خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ گزارش داد:

چشم‌انداز اصلاح اقتصادی عربستان سعودی اشتباه است

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۱۶۲

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که بودجه انبساطی جدید عربستان سعودی حاکی از آن است که دولت از فقدان عزم جدی برای عدم تکیه به نفت، کاهش کمک‌های دولتی و پیشرفت بخش خصوصی رنج می‌برد.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، بلومبرگ گزارش داد بودجه سال آینده عربستان سعودی که سه‌شنبه گذشته اعلام شد،‌ به‌رغم کاهش قیمت نفت و کاهش سطح تولید آن، هزینه‌ای سه میلیارد دلاری را که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده ‌پیش بینی کرده است. 

این خبرگزاری در سرمقاله خود با عنوان «چشم‌انداز اشتباه اصلاح اقتصادی عربستان» نوشت که این بودجه کسری دو و چهار دهم درصدی از محل تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد و این شکاف ممکن است با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کند درآمدها به افزایش قیمت نفت وابسته باشد، گسترش یابد.

دولت عربستان پیش از این اعلام کرده بود که پرداخت حقوق ماهانه به شهروندان سعودی تا یک سال دیگر تمدید شود و این نوع هزینه‌ها دقیقا خلاف جهتی است که طرح اقتصادی معروف به چشم‌انداز ۲۰۳۰ حرکت می‌کند.

 بلومبرگ معتقد است دولت عربستان می‌تواند راهکارها و برنامه‌هایی را در پیش گیرد که به سرمایه‌گذاران سعودی از نقطه‌نظر اقتصاد متنوع و با ثبات اطمینان خاطر می‌بخشد.

این خبرگزاری نوشت: «این طرح اگر بخواهد شروع موفقیت‌آمیزی داشته باشد باید طرح پنج میلیارد دلاری ساخت شهر جدید در سواحل شمال غربی عربستان را کنار گذارد.»

همچنین دولت سعودی باید به روند خصوصی‌سازی ۱۴ شرکت دولتی که در ماه آوریل اعلام شده است، شتاب بیشتری بخشد، زیرا این امر به قطع بخشش‌های مالی بعد از سال ۲۰۱۹ کمک خواهد کرد.  

بلومبرگ در پایان نوشت: «نتیجه تردید سرمایه‌گذاران سعودی نسبت به پایبندی دولت به انجام اصلاحات اقتصادی به عمیق‌تر شدن مشکلاتی می‌انجامد که موجب بحرانی‌تر شدن فضای اقتصادی به ویژه پس از قتل "جمال خاشقجی"، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، شد.»

به تعبیر بلومبرگ «تدابیر ناامیدکننده» نمی‌تواند جایگزین اصلاحات اقتصادی مورد نظر شود.  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز