خبرگزاری کار ایران

مفاد بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج‌فارس

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۵۱۹

روزنامه الوطن مفاد بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج‌فارس را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از الوطن، مفاد بیانیه صادر شده در پایان نشست شورای همکاری خلیج‌فارس از این قرار است:

-تأکید شورای عالی نشست بر ادامه مقتدرانه شورای همکاری و وحدت اعضای آن به ویژه با تمسک به روح اسلام و مختصات فرهنگ عربی به منظور هماهنگی و همکاری کامل در تمام زمینه‌ها و تحقق چشم‌انداز جهان عرب.

-تأکید بر اهمیت تسریع در روند اجرای تمام تصمیم‌ها و توافق‌های صورت گرفت در چارچوب شورای همکاری و پای بندی به مضامین آن و ایجاد فضای اقتصادی و اجتماعی لازم در راستای حمایت از امنیت و منافع شهروندان عرب.

-تقویت همکاری‌های مشترک کشورهای عضو و حفظ دستاوردهای شورا

-آگاهی شورای عالی از عملکرد هیأت‌های اقتصادی و توسعه و تسریع در روند اجرای پروژه‌های مرتبط با برنامه اقتصادی تا تحقق کامل وحدت اقتصادی دول عضو.

-موافقت شورای عالی با تصویب قانون نظام استرشادی برای جلوگیری از وقوع خشونت خانوادگی .

-تأکید بر سرعت تحقق تمامی تدابیر مربوط به فعال‌سازی فرماندهی نظامی متحد شورای همکاری‌ خلیج‌فارس. فرماندهی نظامی مشترک شورای همکاری خلیج‌فارس در زمینه برنامه‌ریزی و اداره عملیات نظامی مشترک و مقابله با تهدیدات احتمالی در چارچوب توافقنامه دفاعی مشترک فعالیت می‌کند.

-تأکید بر اهمیت تقویت حضور کشورهای عضو شورا در پست‌های اجرائی مهم در سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی و مأموریت دبیر کل برای تنظیم ساز و کارهای لازم در این زمینه.

-تأکید بر حفظ ثبات و امنیت منطقه و حمایت از رفاه ملت‌های آن و تقویت روابط شورا با کشورهای دوست و برادر.

-لزوم مبارزه با تروریسم و اتخاذ مواضع و تصمیم‌های ثابت در قبال موضوع تروریسم و افراطی‌گری و از بین بردن انگیزه‌ها و خشکاندن ریشه‌های آن.

-تقدیر از میزبانی کویت در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در فوریه ۲۰۱۸ و استقبال از نتایج این نشست در زمینه ائتلاف کاربست تلاش‌ها در چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه  گروه تروریستی داعش.

-تأکید شورای عالی نشست بر اتخاذ مواضع ثابت در قبال موضوع فلسطین  و حمایت از حاکمیت و سیادت همیشگی مرم فلسطین بر تمامی سرزمین‌های اشغالی.

-لزوم تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی و بازگشت آوارگان و پناهندگان در چارچوب صلح عربی و تحت نظارت سازمان‌ها و قوانین بین‌المللی.

-محکومیت تشدید حملات اسرائیل به غزه و کشتار صدها فلسطینی و تخریب منازل فلسطینیان. درخواست توقف فوری حملات نظامی در نوار غزه از شورای امنیت سازمان ملل.

-تأکید بر اهمیت حمایت از آژانس امدادرسانی و اشتغال آوارگان (آنروا) که با بزرگ‌ترین بحران مالی خود دست و پنجه نرم می‌کند. شرکت‌کنندگان از جامعه بین‌الملل خواستند برای انجام مأموریت آژانس در بازگرداندن آوارگان فلسطینی حمایت‌های خود را از این نهاد افزایش دهد.

-تأکید بر حمایت از امارات در قبال ایران و تسلط بر جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی. 

-لزوم پایبندی ایران به اصول و مبانی منشور سازمان ملل و معاهدات بین‌المللی و حسن همسایگی و عدم دخالت در امور کشورهای همسایه.

-لزوم حل بحران یمن از طریق راهکارهای سیاسی و حمایت از تلاش‌های «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن برای برون‌رفت از بحران موجود. 

-تأکید بر برگزاری مذاکرات استراتژیک و فراگیر برای گسترش روابط کشورهای عضو شورا با عراق در زمینه‌های سیاسی،‌ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی.

-تأکید بر حل سیاسی بحران سوریه بر اساس دستاوردهای ژنو ۱ و بند ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و همچنین وضع قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات به منظور پیشبرد چشم‌انداز آینده سوریه.

-ابراز امیدواری نسبت به تشکیل دولت وفاق ملی توسط «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان به منظور تحقق خواسته‌های مردم این کشور و تقویت ثبات و امنیت آن و نیز پیشرفت اقتصادی و تحقق رفاه ملی. اعضای نشست شورا قوای سیاسی لبنان را به اولویت دادن منافع کل و وحدت ملی بر منافع شخصی دعوت کردند.

-لزوم اتخاذ مواضع ثابت و تصمیم‌های لازم در زمینه بحران لیبی و حمایت از تلاش‌های «غسان سلامه» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن.

-شراکت و همکاری استراتژیک اعضای شورا با کشورهای و نهادهای دیگر.

-حمایت از استراتژی‌های آمریکا در قبال ایران و برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور.

-گسترش روابط کشورهای عضو شورا با کشورهای آفریقائی.

-بحران مسلمانان روهینگا در میانمار و محکومیت کشتار مردم و توحش سازماندهی شده در این منطقه. در بیانیه پایانی نشست شورا بر لزوم حمایت‌ها و کمک‌های انسانی به مسلمانان میانمار تأکید شده است.

-در این بیانیه از ریاست و میزبانی امارات برای دور چهلم نشست شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس استقبال شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز