیام طرف دموکراتیک تهاجمی‌تر خواهد بود.

حدس من این است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، در اساس پیروز می‌شود اما گمان نمی‌کنم بتواند حمایت مردم را نیز جلب کند. اما این امر می‌تواند تغییر کند. زمانی که دموکرات‌ها در ماه ژانویه کنترل مجلس نمایندگان را به دست گیرند، نبرد وضعیت متفاوتی خواهد یافت. 

خبرگزاری فرانسه: راه‌حل‌های ممکن در این زمینه چیست؟

 گریفین: نمی‌دانم وضعیت به چه صورت است. خبر ندارم که آیا بحث فقط بر سر یک مشت دلار است یا نه. ممکن است ترامپ دست به خلاقیت بزند. پتانسیل این کار را دارد. اگر ترامپ بر سر طرح «داکا» مماشات می‌کرد می‌توانست اکنون رای مثبت دموکرات‌ها را از آن خود کند. اما این کار از اساس با سیاست‌های او مخالف بود. 

خبرگزاری فرانسه: اوضاع در زمان تعطیلی سال ۱۹۹۵ چگونه بود؟

گریفین: اصولا تعطیلی دولت کار سختی است. آدم تصمیمی می‌گیرد و ملاحظات زیادی را باید برای آن لحاظ کند... فرد، کلی وقت صرف بررسی اقدام‌های خود و طرف مقابل می‌کند و تا جایی بتواند آن را پیش می‌برد.

خوب نیست که رئیس‌جمهوری دور خودش بچرخد و زیر پای خودش را خالی کند. بیل کلینتون تا حدی به این امر گرایش داشت اما در نهایت توانست اوضاع را کنترل کند و نتیجه حفظ نظم بود و حرف ما هم به کرسی نشست... اما در مورد ترامپ نمی‌شود مطمئن بود.

خبرگزاری فرانسه: آیا باید تعطیلی دولت در آمریکا را سراسر کنار گذاشت؟ 

گریفین: تعطیلی دولت، براساس قانون اساسی، برآمده از تنش میان کنگره و قوه مجریه است. قوه مجریه پیشنهاد می‌دهد و کنگره رد می‌کند. همین امر است که به تعادل در آمریکا کمک می‌کند، گرچه ممکن است این قضیه به‌نظر درهم‌ و برهم بیاید. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز