خبرگزاری کار ایران

سرگئی لاوروف:

درگیری نظامی آمریکا و روسیه تاثیر فاجعه‌باری بر بشریت دارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۹۰۹

ما همواره بر توسعه گفت‌وگوی طبیعی و قابل‌پیش‌بینی با ایالات متحده براساس درک متقابل و احترام به منافه طرفین تاکید کرده‌ایم. تا به اینجای کار، به‌خاطر اقدام‌های خصمانه واشنگتن این امر محقق نشده است. طرف مقابل تلاش دارد با ابزارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی ما را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه در سال ۲۰۱۸ روابط چندان حسنه‌ای با کشورهای جهان نداشت. 

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره وضعیت این کشور در سیاست خارجی صحبت زد. 

اسپوتنیک: سال آینده میلادی نیز در آمریکا سالی کمابیش پیشاانتخاباتی خواهد بود. آیا باید انتظار سردی مجدد در روابط دو کشور را داشت؟ آیا می‌توان امیدوار بود که دست کم به سازوکاری معقول از روابط در سطوح بالا دست یافت؟ با توجه به این‌که دیدار رهبران دو کشور در آرژانتین با مشکل روبه‌رو شد، دیدار بعدی چه زمانی و کجا می‌تواند اتفاق افتد؟ آیا درست است که این دیدار می‌تواند در ماه ژانویه صورت گیرد؟

سرگئی لاوروف: ما به این امر خو کرده‌ایم که عوامل فرصت‌طلب در سیاست داخلی آمریکا بر روابط دوجانبه ما تاثیر می‌گذارند و مشکلات بیشتری را در زمینه شکل‌گیری گفت‌وگو ایجاد می‌کنند. 

اخیرا، میزان تاثیر آن‌ها حتی از چرخه انتخاباتی در ایالات متحده نیز متاثر نیست. البته انتظار می‌رود که با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، سیاستمداران مستقل در واشنگتن بیش از گذشته با «کارت روسی» خود بازی کنند. امیدواریم این امر به کمرنگ‌تر شدن روابط دوجانبه نینجامد. 

ما همواره بر توسعه گفت‌وگوی طبیعی و قابل‌پیش‌بینی با ایالات متحده براساس درک متقابل و احترام به منافع طرفین تاکید کرده‌ایم. تا به اینجای کار، به‌خاطر اقدام‌های خصمانه واشنگتن این امر محقق نشده است. طرف مقابل تلاش دارد با ابزارهای اقتصادی، سیاسی و نظامی ما را تحت فشار قرار دهد. 

به هر حال، ما با هر دولتی روابط ماندگار شکل می‌دهیم. آماده‌ایم که با آمریکا نیز چنین کنیم. این دو کشور پتانسیل بسیاری برای ایجاد فعل‌وانفعال‌های دوجانبه دارند. با این حال، دهه‌هاست که این امر محقق نشده است. مردم ما سزاوار وضعیت بهتری از آنچه امروزه با آن سروکار دارند، هستند. 

در رابطه با گفت‌وگوهای سطح‌بالا، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، در نشست خبری نشست گروه ۲۰ در بوینس آیرس گفت که آماده دیدار با مقام‌های آمریکایی است. اکنون نمی‌شود گفت که این دیدار کی و کجا صورت می‌گیرد. 

اسپوتنیک: البته بحث انصراف آمریکا از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای نیز مطرح است. آیا با اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکره خواهیم کرد تا چنین موشک‌هایی هرگز در اروپا پدیدار نشوند؟ آیا شرکای ما حاضرند چنین تضمینی به ما بدهند؟ اگر نه، پاسخ ما چه خواهد بود؟‌

سرگئی لاوروف: به باور ما، از بین رفتن پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای می‌تواند ضربه‌ای جدی به امنیت جهانی و ثبات استراتژیک وارد کند. باید هشدار دهم: ما به توسعه موشک‌های آمریکایی که تهدیدی برای ما و متحدان‌مان به شمار می‌آید بی‌توجه نمی‌مانیم و نخواهیم ماند. تردیدی نیست که ما ابزار مشخصی برای تضمین امنیت خود در اختیار داریم و می‌توانیم توانایی‌های دفاعی خود را تقویت کنیم. با این همه، روسیه نیز مانند هر کشور منطقی علاقه‌ای به مسابقه تسلیحاتی و «موکشی» ندارد. 

اگر هنوز نیروهایی در ایالات متحده وجود دارد که فرض می‌کنند با وضعیت پیش آمده می‌توان راهی برای حفظ این پیمان دست‌وپا کرد، ما آماده‌ایم. ما از مقام‌های آمریکا می‌خواهیم که از باج‌خواهی دست بکشند و اتهام‌های بی‌پایه و اساس را کنار بگذارند. 

ما نامه‌ای از وزارت دفاع به پنتاگون نوشتیم و خواستار گفت‌وگو بر سر این پیمان میان مقام‌های وزارت خارجه دو کشور شدیم. اما کسی هنوز به درخواست‌های ما در این رابطه پاسخی نداده است. 

در مجموع، ما آماده‌ایم در اشکال متفاوت با تمام کشورهایی که از مسئولیت‌شان در زمینه صلح و امنیت آگاهند، همکاری کنیم.   

اسپوتنیک: درگیری نظامی مستقیم میان روسیه و ایالات متحده همچنین روسیه و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا چه اندازه محتمل است؟ آیا روسیه خود را برای چنین سناریوهایی آماده می‌کند؟ 

سرگئی لاوروف: به گمانم تمام کشورهای دنیا این را می‌دانند؛ درگیری نظامی میان دو قدرت هسته‌ای برتر جهان، یعنی ایالات متحده و روسیه، تاثیر فاجعه‌باری بر بشریت دارد. شکی نیست که جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای ندارد و نباید آتش آن را شعله‌ور کرد. 

با این وجود، باید گفت که واشنگتن و متحدانش درگیر جاه‌طلبی‌های خود بوده و آماده نیستند ذهنیت خود را با واقعیت‌های جهانی تطبیق دهند. 

فشار بر سر مقابله نظامی تشدید شده و کانال‌های گفت‌وگو در حال بسته شدن است. نگرانی ما قدم‌هایی است که برای از میان بردن توافق‌های بزرگ بین‌المللی بر سر ثبات استراتژیک برداشته می‌شود. 

این نوع درگیری به نابرابری بیشتر در سازوکار امنیتی جهان می‌انجامد و مسابقه تسلیحاتی را به دنبال دارد. البته ما اقدام‌های لازم را برای حراست از منافع ملی کشور و تقویت توانایی‌های دفاعی‌مان صورت خواهیم بخشید. رئیس‌جمهور پوتین بارها در این‌باره حرف زده است. در عین حال، امیدواریم که عقل سلیم بالاخره دست بالا را داشته باشد. 

اسپوتنیک: در بهار آینده انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین برگزار می‌شود. آیا در میان نامزدهای این پست کسی هست که امید به بهبود روابط میان دو کشور را تقویت کند یا اصلا نباید چنین انتظاری داشت؟ 

سرگئی لاوروف: تا جایی که به نامزدهای اصلی انتخابات مربوط می‌شود، از هرگونه اظهارنظر خودداری می‌کنم. انتخابات مساله‌ای مربوط به خود اوکراین است. اما میزان روس‌هراسی در این کشور بسیار وحشتناک است. 

اسپوتنیک: در سال جاری میلادی پیشرفت‌های بسیاری را در زمینه شبه‌جزیره کره شاهد بودیم. آیا این امر می‌تواند به برداشته شدن تحریم‌ها علیه این کشور بینجامد؟ 

سرگئی لاوروف: البته در سال جاری میلادی پیشرفت‌های زیادی در شبه‌جزیره کره روی داده است. این موقعیت در راستای «نقشه راه»ی که روسیه و چین پیشتر مقدمات آن را فراهم کردند، روی داده است. فعالیت‌های نظامی به شکل چشمگیری کاهش یافته است و فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی نیز چنین روندی را شاهد بوده است. ما معتقدیم که شورای امنیت سازمان ملل باید به این پیشرفت‌ها واکنش مثبتی داشته باشد. 

اسپوتنیک: با وجود پیشرفت‌های ارتش سوریه، هنوز بخش‌هایی از این کشور در کنترل تروریست‌ها قرار دارد. آیا در زمینه این مناطق با آمریکا مذاکره خواهیم کرد؟

سرگئی لاوروف: حل مشکل حضور غیرقانونی و نظامی آمریکا در سوریه کار آسانی نیست. واشنگتن مدام شرایطی را پیش می‌آورد که حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کند. باید دید که این «خروج» نیروهای آمریکایی از سوریه که رئیس کاخ سفید از آن حرف می‌زند به کدام سمت و سو می‌رود. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز