خبرگزاری کار ایران

اینترپل پیگرد قرضاوی را از دستور کار خارج کرد

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۵۳۵

سازمان پلیس بین‌الملل (اینترپل) اطلاعیه‌های مربوط به تعقیب و پیگرد یکی از سران مفتی سنی را لغو و تمام اطلاعات و پرونده‌های مربوط به این موضوع را حذف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره،‌ دبیرخانه عمومی اینترپل در بیانیه‌ای توضیح داد که اعلامیه‌های قرمز در مورد «یوسف القرضاوی» مفتی قطری – مصری در تاریخ ۳۰ نوامبر را حذف کرده است.

بر اساس تصمیم این سازمان، قرضاوی می‌تواند با لغو درخواست دستگیری دولت توسط مصر و عراق آزادانه سفر کند. 

اینترپل در توجیه این تصمیم گفته است که درخواست دستگیری و محاکمه قرضاوی رنگ و بوی سیاسی و غیر عادلانه دارد و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر به شمار می‌رود.

قرضاوی از طریق وکلایش نسبت به درج نامش در فهرست اینترپل اعتراض کرده بود و آن را اقدامی سیاسی و نقض اصول اساسی سازمان پلیس بین‌الملل خوانده بود. 

گفته می‌شود که مقام‌های مصر درخواست دستگیری قرضاوی را با وارد کردن اتهام‌هایی چون خرابکاری و انجام عملیات تروریستی از ژانویه ۲۰۱۰ تا فوریه ۲۰۱۱ توجیه کرده‌اند. 

دستگاه قضای مصر قرضاوی را به صورت غیابی محاکمه و حکم حبس ابد او را صادر کرد. اما اینترپل به این نتیجه رسید که این موضوع کاملا سیاسی بوده و ریشه قانونی ندارد. 

در تصمیم اینترپل آمده است که ادامه بازداشت دختر و همسر قرضاوی در زندان‌های مصر موجب نگرانی نسبت به اعمال این نوع برخورد با شیخ ۹۰ ساله خواهد شد. 

مقام‌های عراق، گفت‌وگوی قرضاوی با شبکه الجزیره را تشویق به تروریسم اعلام کردند اما اینترپل این اتهام را بی‌اساس و غیر قابل اثبات دانسته است. 

در بیانیه اینترپل آمده است که درخواست عراق، نقض اصول اینترپل بوده و با مبانی جهانی حقوق بشر در تعارض است. 

قرضاوی در اظهار نظر نسبت به تصمیم اینترپل به شبکه الجزیره گفت:‌ «حق همیشه قوی‌تر از باطل بوده و پیروزی ظالمان موقتی و زودگذر است. کشورها و سازمان‌هایی که تمام امکانات خود را برای لکه‌دار کردن چهره انسان‌های شریف به کار می‌گیرند،‌ هر زمان که باشد،‌ در برابر جهانیان رسوا خواهند شد».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز